nieuws

Bankkanaal wint terrein bij ING

Archief

De verkoop van verzekeringen via het bankkanaal wint binnen het ING-concern meer en meer aan terrein, zo heeft topman Ewald Kist aan beleggingsanalisten duidelijk gemaakt.

Zo kwam bijvoorbeeld vorig jaar 19,3% van de nieuwe productie levensverzekeringen binnen via de bankloketten van ING Bank, Postbank en Regiobank. In 1999 bedroeg dat cijfer nog 16,7%. Volgens Kist kwam tien jaar geleden slechts 1% van de nieuwe productie levensverzekeringen van de banken. Wat het aandeel van assurantietussenpersonen in de nieuwe productie is, wil ING niet zeggen; noch het absolute getal van de nieuwe levenproductie. Of ING-breed sprake is van een productiestijging of -daling blijft dus in het ongewisse.
Als voorbeeld van succesvolle verkoop van levensverzekeringen noemde Kist de Postbank, die over de eerste negen maanden van vorig jaar zijn brutopremie-inkomen met 19% heeft verhoogd tot f 491 (414) mln. Over heel 1999 was Postbank Leven tot een premie-omzet van f 497 (461) mln gekomen.
Het aandeel van banken in de ING-verkoop van schadeverzekeringen neemt eveneens toe, van 0,1% in 1991 tot 4,2% in 1999 en 6,2% vorig jaar. Ook hier doet ING geen mededelingen over de totale schadeproductie of het aandeel van het intermediair daarin.
Wel verkopen assurantietussenpersonen steeds vaker bankproducten van ING-bedrijven. Over het jaar 2000 zou het volgens Kist gaan om een omzet van f 227 mln, 6% hoger dan het jaar ervoor.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.