nieuws

‘Bedrijven kunnen beter naar buitenland voor brandpolis’

Archief

Veel Europese multinationals zijn voor hun brandverzekering te veel gericht op hun binnenlandse markt en missen daardoor gunstigere voorwaarden, concludeert Aon in een rapport over bedrijfsmatige brandverzekeringen in Europa.

Aon geeft in het rapport de standpunten weer van multinationale bedrijven en verzekeraars uit elf Europese markten verzameld in het nieuwe rapport ‘On the edge’. Daaruit blijkt dat Europese bedrijven meer premie betalen en beperktere voorwaarden hebben dan hun Amerikaanse collega’s, omdat ze zich bij voorkeur verzekeren op de binnenlandse markt. Door de recente premiestijgingen en de afnemende binnenlandse capaciteit kunnen bedrijven zich echter over de grens vaak gunstiger verzekeren.
Volgens Aon heeft dit te maken met de cultuur: “In veel Europese markten is het begrip verzekeringsmakelaar relatief nieuw en bestaan er al jarenlang sterke banden tussen de toonaangevende Europese multinationals en de grote verzekeringsmaatschappijen. Er was dus weinig aanleiding om over de grens te gaan kijken. “Er was ook weinig reden om alternatieve, minder behoudende oplossingen te overwegen, bijvoorbeeld meer risico’s zelf dragen”, aldus Aon.
Amerikaanse bedrijven kunnen vaak betere verzekeringsvoorwaarden bedingen. Dat komt volgens Aon doordat zij kwalitatief betere informatie leveren aan verzekeraars en beter worden beoordeeld door de internationale verzekeringswereld. “De meeste Amerikaanse gebouwen zijn van recentere datum en beter uitgerust om risico’s te elimineren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.