nieuws

Beurstak Avéro richt zich meer op groot provinciaal intermediair

Archief

De beursdivisie van Avéro Achmea is na de integratie van het co-assurantiebedrijf met dat van Royal & SunAlliance klaar om zich meer op de markt te richten. Speciale aandacht krijgen de grootzakelijke risico’s die niet via de beurs worden verzekerd.

De terugkeer van Nationale-Nederlanden op de beurs heeft ook manager co-assurantie Fred Willemze van Avéro verrast. “Een jaar geleden was dat nog helemaal niet aan de orde. Ik zie het vooral als een defensieve stap, omdat het intermediair er steeds om gevraagd heeft. NN bleef buiten de beurs om overigens wel grotere contracten sluiten. Het blijft defensief, omdat ze niet in Aansprakelijkheid stappen en dat is in feite het lastigste deel van de co-assurantiemarkt. Het getuigt niet van geloof in de markt. Ze hebben bijvoorbeeld geen aparte beursafdeling opgezet.”
Die aparte beursdivisie heeft Avéro wel. Vorig jaar werden de beursactiviteiten van Avéro en het pas overgenomen Royal & SunAlliance geïntegreerd in Capelle aan den IJssel. “Het volume is enorm toegenomen”, zegt Willemze. “We hebben nu een marktaandeel van circa 6%, waarmee we de grootste zijn van de middenmoot op de co-assurantiemarkt. Ons resultaat over 2003 bevestigt dat je op een goede manier kunt groeien zonder enorme verliezen te lijden.”
Inmiddels heeft Avéro na het integratiejaar in Capelle de boel weer op orde. “We hebben een A+-rating van Standard & Poor’s. Dat is goed, zeker vergeleken met de rest van de markt. We hebben heel veel kennis in huis, genoeg om op veel contracten een leidende rol te spelen. Dat kan alleen als je de kennis in huis hebt om schades te kunnen behandelen. We willen niet de grootste worden in de markt, maar wel een leidende rol spelen. Daarbij werken we alleen op basis van professionele tekening. We willen niet alleen maar groeien ten koste van het resultaat.”
Provinciaal
Avéro wil zich op het gebied van de zakelijke risico’s nadrukkelijker gaan openstellen voor het grotere provinciale intermediair. “Zij kunnen gebruik maken van de kennis die bij ons aanwezig is. Er zijn nu aan de ene kant twee kanalen: het provinciale intermediair en de volmachten. Aan de andere kant heb je de co-assurantiemarkt. Daar zit vaak een gat tussen, want als je echt mee wilt doen op de beurs, moet je VNAB-lid worden, terwijl er een behoorlijk segment grootzakelijke risico’s is dat in de provinciale markt loopt of bij direct-writers. Wij proberen meer mogelijkheden te bieden voor het verzekeren van die risico’s. Dat hebben we tot nu toe nog niet gedaan.”
Willemze ziet een trend dat steeds meer risico’s op de beursmarkt vanuit de volmachtkanalen komen. “Je ziet geregeld makelaars actief om risico’s als zogeheten ‘placing broker’ op de beurs te brengen. Wij willen dat oppakken. Bovendien krijgen wij vanuit het intermediair regelmatig de vraag waarom de verzekering van bepaalde risico’s niet gewoon bij ons geregeld kan worden.”
Spannend
Volgens Willemze is de co-assurantiemarkt zachter aan het worden. “Het wordt weer spannend in de markt. Er zijn veel ondernemingen die zeggen over te gaan stappen naar een andere makelaar”, zo verwijst Willemze naar een recent onderzoek van Aon. “De laatste jaren zijn nogal wat klanten om vijf voor twaalf geconfronteerd met opzeggingen. Die bedrijven zaten dus stil, omdat het de verzekeraars waren die de dekking opzegden. Maar nu staat vooral in de brandtekening de premie onder druk.”
De neiging naar een verlaging van de premies komt volgens Willemze vooral bij de bestaande buitenlandse verzekeraars vandaan. “Zij hebben het moeilijk gehad in deze markt. De premies zijn nu op een goed niveau. Er is wel ruimte voor een daling van de herverzekeringspremies.”
Aan de andere kant ziet Willemze geen reden voor een premieverlaging. “Het Verbond maakte onlangs bijvoorbeeld bekend dat 2003 een recordjaar was qua grote branden. De zakelijke brandtekening speelt quitte en de provinciale brandmarkt draait verlies. Er is dus geen enkele aanleiding om de premies onder druk te zetten. De vraag is nu hoe gedisciplineerd de markt daarmee omgaat. Wij verliezen in elk geval liever omzet dan dat we verlies draaien.”
Fred Willemze: “Er is geen enkele aanleiding om de brandpremies te verlagen”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.