nieuws

Avéro stelt backoffice open voor tussenpersoon

Archief

Met de introductie van de applicatie Isis stelt Avéro als een van de eerste verzekeraars het intermediair in staat om aanvragen en mutaties rechtstreeks in te voeren in het backoffice-systeem. “Het intermediair zit hier met smart op te wachten”, zegt directeur Bert Roman.

Avéro is anderhalf jaar bezig geweest met de ontwikkeling van Isis, wat staat voor Intermediair Support via Internet Systemen. Aanvragen en mutaties worden via de applicatie rechtstreeks ingevoerd in het schadebackoffice-systeem van Avéro. De invoer wordt direct verwerkt, waardoor de doorlooptijd aanzienlijk wordt verkort.
“Doordat gegevens maar één keer ingevoerd hoeven te worden, wordt de kans op fouten verkleind”, zegt Avéro-directeur Bert Roman. “Daarnaast is de tussenpersoon minder tijd kwijt aan administratie, waardoor hij meer aandacht kan besteden aan klantcontact. Het doel is om de concurrentiepositie van de tussenpersoon te versterken en de winst te verhogen. Het intermediair is nu te veel tijd kwijt aan het herstellen van fouten”. Aansluiting op Isis is gratis. “Werken met Isis heeft ook voor ons alleen maar voordelen, dus waarom zouden we daar geld voor vragen?”
Vooralsnog kunnen alleen schadepolissen geoffreerd, gemuteerd en geaccepteerd worden. Het is de bedoeling op termijn de volledige backoffice direct toegankelijk te maken. Roman: “We willen eerst ervaring opdoen met de relatief eenvoudige schadeproducten. Het is overigens ook de bedoeling dat de tussenpersoon inzage gaat krijgen in de premie-incasso en schade-afhandeling. We willen echter niet te veel tegelijk doen. Daarom rollen we de applicatie ook gefaseerd uit”.
Tussenpersonen
In eerste instantie gaan zo’n tien tussenpersonen van Isis gebruik maken. Elke maand wordt vervolgens de applicatie bij tien nieuwe tussenpersonen geïnstalleerd. “Dat heeft het voordeel dat je voldoende ondersteuning kunt bieden in de beginfase. Als je meteen bij iedereen Isis installeert, weet je zeker dat je niet genoeg ondersteuning kunt bieden.”
De BNMW Groep uit Drachten is de eerste tussenpersoon die via Isis gaat werken. Directeur Luppe Westerhuis van BNMW is verguld: “Als het aan mij ligt, gaat elke verzekeraar morgen zo werken. Het grote voordeel is dat er geen floppy’s en cd-roms meer aan te pas komen”.
Voorlopig is Isis voorbehouden aan driehonderd ‘top’-tussenpersonen van Avéro. Een kleinere tussenpersoon kan zich altijd melden. “Maar dan kom je op een lijst te staan. Het is nu eenmaal logisch dat we eerst onze energie steken in het intermediair waar we goede zaken mee doen”, aldus Roman. Avéro hoopt met Isis ook tussenpersonen te interesseren die nog geen zaken doen met de Achmea-dochter.
Directe koppeling
De tussenpersoon kan via Dotnet, het extranet van Avéro, toegang krijgen tot de backoffice. Maar een directe koppeling met het automatiseringspakket van de tussenpersoon is via de Generieke Interface Manager (GIM) ook mogelijk. GIM moet in de toekomst de standaard worden. Deze ‘schil’ heeft als voordeel dat binnen één module kan worden gewerkt met de verschillende softwarepakketten van de verzekeraars, zodat niet steeds het extranet van de verzekeraar opgezocht hoeft te worden. In het automatiseringspakket Assis for Windows van ASN is GIM al ingebouwd. Voorwaarde voor het werken met GIM is dat de verzekeraar de schil ook in het eigen systeem inbouwt.
“We gaan ervan uit dat GIM een vlucht gaat nemen. Doordat de tijd tussen de offerte-aanvraag en het afgeven van de polis veel korter wordt, gaat de conversie-ratio omhoog. Het polisblad wordt nu nog via de post naar de klant gestuurd; het is de bedoeling dat de tussenpersoon die later direct kan printen en aan de klant kan meegeven”, zegt Roman.
Verder moet de loyaliteit van de klant toenemen door de betere service. “Een onderzoek van D&O heeft uitgewezen dat zo’n 40% van alle productie fouten bevat, onder meer door dubbele invoer van gegevens. Het kost enorm veel tijd om die fouten te herstellen. Het intermediair zit dan ook met smart op een applicatie als Isis te wachten. Wij denken dat er een vliegwiel-effect in zit.”
GIM wordt per 1 januari 2002 operationeel. “In verband met de euroconversie is de uitrol opgeschoven”, aldus projectmanager Jan-Willem Bos van Avéro. “De vraag is ook hoe snel de markt bereid is om te profiteren van deze mogelijkheid. GIM is alleen ingebouwd in de laatste versies van de softwarepakketten en die moet de tussenpersoon dan wel hebben.”
Volgende stap
Isis kan op drie manieren worden gebruikt: als stand-alone-applicatie, via internet waarbij direct informatie verwerkt kan worden via elektronische berichten en met GIM. “Het probleem is niet hoe ik Isis moet verkopen, maar hoe snel de systeemhuizen zullen zijn met het inbouwen van de GIM-standaard”, aldus Roman.
“We zijn nu aan het nadenken over de volgende stap. Wellicht laten we meerdere ontwikkelingen parallel lopen. Willen we andere particuliere polissen beschikbaar maken, dan moeten we de huidige polissen gaan standaardiseren. Voor de bedrijfsmatige polissen geldt dat standaardiseren heel lastig wordt, maar ook daar zullen we naar gaan kijken.” Accountmanager Schade en Zorg Bas Flapper voegt daaraan toe: “Waar verzekeraars wel voor moeten uitkijken, is dat het openstellen van je backoffice geen middel is om je administratieve problemen op te lossen. Voordat je de tussenpersoon toegang geeft tot je systeem, moet je zorgen dat je administratie op orde is.”
Beveiliging
Voor Isis heeft de tussenpersoon een digitaal paspoort nodig. De invoer is verder beveiligd doordat de gegevens direct worden versleuteld. “Hosting is geregeld binnen de Achmea-structuur, wat betekent dat gebruik gemaakt wordt van de beveiligingsmiddelen van Achmea”, aldus Bos. Eventuele storingen in het systeem worden direct via e-mail gemeld. Daarnaast is er een Dotnet-pagina met Isis-informatie voor de tussenpersoon.
Het personeel van Avéro maakte vorige week feestelijk kennis met Isis. Rechts accountmanager Bas Flapper.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.