nieuws

Banken eerste keus bij sluiten lening

Archief

De meeste consumenten zouden, als zij nu een consumptief krediet zouden sluiten, ervoor kiezen dat rechtstreeks bij een bank te doen. Van degenen die nu een lening hebben, zou 32% kiezen voor een tussenpersoon, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van Interbank.

De kredietverstrekker schakelde bureau Blauw in om te mening van consumenten over het intermediair te peilen. Zowel leners (79%) als niet-leners (88%) kiezen overwegend voor persoonlijk contact bij het sluiten van een lening. Daarbij vormen bankkantoren het favoriete verkoopkanaal bij beide groepen: 60% van de leners zou een nieuw krediet sluiten via een bank; van de niet-leners zou 87% voor een bank kiezen. Tweede keus van de niet-leners is rechtstreeks bij een verzekeraar (34%), daarna volgt rechtstreeks bij een financieringsmaatschappij (24%). Eén op de vijf consumenten die geen krediet heeft lopen, zou de tussenpersoon opzoeken. Van de leners kiest 32% voor de tussenpersoon.
Huishoudens met minimaal twee inkomens blijken vaker te lenen dan huishoudens met één inkomen: 36% tegenover 29%. Verreweg het belangrijkste motief om voor een bepaalde financieringsmaatschappij te kiezen, is het rentepercentage.
Van de 472 ondervraagden schakelt 24% geen tussenpersoon in bij financiële uitgaven. Wel geeft 32% van alle ondervraagden aan dat een tussenpersoon best ongevraagd advies mag geven. Van de respondenten die ervaring hebben met een tussenpersoon, is 70% overwegend positief. Drie op de tien hebben een negatieve ervaring met een tussenpersoon. Als belangrijkste pluspunten van de tussenpersoon worden ervaren dat de voor- en nadelen worden uitgelegd, dat de adviseur in begrijpelijke taal praat en dat er flexibel afspraken gemaakt kunnen worden. De negatieve ervaringen zijn vooral dat men niet tevreden was met het gegeven advies (72%), producten werden opgedrongen (51%) en dat de service slecht was (34%).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.