nieuws

Basic-Life richt zich op echte doorzetters

Archief

Als de argeloze bezoeker op de website van Basic-life nou net die voor hem interessante koopsompolis wil sluiten, moet hij alsnog ingewikkeld contact opnemen met een assurantietussenpersoon. Volgens Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen is dit het zoveelste voorbeeld van een met ‘compromissen doordrenkte polder-oplossing’.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Basic-life verrast met een site vol beweging, begeleid door een eigentijds muziekje. Niet alleen tijdens de intro die wordt afgespeeld, maar continu is er beweging én muziek (totdat je de knop ‘muziek uit’ hebt gevonden).
Basic-life heeft er voor gekozen om met één product te starten op Internet, een koopsompolis. In de toekomst wil de verzekeraar de site uitbreiden met verzekeringen “die precies inspelen op uw behoeften”.
Basic-life noemt zichzelf de eerste virtuele verzekeraar. Laten we het er voor de zorgvuldigheid, maar op houden dat het de eerste virtuele verzekeraar is die zich Basic-life noemt.
Territorium
Hoe werkt de website? De basisindeling bestaat uit drie gebieden: de bezoeker, de tussenpersoon en de polishouder krijgen ieder afzonderlijk een eigen territorium toegewezen.
Er is heel bewust gekozen voor het werken met adviseurs: “Uiteindelijk is iedere situatie anders en heeft iedereen zijn eigen specifieke vragen. Daarom werkt Basic-life samen met adviseurs”.
Bezoekers kunnen zich oriënteren op de site, we mogen een proefrit (er zijn mooiere metaforen te bedenken, echt waar) maken, een aantal gegevens invullen en het resulaat zien van de ingevoerde koopsom over een aantal jaren. Basic-life attendeert dat het niet gaat om een offerte, die mogen we aan de adviseur vragen. Bij gebleken interesse worden we verwezen naar ‘Adressen Adviseurs’.
De zoekactie op woonplaats leidt nog tot beperkte resultaten. Bij diverse ingegeven (grote en kleine) woonplaatsen wordt geen adviseur gevonden; een leeg scherm staart ons aan, zonder verder iets te vermelden. Waarom niet op postcode? Den Bosch of ‘s-Hertogenbosch? Amsterdam dan maar. De adviseurs worden gepresenteerd met naw-gegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Helaas, het e-mailadres wordt niet meegenomen in het mail-formulier. De bezoeker moet een doorzetter zijn.
Polisoverzicht
Dan maar naar het domein der polishouders. Het wordt mooi. Als polishouder kunnen we naar een eigen plek op de site gaan. We melden ons aan bij het EPI, het Elektronisch Informatie Centrum. Hier kunnen we het ‘Polisoverzicht’ bekijken, adresgevens wijzigen, fondsverdeling aanpassen en formulieren opvragen, onder andere een mutatieformulier. Deze formulieren moeten worden opgehaald met behulp van Acrobat en verschijnen binnen de browser. We kunnen ze printen, invullen en per post versturen. Op deze wijze zijn ook de ‘Voorwaarden’ naar ons toe te halen.
Handtekening
De tussenpersoon wordt ook goed geholpen op de site van Basic-life. Hij kan zich melden bij het ‘EPI’. Van daaruit zijn er vele mogelijkheden. Polisoverzichten kunnen bekeken worden op basis van polisnummers of naam. De tussenpersoon kan rapporten opvragen: productie-en provisie-overzichten, en management informatie bestaande uit bijvoorbeeld de portefeuille-ontwikkeling en de ‘transactie van de dag’. De rapporten worden direct gegenereerd op basis van de aangegeven datum. De einddatum is standaard de datum van de dag zelf. En hij kan samen met de klant een ‘proefrit’ maken.
De ‘Polisaanvraag’ kan hij downloaden en voorzien van een handtekening van de cliënt naar Basic-life sturen. Als de wetgeving met betrekking tot de juridische geldigheid van documenten op Internet wijzigt, belooft Basic-life dat de aanvraag online verstuurd kan worden.
Basic-life adviseert en begeleidt de tussenpersoon met informatie over de wijze waarop het ‘EPI’ goed is in te richten. Daarnaast biedt de verzekeraar algemene informatie aan haar tussenpersonen.
Polder-oplossing
Wat is dit nu eigenlijk? Is dit the best of both worlds, of is het weer een typische, Hollandse, van compromissen doordrenkte polder-oplossing? Het is niet eenvoudig om assurantietussenpersonen te voorzien van het juiste advies op het terrein van Internet. De budgettaire bewegingsvrijheid is nu eenmaal beperkt in verhouding tot de verwachte meer-inkomsten van Internet. Bestaande back-office systemen zullen tussenpersonen over de digitale drempel moeten duwen, en zijn nog niet zo ver. De dienst (e-service) die Basic-life biedt, speelt in op dit niemandsland.
De argeloze bezoeker komt er met kop en schouders het slechtst van af; als je denkt een mooie koopsom te hebben gevonden moet je alsnog ingewikkeld contact gaan opnemen met een tussenpersoon.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group te ‘s-Hertogenbosch
www.basic-life.nl
Plussen en minnen
+ De openheid op de site: Basic-life geeft op de homepage meteen openheid over de kostenstructuur van de ‘beste koopsomverzekering van Nederland’. De button ‘Actietarief’ die regelmatig de aandacht vraagt, leidt ook naar deze informatie. Het ‘Gastenboek’ is opvallend open. Zowel positieve als negatieve opmerkingen zijn met naam, e-mail en adresgegevens te lezen.
+ Als polishouder kun je nauwkeurig volgen hoe de ontwikkeling is van de afgesloten koopsom. Verder is het heel gemakkelijk om wijzigingen en aanpassingen direct door te geven. Basic-life is een virtuele beheerder van je administratie.
+ De mogelijkheid voor tussenpersonen om direct, actueel inzicht te krijgen in de portefeuille en diverse relevante rapporten op te kunnen vragen.
– De intro is dodelijk, er knippert veel, in het gastenboek wordt al gesproken van een ‘luxaflex’, en het lettertype is klein. Zonnebril en vergrootglas zijn geen luxe. Een langdurig bezoek is vermoeiend. Het telkens weer opnieuw binnendringende pop-up scherm gaat irriteren, net zoals de irritante deun. Als ik dat een keer uitzet, wil ik het nooit meer horen. Wie heeft dit nu ooit allemaal goed gevonden?
– De disclaimer is beperkt. De belofte is om het goed en veilig te doen, maar rechten kunnen we als bezoekers niet aan de inhoud ontlenen. Wat gebeurt er met de ingevoerde persoonsgegevens?
– Adressen Adviseur start een nieuwe pagina. Als we een tweede keer deze pagina willen oproepen gebeurt er niks, ze staan er immers al.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.