nieuws

Bij Cashcow is het zoeken naar speld in hooiberg

Archief

De financiële website Cashcow, een initiatief van de Da Vinci Groep, wil alle financiële informatie bieden die de consument zoekt. Wellicht biedt de site alle antwoorden op vragen die er leven bij consumenten, maar het is wel zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Vervolgens moet de consument zich dan ook nog afvragen hoe betrouwbaar de geleverde informatie is. Het zal voor menigeen lastig zijn om te achterhalen wanneer de informatie van de redactie afkomstig is of wanneer het een ‘advertorial’ betreft.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
In marketingtermen is een cashcow een product-marktcombinatie die een optimale bijdrage levert aan de winst. Eén van de recente vergelijkings- en informatiesites voor de op financieel gebied dolende Nederlander gebruikt die naam: www.cashcow.nl. Op de homepage van de site prijkt in het midden trots een zwartwitte Hollandse koe. Het is het logo, achteraf een minder gelukkige keuze.
Cashcow…. Alles over geldzaken, maar wie is Cashcow? ‘Cashcow is ontwikkeld door software- en adviesorganisatie Da Vinci in samenwerking met Int’rest, uitgever van financiële informatie en onder andere het magazine Cash. Cashcow is gevestigd te Amsterdam.’ We zijn iets wijzer.
De homepage nodigt uit om de WOZ-waarde van het huis te berekenen, je kunt er een kaartje voor de uitgestelde voetbalwedstrijd Ajax-Vitesse winnen of iets lezen over de beveiliging van internetbanken. We kunnen ook een keuze maken voor een zogeheten belangrijk levensmoment in de rubriek ‘Ik ga…’, waarna we pagina’s te zien krijgen met informatie over de financiële consequenties. Onderaan alle pagina’s prijken advertenties van onder meer bekende verzekeraars. Een enkele keer komen we directe verwijzingen naar de sites van deze adverteerders tegen.
Thema’s
De site is opgezet rond de financiële thema’s: ‘Beleggen’, ‘Hypotheken’, ‘Lenen’, ‘Verzekeren’, ‘Pensioenen’ en ‘Sparen en betalen’. Per onderwerp worden Tools (o.a. bepaal je beleggingsprofiel), ‘Productoverzichten’ (met vergelijkingen), ‘Tips’, ‘Acties’ en de fiscale wetenswaardigheden besproken.
In de rubriek ‘over Cashcow’ lezen we: ‘Cashcow is bedoeld voor iedereen die heldere informatie wil om zijn geldzaken goed en vlot te regelen en graag profiteert van acties en voordeeltjes’. In deze bespreking besteden we aandacht aan de presentatie van de onderwerpen ‘Lenen’, ‘Verzekeren’ en ‘Beleggen’.
De pagina ‘Beleggen’ is gevuld met diverse korte berichten. Deze berichten zijn de resultaten van onderzoek van één van de oprichters, nieuwe productlanceringen en nieuws in de sfeer van: ‘gelezen voor u’. In de linkerbovenhoek een peiling naar onze mening: of we aandelen in het bedrijf willen in plaats van salaris. De 81 bezoekers zijn tot nu toe nog behoudend, aandelen worden als extraatje gezien.
We kunnen hier een ‘beleggingsprofiel’ maken. De uitkomst varieert -niet verrassend – tussen (zeer) defensief en (zeer) offensief. Productoverzicht geeft overzichten van de resultaten van ‘Vastgoedfondsen’, ‘Ethisch beleggen’ en ‘Aandelenfondsen Amerika’. Eenmaal een overzicht opgevraagd, blijken er nog meer fondsvergelijkingen te zijn. Bij elk overzicht kunnen we per periode een lijst opvragen van de prestaties van het fonds. Mooi gedaan. Jammer dat het kunstje bij andere vergelijkingsschema’s niet werkt. De ‘Actie’ kan een hippe zonnebril opleveren als we een goede (?) tip sturen voor een vakantiebestemming. ‘Tips’ en ‘De Fiscus’ leveren informatieve berichten op.
‘Lenen’ biedt de mogelijkheid om de maximaal te verkrijgen lening te berekenen. Verder vergelijkingen van rentepercentages van diverse (de vraag is alle?) aanbieders. Daarbij waarschuwt Cashcow voor addertjes onder het gras bij lage-rentetariefaanbiedingen. De prijsvraag is dezelfde als op de homepage. De ‘Fiscus’ en ‘Tips’ leveren ongetwijfeld nuttige adviezen voor kredietbehoeftigen.
De Actie bij het onderdeel ‘Verzekeren’ leidt tot het winnen van een flexibele Cashcow-koe. Verder kunnen we testen hoe we verzekerd zijn, of onze kennis van de verzekeringsbranche testen. Zelfs met alle antwoorden goed, valt de score nog in de middengroep. Het advies is om meer informatie in te winnen, bijvoorbeeld bij Cashcow! Ook in deze rubriek treffen we productvergelijkingen, tips en adviezen.
Belangen
Wie graag wil lezen over financiële beslommeringen, kan zijn hart ophalen met deze site (of zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief). Informatie is volop aanwezig, niet zo gek gezien de activiteiten van de eigenaren. Cruciaal is (wederom): hoe betrouwbaar is de informatie? We lazen op de site bij ‘Werken bij Cashcow: ….Je hebt hierdoor een afwisselende baan waarbij je in staat moet zijn om zowel de belangen van de onafhankelijke redactie als die van de sponsors te behartigen’. En daar draait het om. Welk belang is het sterkste?
Nog een voorbeeld: ‘Levensverzekeringen via internet: Met een paar klikken van je muis een levensverzekering afsluiten via internet? Dit is mogelijk bij Basic-life, de virtuele verzekeraar van de ASR Groep. Hoe het werkt? Behoorlijk eenvoudig, hebben we ons laten vertellen’ (!!)
Merkwaardig, ze onderzoeken het dus niet zelf. Dit zijn ‘advertorials’. Maar dan wel zonder hyperlink naar Basic-life!
Ten slotte, wat is het business-model van deze site? Banners en advertorials, zouden dat de inkomsten zijn? Of leren Da Vinci en Int’rest zo veel van het gedrag van de gebruikers van de site dat ze in staat zijn om het perfecte product te ontwikkelen?
Hooiberg
De site geeft waarschijnlijk vele antwoorden, en de arme gebruiker krijgt de moeilijke taak om die te zoeken, afhankelijk van zijn vragen. Natuurlijk, de grote gebeurtenissen in het leven zoals trouwen, kinderen krijgen, verhuizen, beleggen, carrière maken en dergelijke worden gerubriceerd aangeboden. Maar dan begint het grote werk. Je krijgt een hooiberg met antwoorden aangeboden en de speld die bij jouw specifieke probleem past, mag je gaan zoeken.
Vertrouwen, wat is de betrouwbaarheid van de karrevracht aan aangeboden informatie? Een gedeelte is onbetwistbaar waar, een gedeelte valt onder de categorie ‘advertorial’. Het is niet altijd duidelijk met welk informatietype we te maken hebben.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.cashcow.nl
Plussen en minnen
+ De meningpeilingen zijn leuk, omdat je direct het resultaat ziet.
+ De ‘Ik ga trouwen’, ‘Ik ga beleggen’ en andere ‘Ik ga-pagina’s’ leveren gerichte informatie op, duidelijk gepresenteerd.
– Er worden geen vragen gesteld, we kunnen geen lid worden, geen gegevens kwijt. Terugkomen? Weer alles invullen. In de veelheid van informatie is dit alleen maar meer. ‘Less is more, en more is less’. Wij hebben de neiging om te denken dat dit ‘less’ is.
– De slogan is ‘Cashcow-alles over geldzaken’. Wat is alles? We zochten bijvoorbeeld naar nieuws over Legio-Lease naar aanleidingen van geruchten over misleidende reclame voor een spaar/beleggingsproduct. Daarover is niks te vinden op www.cashcow.nl. Een zoekactie op de site van bijvoorbeeld het NRC levert meteen de gewenste informatie op.
– De pagina met informatie voor ‘Adverteerders’ is leeg (!). Evenals de pagina met ‘Privacybeleid’. Die tekst lijkt te staan in de rubriek: ‘Auteursrecht en Vrijwaring’.
– De html’er moet blijkbaar nog uitvinden hoe het %-teken op de site geplaatst kan worden. Het zal de duidelijkheid van productvergelijkingen ten goede komen. Daarnaast vallen er nog een paar html-fouten uit te halen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.