nieuws

Bezoekers trekken met een test

Archief

Er zijn assurantiekantoren die beschikken over een mooie website, waar online premieberekeningen zijn te maken, polissen zijn te sluiten, adviesgesprekken zijn aan te vragen of zelfs (via webcam) zijn te voeren. Maar hoe komen er daadwerkelijk bezoekers op zo’n website? Volgens Ruud Dekker en Patrick van Hees van For All Finance kan een online test hierbij helpen.

“Met een test bedoelen we niet het berekenen van de maximale hypotheek of de laagste autopremie. Nee, we hebben een test voor ogen die ook fun is. Een test die primair is bedoeld om meer bezoekers te trekken, maar ook gebruikt kan worden om de aanwezige kennis over een bepaald onderwerp te etaleren. Nu is een Harry Potter-test waarschijnlijk snel gemaakt en zal die een brede doelgroep aanspreken, maar het is natuurlijk vooral de kunst om de inhoud of boodschap van de test te laten aansluiten bij úw doelgroep en kernactiviteit. De inhoud mag niet saai lijken, want de drempel moet zo laag mogelijk blijven.
Voorbeeld
Stel transportondernemingen behoren tot de kerndoelgroep van een kantoor. Op de website kan dan een kennistest voor chauffeurs worden gezet, met bijvoorbeeld vragen over verkeersregels, automerken, wegrestaurants, beladingsgraad, radiofrequenties en remwegen bij bepaalde snelheden; onderwerpen die de doelgroep relevant vindt. De uitslag wordt direct getoond. Er is zelfs een ranking mogelijk: welke tien chauffeurs deden het de afgelopen maand het best? Wellicht kunnen ze zelfs iets winnen, een abonnement op een truckerstijdschrift of iets dergelijks.
Overigens moet bij dit voorbeeld vooraf eerst goed worden onderzocht of truckers überhaupt actieve internetters zijn. Als er vervolgens een laagdrempelige ‘send a friend’-optie is, dan bestaat er een gerede kans dat de test wordt rondgestuurd in de transportwereld. Op die manier komen veel potentiële klanten op de website. De volgende stap is dat een relatie met die bezoekers wordt opgebouwd en zij worden verleid met een concreet aanbod.
Lenen
Online tests zijn ook te lenen of te huren van andere sites, al is het natuurlijk sterker als de aangeboden test uniek is. Er zijn gespecialiseerde bureaus die dergelijke tests kunnen ontwikkelen. Met een meedenkende websitebouwer, kun je zelf een heel eind komen. Qua programmering zijn de meeste tests namelijk vrij eenvoudig.
Een voorbeeld van een al bestaande test is de ‘rijvaardigheidstest’ van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid). Als je op het web surfend op zoek gaat naar een rijtest, kom je de site www.cbr.nl vrij snel tegen. Als je vervolgens op de CBR-site naar een rijschool gaat zoeken, kom je natuurlijk alleen bij de CBR-rijscholen terecht. En da’s precies wat het CBR wil.
Een hele simpele doch doeltreffende test is de ‘studiekeuzetest’ van de Hogeschool voor de Kunsten. Een ander voorbeeld is de RSI-test op de site van FNV Bondgenoten. Hier lijkt een link naar financiële dienstverlening goed te leggen (preventie, advies, zorgverzekering, WIA, et cetera). En wat dacht u van de ‘opvolgingtest’ van www.deopvolging.nl? Achter deze site gaat een adviesbureau schuil, dat adviseert omtrent bedrijfsopvolging (inclusief financiering et cetera!).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.