nieuws

Bovag verklaart intermediair oorlog met start Rijgarant

Archief

Autobedrijven van de Bovag zijn begonnen met de verkoop van autoverzekeringen onder het eigen label ‘Rijgarant’. Doel is het ‘terugdringen of uitschakelen van bemiddelingsbureaus’, meldt een intern Bovag-stuk. Het intermediair kost het autobedrijf namelijk provisie-omzet en doet tot grote ergernis van de Bovag-leden aan schadesturing.

De 3.200 Algemene Bovag Autobedrijven (ABA) zeggen steeds meer klanten kwijt te raken. Zo gaan specialisten als Kwikfit en Carglass er met de kleine reparaties vandoor en worden schades via het intermediair en organisaties als Schadegarant en Topherstel meer en meer gestuurd naar dealers en professionele herstelbedrijven.
Autobedrijven hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren met lede ogen aangezien en menen dat het nu tijd geworden is om daar iets tegenover te zetten in de vorm van eigen financieringen en verzekeringen. Met de nieuwe activiteiten doet de ondernemer in één klap aan klantenbinding, houdt hij de schade-afwikkeling in eigen hand en wordt er tegelijkertijd aan de verkoop van verzekeringen en financieringen nog wat verdiend.
Succesvolle proef
Rijgarant is in feite een assurantietussenpersoon in de vorm van een Commanditaire Vennootschap waarin de toegetreden autobedrijven als stille vennoot deelnemen. De tussenpersoon zelf heeft onderdak gevonden bij Bovemij, de verzekeraar van de Bovag die behalve beherend vennoot ook risicodrager is van de autoverzekering. Bovemij-hoofddirecteur Hans Hoekstra voert er de feitelijke leiding. Voor de autofinancieringen is een partner gevonden in de Frans/Nederlandse Ribank (SNS Reaal) te Nieuwegein.
Tijdens een proef met 46 bedrijven in de regio Alkmaar werd het product en de werkwijze in de afgelopen maanden met succes getest. In korte tijd zouden er al ruim vijfhonderd verzekeringen afgezet zijn. Onlangs werd het Rijgarant-concept gepresenteerd tijdens het jaarcongres van de autobedrijven. Daarbij meldden zich nog eens dertig bedrijven aan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle ABA-leden zich aansluiten.
In praktijk brengt het autobedrijf relaties aan bij Rijgarant door middel van een offerte-aanvraagformulier. Rijgarant in Nijmegen brengt vervolgens een offerte uit, en bij het aangaan van het contract ontvangt het betreffende autobedrijf 10% van de premie. “Geen provisie maar alvast een voorschot op de winstuitkering waar de stille vennoot recht op heeft”, verklaart Bovemij-directeur Hans Hoekstra.
De bemoeienis van de garagehouder is met opzet beperkt gebleven tot het uitreiken van een offerte-aanvraagformulier. Allereerst is dit bedoeld om de Wabb niet te overtreden, maar ook om de vennoten te vrijwaren van hoofdelijke aansprakelijkheid voor de eventuele schulden van Rijgarant.
Waarschuwing
De tussenpersonenorganisaties NVA en NBVA zijn niet bevreesd voor de ‘oorlogsverklaring’ van de autobedrijven. Beide organisaties zijn van mening dat de garages het zullen afleggen tegen het professionele intermediair. “Alleen het feit dat de assurantieadviseur door de Bovag gezien wordt als ‘bemiddelingsbureau’, geeft al aan welke kwaliteit men op verzekeringstechnisch gebied van plan is te leveren”, aldus de NVA. Ook stelt de NVA dat de Bovag zich in eigen vingers snijdt met de introductie van de eigen autoverzekeringen, doordat tussenpersonen als reactie daarop kunnen besluiten om schades naar andere dan Bovagbedrijven te sturen.
Intermediairverzekeraar Stad Rotterdam reageert fel op de nieuwe activiteiten van de Bovag-leden. Directeur Jos Baeten “We zien dat steeds meer autobedrijven zich gaan begeven op het gebied van assurantiebemiddeling. Het wordt misschien tijd om als verzekeraars een tiental autoherstelbedrijven op te kopen. Dan kunnen we vervolgens aan echte keiharde schadesturing gaan doen. Niet dat we dat per se willen, maar de Bovag dwingt ons tot zulke gedachten.”
Baeten noemt Rijgarant een ‘hit and run-handel’, waarmee de autobedrijven zichzelf uiteindelijk meer kwaad dan goed doen “De klant rekent af op de service van de autoverzekering. Is die slecht, dan komt de klant straks ook niet meer langs om een auto te kopen.”
Geen SER-inschrijving
Volgens Bovemij-topman Hans Hoekstra is Rijgarant een ‘doodnormale tussenpersoon die bij wijze van spreken lid zou moeten kunnen worden van NVA of NBVA’. Hoekstra zelf noemt zich feitelijk leider van het assurantiekantoor. Uit navraag bij de SER blijkt echter niet dat Rijgarant is ingeschreven in het SER-register, ook niet onder de werknaam Saba BV. Bovemij beschikt weliswaar over een eigen inschrijving en Hoekstra ook, maar volgens Harry de Meij, hoofd afdeling vestigingswetten bij de SER, is het voor de commanditaire vennootschap Rijgarant niet geoorloofd om van deze inschrijvingen gebruik te maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.