nieuws

AXA belooft intermediair trouw na mislukken van Shell Polis

Archief

Shell Polis, een samenwerking van Shell en AXA, is opgeheven. Volgens beide bedrijven is de reden dat de hoge doelstellingen omtrent het aantal te verkopen polissen niet werden gehaald. De beslissing is opmerkelijk, omdat AXA-topman Jan van den Berg begin deze maand nog tegenover AM verkondigde dat AXA en Shell zouden doorgaan met de polis.

Het assortiment bestond uit auto-, motor-, caravan- en doorlopende reisverzekeringen. Automobilisten konden, door vaak bij Shell te tanken, een premiekorting van 10% verdienen. De verzekeringen konden uitsluitend telefonisch of via internet worden gesloten.
Shell Polis werd in november 2000 gelanceerd. De tussenpersonenorganisaties NVA en NBVA waren verbolgen over dit ‘vreemdgaan’ van de intermediairverzekeraar. Dat AXA met een extra distributiekanaal zou gaan werken, daar konden de organisaties nog wel begrip voor opbrengen, maar niet met de uitkomst dat het om een aantrekkelijker aanbod zou gaan dan via het intermediair werd geboden. In reactie op de felle kritiek beloofde AXA een gelijkwaardig alternatief voor het intermediair te zullen ontwikkelen. Waarschijnlijk mede door de tegenvallende verkoopcijfers is het daarvan niet gekomen.
In onderling overleg
Shell-woordvoerder Reinier Treur zegt dat het besluit in onderling overleg is genomen. “Het is een langdurig evaluatieproces geweest, waarbij beide partijen uiteindelijk hebben besloten dat het geen zin meer had om ermee door te gaan. Het aantal gesloten polissen bleef achter bij de doelstelling”. Treur sluit niet uit dat Shell andere financiële diensten gaat aanbieden, ook al zijn daar nog geen concrete plannen voor. “We hebben nu natuurlijk wel een bepaalde ervaring opgedaan.”
AXA-woordvoerder Jeroen Brouwers bevestigt dat beide partijen geen heil meer zagen in een verdere samenwerking. “Eens per drie maanden werd er geëvalueerd en daarbij werd duidelijk dat het niet ging zoals we wilden. Begin dit jaar hebben we nog een internetactie gehouden om meer verzekerden te trekken, maar ook dat viel tegen. Dan moet je afwegen of je doorkwakkelt of dat je er een punt achter zet en je verlies neemt. In totaal zijn er een paar duizend polissen gesloten. Het verkopen van verzekeringen doe je in Nederland kennelijk alleen via tussenpersonen. Al die verzekeringssites blijken ook geen succes te zijn. Het is voor ons een leerschool geweest.” Volgens insiders bestaat het aantal gesloten polissen voornamelijk uit reisverzekeringen. AXA gaf vorig jaar zomer korting op de doorlopende reisverzekering van Shell Polis.
Dat de Shellpolis geen goed geoliede machine was, blijkt uit het feit dat het speciaal voor de polis opgezette servicekantoor in Uithoorn begin februari is opgeheven. De AXA-medewerkers zijn meeverhuisd naar Utrecht, voor de Shell-medewerkers zijn binnen Shell andere functies gevonden. “De administratie van de polis wordt in Utrecht gedaan”, aldus Brouwers. “De verzekerden krijgen van ons zes weken voor de prolongatiedatum een aanbieding die overeenkomt met de voorwaarden van Shell Polis. Het spaarsysteem blijft geldig tot de volgende prolongatiedatum.”
Onverwacht
Het stopzetten van Shell Polis komt zeer onverwacht. In AM 5 (pag. 36) verklaarde de nieuwe topman van AXA Nederland, Jan van den Berg, nog dat hij erg blij was met dit product. “Het is toch een buitengewoon interessant fenomeen dat een consument door zijn tankgedrag de condities van een polis kan beïnvloeden.” Brouwers over de uitspraken van Van den Berg: “Met het product als zodanig waren we wel blij. We hadden er ook vertrouwen in; uit onderzoek was gebleken dat Shell Polis gewoon een goed product was. Maar in de praktijk heeft het toch niet gewerkt.”
Het persbericht van AXA is bijna een openlijke spijtbetuiging aan de tussenpersoon: “AXA ziet zich nadrukkelijk als een intermediairverzekeraar en richt zich onvoorwaardelijk op de professionele tussenpersoon”. Ook Brouwers benadrukt dat de tussenpersoon voor AXA het enige distributiekanaal is. “Voorlopig hoef je van ons dit soort initiatieven niet meer te verwachten.”
Veel rumoer
De NBVA reageert vanzelfsprekend verheugd op het besluit, ook al was onlangs met AXA nog een compromis bereikt waarbij ook tussenpersonen de Shell-polis voor hun klanten konden sluiten. “Wij hebben altijd gezegd dat dit een heilloze weg was. Dit is een goed signaal voor andere maatschappijen om zich niet meer met dergelijke initiatieven bezig te houden”, zegt woordvoerder Paul Oostdam. “Het werkt gewoon niet. Kijk maar naar FBTO en C1000: zij richten zich nu alleen nog op eenvoudige producten zonder persoonlijk advies.”
De jongste ontwikkelingen lijken aan te geven dat de tussenpersonenorganisatie zich niet meer zo druk hoeft te maken om het inzetten van alternatieve distributiekanalen door intermediairverzekeraars. Oostdam: “Integendeel. AXA heeft met Shell Polis ontzettend veel rumoer teweeggebracht. Het heeft bij veel tussenpersonen kwaad bloed gezet. Je moet je als verzekeraar goed afvragen of dat het allemaal waard is”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.