nieuws

Avero Achmea: time is money

Archief

door Bert Both

U leest vast niet elke regel op elke pagina in dit vakblad. Afhankelijk van uw leesstrategie en tijd bladert u AM eerst eens rustig door. Als u niet specifiek ergens naar op zoek bent, besteedt u in de regel niet meer dan een seconde en soms een fractie daarvan aan advertenties. Een advertentie moet opvallen en u wat te bieden hebben voordat de moeite neemt er meer aandacht aan te besteden. Time is money, nietwaar? En er liggen ongetwijfeld een paar interessante artikelen op u te wachten. Welnu, opvallen, dat is Avéro Achmea wel gelukt met de nieuwe advertentiecampagne. Hieronder worden twee advertenties tegen het licht gehouden: die over de verzuimadministratie en over de online diensten.
U bent de advertentie vast wel tegengekomen in AM 22, of anders moet u de pagina’s 56 en 57 er nog maar eens op naslaan: een combinatie van strip en krantenartikel met de reuzenkop: Verzuimadministratie geminimaliseerd. Daaronder, nog steeds in hoofdletters maar iets minder groot: “Verzuimalert van Avéro Achmea effectief wapen in handen verzekeringsadviseur.”
Daaronder ontvouwt zich in een tamelijk ingewikkelde schikking een ‘beeldverhaal’ over wat nu precies dat verzuimalert is. Het is zoeken geblazen waar je nu precies moet beginnen. Linksboven wellicht. Daar staat een inleiding die de gemiddelde tussenpersoon bekend moet voorkomen, zoals dat met de hele advertentie de bedoeling is. Het is 11.35 uur. Cornelis Diks (35), directeur van een serrebouwbedrijf, belt Henk Koning (43), zijn tussenpersoon. Cornelis zit met een probleem. Door de nieuwe wetgeving kost de verzuimadministratie steeds meer tijd en geld. Henk is ‘toevallig’ in de buurt en belooft direct even langs te komen. Al om 11.41 uur ‘betreedt’ hij het kantoor van Cornelis. Dat is snel!
Om 11.44 uur ‘verlaat’ Koning zijn enthousiaste klant. Dat is nog sneller! Binnen acht dagen is VerzuimAlert van Avéro Achmea volledig operationeel bij Diks Serrebouw.’ Die Henk Koning is echt een fantastische tussenpersoon. Binnen drie minuten heeft hij het probleem van zijn klant geanalyseerd. In letterlijk een paar tellen legt hij de oplossing uit aan Cornelis Diks, inclusief kosten en allerlei operationele zaken. De heer Diks heeft in de tussentijd zelf de brochure ingekeken en zonder poespas neemt Superpersoon Henk Koning afscheid, als een razende op weg naar zijn volgende klant.
Deze ongeloofwaardige en karikaturale beeldvorming overtuigt geen tussenpersoon. Het gaat te snel, geen klant laat zich overtuigen door zo’n extern, ongeloofwaardig en overbodig productvoordeel. Zo worden geen serieuze zaken gedaan. Inhoudelijke argumenten wat Verzuimalert nu eigenlijk voorstelt ontbreken in deze advertentie. Als u meer wilt weten over Verzuimalert, dan gaat u tevergeefs op zoek naar een telefoonnummer en website. Het keurslijf van deze imagoadvertentie zit wel erg strak. En wat voor image wordt er gecommuniceerd?
De stijl van de strip doet verouderd aan, de personen worden als onaffe poppetjes neergezet, zoals we dat kennen van tien jaar terug. Zeker eenderde van de dure advertentieruimte wordt besteed aan een plattegrond van het industrieterrein waar Diks Serrebouw zijn bedrijf heeft gevestigd. De plattegrond voegt niets toe, of het moet voorstellen dat de andere bedrijven ook van Verzuimalert gebruik kunnen maken. Maar dat hoef je geen intermediair meer wijs te maken.
Avéro Achmea Online
De andere advertentie, in AM 23 (pagina’s 32 en 33), is van een heel ander kaliber. Deze advertentie zou niet misstaan in Kijk, het blad dat wetenschap en techniek dichtbij de leefwereld van de jongeren brengt. Geen strip nu, maar een imposante slurf van een kabel die zich door een rode avondlucht slingert. In the middle of nowhere staat een eenzaam Avéro Achmea-gebouw. Het maakt met deze online dienstverlening niet uit waar Avéro Achmea gevestigd is. In gele letters knalt de kop: “Polis verbijsterend snel gewijzigd …”. Daaronder in wit: “Bliksemactie verzekeringsadviseur met Avéro Achmea Online”.
De snelheid van de digitale snelweg wordt in een staatje gevisualiseerd. Voor als u het nog niet wist: de glasvezelkabel gaat sneller dan de trein (500 km/u), een straaljager (3.710 km/u) en een spaceshuttle (28.000 km/u). Om precies te zijn ‘vervoert glasvezel met een snelheid van maximaal 1.079.252.848 kilometer per uur. Dat is meer dan 28 miljoen keer de snelheid van de spaceshuttle en meer dan 2100 miljoen keer de snelheid van de snelste trein ter wereld.’ Het is maar dat u het weet. @PLI = Natuurlijk is dit wederom totaal overbodige informatie. Het lijkt wel alsof de copywriter de opdracht heeft gehad ook iets te bedenken wat niets met het product zelf te maken heeft.
Net als in de vorige advertentie speelt tijd een belangrijke rol. Deze keer is dat element echter een stuk geloofwaardiger verbeeld, omdat tijd nu wel productgerelateerd is. Wederom worden een tussenpersoon en een klant van hem ten tonele gevoerd. Dit keer zijn het personen van vlees en bloed, die nu zonder voornaam en leeftijd worden gepresenteerd. Het zijn de verzekeringsadviseur P. de Goede, ‘kantoorhoudend in Maarssen’. Hij maakt ‘al sinds 13 november 2001 enthousiast gebruik van Avéro Achmea Online.’ U ziet: de copywriter is gek op clichés. Zo woont de klant R. van den Arend niet gewoon in Bunnik, nee, hij is daar ‘woonachtig’. Hij heeft sinds 21 mei 1999 een autoverzekering van Avéro Achmea. Om 09.13.34 belt Van den Arend met De Goede. Hij heeft een nieuwe auto en wil de verzekering omzetten plus de dekking wijzigen.
Terwijl De Goede Van den Arend aan den lijn heeft, maakt hij online verbinding met het backofficesysteem van Avéro Achmea. Hij voert de wijzigingen zelf in en om 9.19.02 meldt De Goede ‘dat de verzekering per direct ingaat, en dat de polis dezelfde dag nog verstuurd wordt.’ Kijk, dat is zaken doen. Weg ergernis door lakse medewerkers van verzekeringsmaatschappijen, geen lange wachttijden, geen storende fouten in de offertes waardoor alles weer vertraagd wordt. Perfecte dienstverlening dus. Binnen 5 minuten en 28 seconden is hij klaar.
Twee tussenpersonen, twee producten, twee advertenties. Van enige herkenning tussen deze twee is geen sprake, de twee advertenties zouden net zo goed van twee totaal verschillende afzenders kunnen zijn. Dat is jammer, omdat dan het ene productvoordeel zich in het hoofd van de doelgroep (=tussenpersoon) minder makkelijk voegt bij het andere. De cruciale vraag is natuurlijk: bent u een tussenpersoon en heeft u de advertenties opgemerkt? En dan: welke van de twee producten en tussenpersonen spreekt u het meest aan? Zit ik er ver naast als ik zeg dat De Goede de beste is?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.