nieuws

Berichtenverkeer via internet inzet van concurrentiestrijd

Archief

Het Amersfoortse bedrijf Intercommit zegt een goedkoper en minstens zo betrouwbaar en veilig alternatief voor het berichtenverkeer in de verzekeringsbranche te hebben ontwikkeld als het huidige Assurantie Data Netwerk (ADN). “Ook wij hebben een systeem voor berichtenverkeer via internet ontwikkeld en dat is goed toepasbaar op de verzekeringsbranche. Bovendien hebben wij verstand van elektronische communicatie binnen deze branche”, zegt directeur Peter Veenman, die zeven jaar bij ADN heeft gewerkt.

door Manon Vonk
Veenman heeft een visie die hij graag over het voetlicht wil brengen. Dat hij met deze visie en zijn product mogelijkerwijs het Zeister ICT-bedrijf ABZ (beheerder van ADN) in de weg loopt, behoort tot de risico’s van het vak.
Volgens Veenman wordt internet dé communicatie-infrastructuur voor het ontsluiten van elke vorm van informatie en voor onderlinge communicatie. Dat baseert hij op een drietal stellingen: de snelheid en de kwaliteit van internet zullen factoren verbeteren; binnen enkele jaren zal iedereen continu online zijn; de ontwikkelingstijd voor nieuwe producten en diensten is binnen de internetwereld minder dan negen maanden en de snelheid waarmee nieuwe diensten in de markt kunnen worden gezet is zelfs nog korter. “Er zijn nog veel meer van dit soort stellingen in omloop en die zijn echt niet meer gebaseerd op wishfull thinking. Als je als bedrijf niet wil of kan anticiperen op deze stellingen dan heb je in mijn ogen op lange termijn geen bestaansrecht meer.” Veenman vertelt dat het internet geschikt is voor meerdere toepassingen. “Het is een informatiebron en het maakt communicatie op verschillende manieren mogelijk: de communicatie van mens tot mens, van mens tot toepassing en van toepassing tot toepassing. Een voorbeeld van ‘mens tot mens communicatie’ is bijvoorbeeld het e-mailen, chatten en telefoneren over internet. Surfen over het internet, het browsen waar veel mensen aan denken als we het over internet hebben, is een voorbeeld van communicatie tussen mens en toepassing. Het berichtenverkeer, zoals bijvoorbeeld EDI (electronic data interchange, red.), is een voorbeeld van communicatie tussen toepassing en toepassing.” “Tegenwoordig hoor je veel over XML (eXtended Markup Language), maar XML is voor veel mensen moeilijk te plaatsen. Je zou het als volgt kunnen uitleggen: Een aanvraagformulier voor een verzekering kan in een tekstverwerkingsdocument worden geplaatst en worden gevuld met gegevens. Vervolgens wordt het geheel overgestuurd naar een maatschappij. De mensen bij de maatschappij kunnen zo’n aanvraagformulier goed interpreteren, maar een applicatie niet omdat de ‘echte’ informatie ‘verstopt’ zit tussen alle opmaak. XML zorgt ervoor dat informatie en opmaak gescheiden kunnen worden. Op termijn zal XML de nu bekendere EDIFACT standaard volledig verdringen. Een voorbeeld voor de assurantiebranche? Met XML zou je de huidige standaardberichten kunnen voorzien van allerlei opmaakkenmerken zodat de diverse maatschappijen zich ondanks het gebruik van standaardberichten toch kunnen onderscheiden van elkaar.” Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. “Want”, zegt Veenman, “het internet is niet veilig voor zakelijke doeleinden, het is niet betrouwbaar en e-mail is niet geschikt voor zakelijk berichtenverkeer.” Wat betekent dit allemaal voor de verzekeringsbranche?
“Ik zie de toepasbaarheid van internet in de assurantiebranche als volgt. De klant heeft individuele commerciële belangen richting een verzekeringsmaatschappij en omgekeerd. Datzelfde geldt voor de relatie tussen de klant en de tussenpersoon. Tussen intermediair en verzekeraar gaat het niet alleen om individuele belangen, maar ook om branchebelangen. Dat maakt de assurantiebranche uniek. In geen enkele andere branche is er een verstrengeling van commercie en branchebelang. Bij branchebelang moet gedacht worden aan gemeenschappelijke informatiebanken zoals het Fraude Informatie Systeem Holland (FISH) die door maatschappijen wordt gevuld en geraadpleegd om fraude te voorkomen. Dat is duidelijk een branchebelang. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de standaardisatie van gegevens. De ADN datacatalogus, waarin alle gegevenselementen van de verzekeringsbranche zijn beschreven, is door ADN in de loop der jaren ontwikkeld en is zeer waardevol. Het zorgt ervoor dat iedereen in de branche dezelfde ‘taal’ spreekt. Echter, elektronische informatie is vandaag de dag een algemeen goed en moet dus plaatsvinden in een concurrerende omgeving. Daar moeten prijs en prestatie zorgen voor een gezond evenwicht en kwaliteit.”
Voor toepassing van internet als infrastructuur in de verzekeringsbranche moet het aan een aantal voorwaarden voldoen. Het moet veilig en betrouwbaar zijn en standaardisatie van informatie is noodzakelijk. Welke rol heeft Intercommit hier dan in?
“Wij maken internet geschikt voor zakelijk gebruik, ook voor besloten omgevingen zoals de verzekeringsbranche. Wij bieden een postbusdienst: ‘Go-secure’. Wij bieden intranet en extranet via ‘Go-intra’ en onze diensten zijn toegankelijk via elke willekeurige internetprovider.”
Waarom zouden tussenpersonen en verzekeraars kiezen voor Intercommit en niet gewoon rustig bij ABZ blijven en de eventuele ongemakken voor lief nemen?
“Ten eerste bieden wij de gebruikers voor het eerst een keuzemogelijkheid. Ten tweede scheelt het de gebruikers gewoon geld. Wij zijn een klein en slagvaardig bedrijf en zullen dus niet stil blijven zitten en het bij deze ene dienst laten. Iemand omschreef ons eens als ‘the people who make things happen’ en dat spreekt ons wel aan.”
Hoe gaan jullie om met het probleem dat de gebruikers worden geconfronteerd met twee netwerkleveranciers?
‘Go-secure’ is te gebruiken naast het traditionele kanaal. Er is sprake van een automatische netwerkkeuze door middel van een schakelaar. Deze schakelaar moet door de systeemhuizen ingebouwd worden in de assurantiepakketten. Voor verzekeringsmaatschappijen wordt deze schakelaar geplaatst vóór de ADN-Gateway of ADN-Brug. De schakelaar zorgt ervoor dat aan de hand van het adres het bericht automatisch via het juiste netwerk wordt verstuurd. Wij bieden een neutrale infrastructuur die geschikt is voor elke vorm van informatie, dus ook voor ADN-berichten. En de gebruiker heeft de keuze welk communicatiekanaal hij kiest en via welke internetprovider hij verbinding maakt.”
De tussenpersoon moet bij Intercommit een postbus afnemen. Intercommit verzorgt op zijn beurt het onderhoud van de postbussen voor verzekeraars. “Als de tussenpersoon alles via ons kanaal afneemt, dan is hij de helft goedkoper uit dan als hij het via ABZ afneemt”, zegt Veenman. Goedkoper
Kunt u wat preciezer aangeven wat een factor 2 goedkoper inhoudt?
“De tarieven van ABZ zijn bekend bij de gebruikers. Ik zal me daarom beperken tot onze tarieven. Wij vragen aan de tussenpersoon een abonnement van f 24,50 per maand en voor een maatschappij is dat f 375 per maand. Verder vragen wij voor het transport van gewone berichten een tarief dat begint bij f 0,00375 per honderd bytes en dit bedrag wordt lager naarmate men meer gebruikt tot uiteindelijk f 0,0017 per honderd bytes. Voor prolongatieberichten vragen wij f 0,005 per honderd bytes en dit loopt af naar f 0,003 per honderd bytes.”
Moeten verzekeraars en tussenpersonen hun abonnement bij ABZ aanhouden? “Ja, vandaar dat wij ook lage abonnementstarieven vragen. De gebruiker zal ons abonnement als extra kosten beschouwen. Wij moeten het dus hebben van onze lage variabele tarieven.”
‘Go-secure’ is toch geen haalbare kaart als de verzekeraars, vertegenwoordigd in ABZ, besluiten om er niet aan mee te werken?
“Dat klopt, maar wij focussen ons het kostenvoordeel voor de tussenpersoon. Een echte intermediaire verzekeraar zal toch zeker openstaan voor iets dat zijn tussenpersonen geld bespaart. Dat is ook de reden dat wij al gesproken hebben met een aantal systeemhuizen. Systeemhuis Anva gaat met een aantal klanten proefdraaien met ons product. De systeemhuizen moeten de schakelaar inbouwen in hun pakketten. Overigens zijn de overstapkosten voor de verzekeraars relatief laag. De brancheorganisaties NVA en NBVA kunnen hier natuurlijk een belangrijke rol in spelen. Ik zal ook zeker met ze gaan praten. Verder bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat vanwege de positie van ABZ in de branche het een politiek spel wordt. Ik heb daar geen behoefte aan. Wij focussen ons alleen op elektronische communicatie en houden ons niet bezig met branchebelangen als standaardisatie. En op dit communicatievlak leveren wij een goede dienst. Laat de markt maar bepalen of wij bestaansrecht hebben.”
Bij welke verzekeraars bent u al langs geweest om het product onder de aandacht te brengen?
“Nationale-Nederlanden, De Noordholandsche van 1816, de Goudse, Aegon, ASR, Amev en AXA. Bij Delta Lloyd ben ik nog niet geweest. Zoals ik al zei, ben ik ook bij de systeemhuizen langs geweest. Anva kan als volledig onafhankelijk systeemhuis sneller een keuze maken dan bijvoorbeeld ACT en ASN. Deze laatste zullen toch rekening moeten houden met hun omgeving en daar heb ik ook begrip voor. Ik krijg wel de indruk dat wij in spannend vaarwater terecht zijn gekomen. Maar als ik zie dat maatschappijen ook allerlei andere zaken buiten ABZ om via het internet aan het regelen zijn, dan zou je toch denken dat zoiets gewoons als berichtenverkeer via internet geen discussie zou hoeven opleveren.”
X-net
ABZ heeft een volledig nieuwe vorm van berichtenverkeer aangekondigd onder de noemer X-net, ook gebaseerd op internettechnologie.”Ik heb daar inderdaad van gehoord en heb ook al gesproken met ABZ over de mogelijkheden van een samenwerking op dit gebied. Maar vooralsnog levert dat niets op. Wat het X-net betreft, heb ik nog niet begrepen welke oplossing zij gaan bieden ter vervanging van het X-400 postbussensysteem. Bij mijn weten hebben zij die oplossing nog niet. Op dit communicatievlak zouden wij dus mooi een complementaire oplossing kunnen bieden bij alle andere zaken die ABZ doet. Maar dan wil ik wel serieus genomen worden en ik heb niet het gevoel dat dat nu het geval is.”
Naast het berichtenverkeer biedt ABZ nog meer aan, zoals toegang tot databases van onder andere de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), het Fraude Informatiesysteem Holland (FISH), het Vermiste Auto Register (VAR), Interpay en ongetwijfeld nog meer. Kan Intercommit dat ook allemaal bieden? “Ja, zolang het geen databases zijn die eigendom zijn van ABZ is het een kwestie van om de tafel gaan zitten met partijen en daarover onderhandelen. Met betrekking tot bijvoorbeeld FISH en VAR zullen we moeten aankloppen bij ABZ. Ik vind dat zij daarbij de belangen van de branche moeten vertegenwoordigen en dus ook moeten openstaan voor communicatie via andere media. Zodra ABZ daar een monopolie claimt zijn ze verkeerd bezig.” Kadertekst Peter Veenman (46) studeerde aan de HTS, richting Informatica. Na afronding van zijn studie ging hij aan de slag bij automatiseerder Wang. “Ik heb daar veel geleerd op het gebied van marketing en datacommunicatie.” In 1990 ging Veenman werken bij het toenmalige ADN. “Ik was de tweede medewerker op de loonlijst.” Hij was verantwoordelijk voor de bouw van het Assurantie Data Netwerk. In 1997 begint Veenman samen met een collega het bedrijf Intercommit. Inmiddels hebben zij dertien man in dienst.
“Wij zijn onconventioneel. Wij houden er van om dingen meteen uit te voeren en vooral niet eindeloos te zeuren over kleine dingetjes.”
“Intercommit is met ‘Go-secure’ minimaal een factor 2 goedkoper dan het Assurantie Data Netwerk van ABZ.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.