nieuws

Autotaalglas profiteert van drukte bij Carglass

Archief

Autoglashersteller Autotaalglas heeft met een handvol verzekeraars, waaronder Zurich, een overeenkomst gesloten en is met nog een aantal verzekeraars in gesprek over een samenwerkingsverband. Als belangrijkste aanleiding hiervoor ziet de autoruithersteller de problemen die marktleider Carglass zou hebben om het sterk gegroeide aanbod aan herstelopdrachten te verwerken.

Sales- en marketingmanager Joep Boom van Autotaalglas: “Wij zijn met een aantal verzekeraars intensief aan het stoeien. Inmiddels hebben wij met zo’n zestig maatschappijen een overeenkomst, dus we hebben de markt al aardig afgedekt”.
“Wat nu speelt, is dat het heel erg druk is in het glasherstel. Ik heb begrepen dat de levertijden bij Carglass soms oplopen tot wel zes weken. Veel verzekeraars zien daarom in dat het niet goed is om op één paard te wedden. In dat kader wil ik trouwens even melden dat ook wij een overeenkomst hebben met Centraal Beheer Bedrijven en dus niet alleen Carglass. Overigens willen wij ook graag een contract sluiten voor CB Particulieren, de enige grote verzekeraar die nog niet met ons werkt”.
Autotaalglas is hard op weg de achterstand op de marktleider, die voor tachtig maatschappijen werkt, ongedaan te maken. Boom: “Ik heb de indruk dat wij in het verleden door marktleider Carglass werden gezien als een vervelende vlieg. Maar inmiddels zijn we een hele lastige havik geworden”.
Er is echter geen sprake van een oorlog tussen de grootste twee autoruitherstelketens: “Er is geen haat-en-nijd-sfeer. Wij kiezen alleen voor een andere, minder agressieve benadering dan Carglass”, aldus Boom. “Maar ik geloof niet in ellebogen-politiek”.
Gretigheid
Het pluspunt van Autotaalglas is dat het verloop minimaal is, zegt Boom. Er zijn weinig medewerkers die vertrekken. Bovendien heeft het bedrijf een duidelijk opvatting over de benadering van de markt: “Wij hebben gekozen voor samenwerking met verzekerings- en leasemaatschappijen. Wij vinden dat je het niet goed doet, als je dan ook nog eens de individuele klant gaat benaderen.”
De service is bij Autotaalglas prima in orde, aldus Boom: “Wij zitten nu aan een levertijd van 48 uur en dat is een stuk korter dan andere glasherstellers. Het succes van Autotaalglas wordt veroorzaakt door de minder agressieve benadering van de markt: “Onlangs is een overeenkomst met een verzekeraar niet doorgegaan, omdat we eerst de huidige klanten goed willen helpen. Wij willen niet aan onze eigen gretigheid ten onder gaan.” Als oorzaken van het snel gestegen aantal glasschades noemt Boom onder meer het advies dat Centraal Beheer haar verzekerden gaf om een ster in de voorruit niet te declareren; dan wordt immers de no-claimkorting bevroren. “Dat is wel leuk, maar als je zo’n ster niet laat repareren, moet later de hele ruit vervangen worden als er bijvoorbeeld nachtvorst optreedt.”
Uitzonderlijk
Robert van Roermund, marketingmanager van Carglass, zegt dat het wel meevalt met de drukte: “Het is wel drukker dan normaal, maar in deze branche heb je nou eenmaal te maken met pieken en dalen. Sinds december hebben we te maken met een uitzonderlijke piek. Een wachttijd van zes weken is wel heel erg lang; in de meeste gevallen is de levertijd één tot twee dagen”. Van Roermund wijt de extreme piek aan de kwakkelwinter: “Doordat de temperatuur fluctueert, krijg je bijvoorbeeld spanning in wegen met als gevolg losrakende steentjes”.
Vorig jaar is uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaken van de wisselende drukte in de ruitherstelwereld. “Maar wij zijn geen profeten, dus pieken kun je nooit exact voorspellen”. Door het aantrekken van poolers die tijdelijk ingezet kunnen worden, hoopt Carglass de drukke periode door te komen. “Overigens heeft de klanttevredenheid niet te lijden onder de drukte. Uit een recent onderzoek blijkt dat de waardering is gedaald van 9,0 naar 8,8. Dus waar heb je het dan over?” besluit Van Roermund.
Carglass heeft een brief gestuurd aan alle relaties met een verklaring voor het gestegen aantal schades. Hieruit blijkt dat het aantal voorruitvervangingen net na de eerste vorstdagen met 25% is gestegen. Het reparatiepercentage daalde naar 38%. In de brief geeft Carglass aan welke maatregelen zijn getroffen om de drukte het hoofd te bieden: inzet van buitenlandse Carglass-medewerkers, inzet van medewerkers uit vestigingen met (tijdelijke) overcapaciteit, implementatie van een nieuw workflow-systeem en aantrekken van nieuwe medewerkers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.