nieuws

Banken en verzekeraars communiceren slecht over privacy

Archief

Banken en verzekeringsmaatschappijen zouden de bezoekers van hun websites veel meer en beter moeten informeren omtrent privacy en de beveiliging van hun websites. Dit concludeert PricewaterhouseCoopers op grond van een onderzoek onder 49 financiële instellingen in Nederland.

“Slechts 10% van de onderzochte websites heeft duidelijke en gemakkelijk te vinden informatie over beveiliging; bij 67% ontbreekt dit, is het moeilijk te vinden, is het onduidelijk of versnipperd over de gehele website te vinden”, aldus de onderzoekers.
Voor informatie over privacy zijn deze percentages nog slechter, namelijk 4% respectievelijk 86%. “De begrippen privacy en beveiliging worden op de onderzochte websites ook vaak door elkaar gehaald, wat tot verwarring leidt.”
“Het ziet er naar uit dat de waarde van informatie over online privacy en beveiliging aan consumenten door banken en verzekeraars zwaar wordt onderschat. Gezien het belang wat consumenten aan deze aspecten hechten, lijkt het ons dat banken en verzekeraars hiermee aan de slag moeten.”
Uit eerder onderzoek van PricewaterhouseCoopers (E-privacy: het dichten van de kloof tussen business en consumers) bleek dat de zorg om privacy en beveiliging de overgrote meerderheid van de consumenten er van weerhoudt om transacties via internet uit te voeren. “In het bijzonder is dit het geval wanneer gevoelige informatie zoals financiële gegevens verstrekt moeten worden, waar bij banken en verzekeraars bijna altijd sprake van is. Het wegnemen van de zorg om privacy is dan ook van essentieel belang voor het succes van online initiatieven van dergelijke bedrijven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.