nieuws

Bonden bespreken sociale gevolgen van reorganisatie ING-dochters

Archief

De vakorganisaties gaan op 12 oktober voor de eerste keer aan tafel zitten met ING om de sociale gevolgen van de voorgenomen reorganisatie bij onder meer vier Nederlandse bank- en verzekeringsdochters te bespreken. De vakorganisaties vrezen dat “duizenden banen op de tocht staan”.

De voorgenomen reorganisatie voorziet in de samenvoeging van alle backoffice-activiteiten van onder meer ING Bank, NN, Postbank en RVS. De werkmaatschappijen kunnen zich daardoor focussen op de (commerciële) taken, waaronder klantcontact- en beheer, en prijs-, distributie- en merkenbeleid. De reorganisatie zou uiterlijk begin 2003 zijn beslag gehad moeten hebben.
De backoffice-activiteiten, waaronder informatietechnologie en administratieve verwerking en beheer, zullen worden gecentraliseerd in productplatforms, de zogeheten Shared Service Centres (SCC’s). Deze platforms staan onder de leiding van één managementteam en richten zich op de administratieve verwerking van producten van diverse verkooplabels met behulp van een uniform IT-systeem en op basis van uniforme procedures. Zo komen er volgend jaar al vijf platforms (administratie van schade- en van levensverzekeringen, schade-afhandeling, consumptief krediet en callcenter) waaraan de ING-dochters hun werkzaamheden dienen uit te besteden. Onderzocht wordt of het callcenter voor afhandeling van schades van de Nederlandse werkmaatschappijen NN, RVS en Tiel Utrecht ook ten dienste kan staan voor de Belgische werkmaatschappijen (De Vaderlandsche, BBL Life en RVS). In totaal zullen er twaalf van deze platforms komen. Een bestaand voorbeeld van een SCC is ING Investment Management dat voor bijna alle werkmaatschappijen de verzekeringspremies belegt. Ook het lopende project voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijke backoffice voor hypotheken en het centraliseren van bedrijfsspaarregelingen van ING Bank, RegioBank, Postbank en NN bij ING-dochter InterAdvies kunnen als zodanig worden genoemd. Efficiency
Vooralsnog concentreert ING (35.000 medewerkers) zich op haar dochterbedrijven in de Benelux, Duitsland en Polen. De integratie van backoffice-activiteiten is volgens ING noodzakelijk om tot meer synergie, efficiency en kostenreductie te komen. Dit is een voorwaarde om het beoogde rendement van 12% (was 10%) te behalen, zoals bestuursvoorzitter Ewald Kist (“We leggen de lat hoger”) bij de presentatie van de halfjaarcijfers al had aangekondigd. Door de administratieve back-officeactiviteiten samen te voegen, kunnen de operationele kosten sterk worden gereduceerd. De verkooplabels houden zich uitsluitend bezig met de ontwikkeling, promotie en marketing en verkoop van hun producten. “Bijkomend belangrijk voordeel is dat de time-to-market van nieuwe concepten wordt verkort en de mogelijkheden vergroot worden om door inzet van technologische middelen de klantrelatie te verdiepen en ervaringen van klanten te individualiseren”, aldus de adviesaanvraag aan de Centrale Ondernemingsraad (COR).
Het voorgenomen plan wacht overigens op een gedetailleerde invulling en een tijdpad, zegt ING-woordvoerder Peter Jong. “Het uitgangspunt om door centralisatie van backoffices van diverse werkmaatschappijen in diverse Europese landen te komen tot meer efficiency, ligt vast. Niet duidelijk is nog langs welke weg één en ander zal moeten worden gerealiseerd.” Op de tocht
Volgens de vakbonden zal de reorganisatie niet zonder gevolgen blijven voor het personeel. Zij vrezen een verlies van duizenden arbeidsplaatsen op termijn. “Het zal zeker niet bij de genoemde vijfhonderd banen blijven. Dat zullen er veel meer worden”, vreest Unie-bestuurder Erna van Rijdt. Zij benadrukt dat door de reorganisatie nu pas de gevolgen van de fusie van de Postbank met Nationale-Nederlanden zichtbaar zal maken. “Destijds zijn beide fusiepartners gewoon tegen elkaar aan gezet zonder dat er sprake was van integratie van activiteiten.” Het nu voorgenomen reorganisatieplan is volgens Van Rijdt noodzakelijk in verband met de te hoge kostenratio’s bij de ING-dochters. “De bedrijven zijn in vergelijking met hun directe concurrenten te duur.” De kostenratio van ING Groep bedraagt momenteel 74,1%, een kwart hoger dan bijvoorbeeld Britse bank- en verzekeringsgroepen als Royal Bank of Scotland (51,9%), Chase (50,0%), Lloyds TSB (46,9%) en Citigroup (41,7%).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.