nieuws

Autoverzekering van trekker naar aanhang- of bijwagen?

Archief

Autoverzekeringen golden in vroeger jaren als dé basis van een gezinsverzekeringsportefeuille. Die rol lijkt wat aan belang te hebben ingeboet. Bij multibrancheverzekeraars wordt de autoverzekering steeds nadrukkelijker gepresenteerd als een bouwsteen in het verzekeringspakket c.q. de pakketverzekering.

Independer maakte vorige week in zijn nieuwsbrief gewag van een prijzenoorlog onder autoverzekeraars. Er is op ruime schaal sprake van forse premieverlagingen en tijdelijke kortingen. Daarnaast is er bij diverse aanbieders sprake van focussen op marktsegmenten. AXA voert een campagne gericht op de grote gezinsauto’s en stationwagons, Delta Lloyd heeft een speciale verzekering voor auto’s duurder dan _ 80.000 ontwikkeld en Voogd & Voogd biedt het intermediair een internetmodule die geknipt is voor de jongste automobilisten.
Prijzenoorlog of niet, er is naar verhouding weinig wapengekletter in de media terug te vinden. Ohra is duidelijk aanwezig op televisie met de wiebelende auto op een viaduct. Ohra promoot niet de scherpe prijs, maar de snelheid van handelen bij schade. Enkele andere verzekeraars zijn actief op de populaire radiozenders, waaronder Univé met de quasi-verkeersinformatie dat het verkeer op diverse plaatsen in het land last heeft van te hoge autopremies. Univé verwijst naar een prima beoordeling door de Consumentenbond, maar stelt zelf niet helemaal tevreden te zijn en daarom zijn de premies nog maar weer eens verlaagd.
Steekproef
Omdat er ondanks de ‘premieoorlog’ weinig reclame voor de autoverzekering wordt gemaakt, ligt een gang naar internet voor de hand. Wat levert een steekproef op de websites van bekende autoverzekeraars op?
PolisDirect garandeert niet alleen de laagste premie (altijd 10% lager dan je nu betaalt), maar ook de beste polisvoorwaarden. Als je elders in een bepaalde situatie een hogere uitkering ontvangt dan bij PolisDirect, dan krijg je ook die uitkering bij deze Bovag-dochter. Sterker nog: Als de verzekeraar een kwestie wel dekt die in de polisvoorwaarden van PolisDirect niet gedekt is “dan ontvangt u van ons een uitkering zoals deze autoverzekeraar gedaan zou hebben”.
Univé trekt op de startpagina de aandacht met een knipperende button waarop staat aangekondigd dat de premie van de autoverzekering flink is verlaagd. Als je op de doorklik-uitnodiging ingaat, wordt het al dan niet potentiële vertrouwen in Univé direct ondersteund met de volzin “Het is geen toeval dat een half miljoen Nederlanders hun autoverzekering bij Univé hebben ondergebracht”.
No-claimbescherming
Interpolis wappert al enkele jaren met zijn ‘unieke’ No-Claim Garantie (in 2001 ontwikkeld door dochter Sterpolis). In de afgelopen weken trok de maatschappij de aandacht met een rapport over het feit dat we tegenwoordig heel wat minder zwaar tillen aan relatief beperkte autoschades. Een mooie kapstok voor een reclamecampagne voor de No-Claim Garantie.
Uniek is de no-claimbescherming zeker niet meer. Na Generali (juli 2005) hebben onlangs ook Centraal Beheer en FBTO als nieuw element in hun autoverzekering de ‘No-Claim’ Beschermer opgenomen.
Royal en Zwolsche
In de jaren tachtig en negentig behoorden Royal Nederland en Zwolsche Algemeene (ZA) tot de top-10 van autoverzekeraars. Drie jaar geleden zijn beide maatschappijen opgegaan in Allianz Nederland. Toch zijn de sporen van het verleden bepaald niet uitgewist, want ook nu heeft Allianz nog enkele typische ZA-trekjes in het autotarief, zoals twee extra treden korting voor de vrouwelijke hoofdbestuurder en een speciaal tarief voor ambtenaren.
Als je op de website van Allianz naar autoverzekeringen op zoek gaat, heb je enkele deuren door te gaan. Eerste deur: Schade, tweede deur: Particulieren en MKB. Dan zie je midden in een opsomming staan ‘Allianz Nederland Verkeer- en Privéverzekeringen’. Daar moet ik zijn, is de vlugge gedachte. Maar dan volgt een mini-kater, want op deze deelsite gaat het louter om collectiviteiten. Neen, bij Allianz wordt de autopoliszoekende burger niet zo gauw bij de hand genomen en zeker niet verleid. Dat laatste gebeurt wél bij Nationale-Nederlanden. ‘Win een Mini’ staat rechtsonder op de startpagina.
Twee Mini Coopers
Als je bij NN hebt doorgeklikt, verschijnt de volgende tekst op het scherm: “Sommige fans rijden speciaal voor het WK naar Duitsland. Maar ook degenen die iets minder lange afstanden maken, hebben natuurlijk een goede autoverzekering nodig. En dat komt mooi uit, want wie in de periode van 1 mei t/m 9 juli z’n auto verzekert bij Nationale-Nederlanden, krijgt een oranje mini-shirt voor in de auto cadeau! Dé accessoire voor iedere Oranjesupporter.” Maar dat is nog niet alles, betoogt NN. Elke nieuwe klant maakt ook nog eens kans op één van de twee Mini Coopers. Men hoeft alleen de slagzin ‘Met een autoverzekering van Nationale-Nederlanden…’ af te maken.
Hoe win je dan die Mini Cooper Seven? Vanzelfsprekend wijst de door jou gekozen (of te kiezen) tussenpersoon wel de weg daarheen. Als je geen tussenpersoon hebt en ook geen zin hebt om er eentje te zoeken via de site van NN, kun je toch zwichten voor het volgende aanbod ‘Ik wil teruggebeld worden met een premie-indicatie’. Om dit te bereiken kun je feitelijk een offerte-invuloefening maken. “Een verzekeringsadviseur neemt dan binnen vier werkdagen contact met u op (via telefoon en e-mail) met een premie-indicatie. Desgewenst kan deze adviseur vervolgens telefonisch de verzekering voor u sluiten.”
‘Zoek niet verder’
Op de startpagina van Delta Lloyd wordt de bezoeker lekker gemaakt met het bericht dat de autopremies met 15% zijn verlaagd. “De korting is in lijn met de gemiddelde tariefsverlaging, die vóór de zomer geïntroduceerd wordt.”
Orion Direct pronkt op zijn site met twee in rode blokletters weergegeven citaten uit de ConsumentenGeldgids: ‘Aanrader’ (november 2003) en ‘Voordelig’ (maart 2005).
Als je op de startpagina van Unigarant hebt geklikt op het blokje autoverzekering, kom je op een pagina die opent met de sterke binnenkomer: “U wilt toch ook zorgeloos achter het stuur zitten en gewoon een goede autoverzekering? Zoek niet verder.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.