nieuws

‘Bemiddeling aov is overbetaald’

Archief

“De aov-provisie van 20% is te hoog.” Die mening is Hans Baggermans, directeur van assurantiekantoor TAB Verzekeringen in Tilburg, toegedaan. Vandaar zijn aanbod (zie AM 18, pag. 3) om klanten per 1 januari de helft van die provisie terug te geven.

Baggermans beseft dat hij één van de eerste tussenpersonen is die openlijk inspeelt op de afschaffing van het verbod op retourprovisie per 1 januari aanstaande. “Ik heb nog geen andere voorbeelden gezien.” Dat zijn voorstel aan zevenduizend Tilburgse ondernemers enig stof zal doen opwaaien, is hem ook duidelijk. “Dit zal door sommige partijen best als een knuppel in het hoenderhok worden beschouwd. Maar ik heb hier goed over nagedacht en ik zal heus de enige niet blijven.”
TAB biedt ondernemers de mogelijkheid om per 1 januari 10% te besparen op de premie voor hun arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov). Dit is mogelijk door de helft van de aov-provisie (20%) terug te geven. In de brief aan de ondernemers zegt TAB dat het aanbod – geldig vanaf de eerste vervaldatum – kan worden gedaan omdat “efficiënt werken en een hoge automatiseringsgraad het mogelijk maken om bij een provisie van 10% nog altijd winstgevend te werken”.
Overbetaald werk
De ware reden voor de retourprovisie annex premiekorting is wat Baggermans betreft, eenvoudiger. “De provisie op aov’s is in verhouding tot de werkzaamheden gewoon te hoog. Ik hoef alleen maar een rekening op te maken en speel bij een schade-afhandeling inhoudelijk geen rol. Bemiddeling bij een aov is overbetaald werk.”
Baggermans heeft in het verleden al vaker geprobeerd om een deel van de aov-provisie ten gunste te laten komen van zijn klanten. “Maar ik stuitte op een gesloten front van verzekeraars; het riekte naar kartelvorming.” Dat aov-verzekeraars geen premiekorting toestonden, bevreemdde Baggermans enigszins. “Want in de bedrijvenmarkt is dat heel gebruikelijk. Bij de verzekering van wagenparken gebeurt het zelfs dikwijls dat de verzekeringsmaatschappij aandringt op inlevering van een provisiedeel.”
Nieuwe klanten
Na verzending van zijn brief stond de telefoon van Beggermans niet direct roodgloeiend. “Er ontstond geen hausse aan reacties. Maar ik krijg gemiddeld tien reacties per dag.”
De aard van de reacties heeft hem wel verrast. “Ik krijg vooral reacties van nieuwe aanvragers: mensen die nog geen aov hebben en naar aanleiding van dit aanbod besluiten zo’n verzekering af te sluiten. Collega’s hoeven dus niet bang te zijn dat mensen massaal op een andere tussenpersoon overstappen.”
Gemiddelde beloning
De intermediairorganisaties NVA en NBVA zijn hoogst ongelukkig met het retourprovisie-aanbod van TAB. In algemene zin constateert de NVA dat “provisie zorgt voor een waarborging van kwaliteit. Excessen kunnen de kwaliteit van dienstverlening in gevaar brengen.” NBVA-secretaris Boudewijn van Uden vindt de TAB-aanbieding weinig hoogstaand. “Iedereen is vrij om zo te handelen, maar je kunt dit zien als een vrij platte manier van uitspannen. Het intensieve advieswerk is al gebeurd; dan is provisie weggeven niet zo moeilijk.”
Zowel de NVA als de NBVA vinden het argument van Baggermans dat de aov-provisie structureel te hoog is, niet op zijn plaats. NVA: “De beloning is gerelateerd aan de premie of de verzekerde som, en niet aan de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden. Er wordt dan ook wel eens gezegd dat provisie ‘een gemiddelde beloning voor een gemiddelde prestatie’ vormt. Provisie moet dus niet sec per product worden bezien, maar tegen de achtergrond van het totale klantenbestand.”
Namens de NBVA wijst Van Uden ook op “de onderlinge solidariteit” tussen de producten. “Bij verzekering X verdien je wat, bij verzekering Y leg je wat toe. Het is onverstandig op één specifiek product zoveel van je beloning weg te geven.”
Oversluitcircuit
Van Uden waarschuwt voor een oversluitcircuit. “Als veel tussenpersonen dit gaan doen, gaat dat grote problemen geven. Van nieuwe verzekeringen is geen sprake, de klant wisselt alleen van tussenpersoon. Dat levert met name verzekeraars veel extra werk op. En dus extra kosten, die de consument op den duur weer zal betalen.”
Van Uden zegt benieuwd te zijn hoe maatschappijen hiermee omgaan. Met gemengde gevoelens, zo blijkt bij navraag. “Zowel het intermediair als de maatschappijen zijn gebaat bij rust in de markt”, stelt René Otten namens De Amersfoortse, een vooraanstaand aov-verzekeraar. TAB heeft een aanstelling bij de ASR-dochter. “Wat deze tussenpersoon doet, valt binnen de wet. Dus daar kunnen wij als maatschappij weinig aan doen.”
Nationale-Nederlanden heeft een vergelijkbaar standpunt. “Wij juichen acties als deze niet toe”, stelt woordvoerder Han-Paul van Westing. “Oversluiten op louter het prijsmotief is een ongewenste ontwikkeling. Het zou kunnen leiden tot veel extra werk, en dus extra kosten, en dus hogere premies. Maar je kunt er als maatschappij niets aan doen. Wij leveren een nettopremie, de tussenpersoon is straks vrij daarmee te doen wat hij wil.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.