nieuws

Bewegende beelden bij tele-expertise

Archief

Om de schadevaststelling nog sneller en efficiënter uit te kunnen voeren, is Sarex expertise gestart met interactieve tele-expertise met behulp van bewegend beeld. Voorlopig beperkt de nieuwe techniek zich tot een proef bij Care-Schadeservice in Utrecht.

De nieuwe tele-expertise is mogelijk dankzij programmatuur van het in de expertisebranche gespecialiseerde softwarebedrijf OSA, dat het product onder de naam ‘OSA remote-expertise’ op de markt zal gaan brengen.
Bij toepassing van het nieuwe systeem komt een voertuig met schade binnen bij de reparateur, die vervolgens een Audatex-calculatie maakt en naar Sarex stuurt. De binnendienst van Sarex vraagt hem het voeruig te filmen. De reparateur hanteert een videocamera in combinatie met een headset (koptelefoon plus microfoon) waarmee hij contact heeft met de expert die de verrichtingen in de werkplaats kan volgen op een beeldscherm, waar tevens de Audatex-calculatie zichtbaar is.
De expert coacht de reparateur en vraagt hem zodanig in te zoomen op de schade dat een compleet beeld van de aard en omvang ervan wordt weergegeven. Ook het kenteken, het chassisnummer en de kilometerstand kunnen in beeld gebracht worden. Bovendien kan de expert ondertussen foto’s maken, die direct achter het schade-dossier worden geplaatst, net als de Auda-Image foto’s.
Volgens Sarex wordt door deze manier van werken een flinke besparing van tijd gerealiseerd. Bovendien wordt door de ‘live’ weergave een volledig betrouwbaar beeld van de schade verkregen.
Een voorwaarde om met het systeem te kunnen werken is het beschikken over een ISDN-aansluiting (een speciale aansluiting voor data-communicatie). Een gewone telefoonlijn is niet voldoende, omdat alleen via een ISDN-lijn beeld en spraak tegelijkertijd kunnen worden overgeseind.
Dit laatste noemt Arisco (v.h. Audatex en leverancier van Auda-Image) een nadeel, hoewel zij de ontwikkeling zelf positief noemt. Zelf denkt Arisco haar klanten nog voor het einde van dit jaar een vergelijkbare service te kunnen bieden. Het bedrijf vermoedt evenwel dat er niet veel behoefte aan bewegende beelden bestaat. “We krijgen daar niet veel vragen over. Een deuk is nou eenmaal een vrij statisch gegeven”, aldus H. van Munster namens Arisco.
De reparateur, die via een ‘headset’ in directe verbinding staat met de expert, zoomt in op onderdelen van de schade.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.