nieuws

Autopolis op internet: het spel is op de wagen

Archief

Een gemiddeld assurantiekantoor in Nederland haalt circa tweederde van zijn provisieomzet uit schadeverzekeringen. In deze schadeomzet heeft Motorrijtuigen met eenderde het grootste aandeel. De autoverzekering is voor het intermediair daarom vaak een van de belangrijkste kurken waarop het kantoor drijft. Maar is dat nou niet nét een van de producten die vrij makkelijk via internet zijn af te sluiten?

Bij internetzoekmachine Google wordt per maand honderdduizenden keren gezocht naar autoverzekering gerelateerde zoektermen, zoals “auto verzekeren”, “goedkope autoverzekering”, “autopolis” en “allrisk auto”. De click-through-rate (CTR), het aantal keren dat een zoeker op een advertentie klikt als percentage van het aantal zoekopdrachten, bedraagt rond de 5%. Dit betekent dat er in veel gevallen meer dan tienduizend consumenten per maand via Google-advertenties op een website van een aanbieder van autoverzekeringen terechtkomen. Deze mensen – beroepsgedeformeerden zoals u en wij daargelaten – zoeken niet voor hun lol naar autoverzekeringen, maar zijn ‘in de markt’ om af te sluiten.
Advertentiekosten
Het is natuurlijk interessant om te weten wat het die adverteerders heeft gekost om deze mensen op hun internetsite te krijgen. De gemiddelde costs-per-click (CPC), het bedrag dat adverteerders daadwerkelijk betaald hebben voor iedere zoeker die op hun advertentie klikte, was in het tweede kwartaal van dit jaar _ 1,58. Dat is natuurlijk niet veel geld om een echt geïnteresseerde prospect op je website te krijgen. Maar de autoverzekering behoort daarmee wel tot de relatief duurdere zoektermen binnen de wereld van de zoekmachinemarketing.
Het is overigens niet zo dat mensen de eerste de beste advertentie aanklikken. Er is zeker wel een correlatie tussen de bekendheid en het imago van de aanbieder die adverteert en de mate waarin er op de advertentie van deze partij wordt geklikt. Een advertentie van Ohra wordt bijvoorbeeld sneller aangeklikt dan die van een minder bekende organisatie. Het opbouwen en onderhouden van een merk via meer traditionele media, blijft dus zeker wel van belang.
Statistieken
Om de eigen positie op internet beter in kaart te brengen, adviseren wij dringend gebruik te maken van een statistisch pakket om sitebezoek te analyseren. Hiermee kom je heel veel te weten over de bezoekers op de site. Welke pagina’s worden bekeken? Op welke dagen heb ik meer of minder bezoekers op de website? Waar haken mensen af? Hoe lang blijven ze op de site? Via welke sites komen mensen bij ons terecht? Op welke zoekwoorden wordt met name gezocht? Welk deel van de bezoekers is geïnteresseerd in autoverzekeringen? Welk deel vraagt een offerte aan of sluit direct af?
Er ligt werkelijk een schat aan informatie beschikbaar om te worden ontsloten. Voor de kosten hoef je het niet te laten, want die vallen alleszins mee. In een aantal gevallen zijn dergelijke programma’s zelfs gratis.
Onbekende namen
Wat overigens opvalt bij het zoeken naar informatie omtrent autoverzekeringen op Google, is dat er bij de natuurlijke zoekresultaten – de gevonden websites dus die niet door adverteerders zijn betaald – er relatief veel partijen verschijnen die bij het grote publiek vrij onbekend zijn. Hoog scoren bijvoorbeeld, naast bekende namen als Centraal beheer en ABN Amro, de websites van Goedkopeautoverzekering.nl, Verzekeringen-online.nl en Uwpolispagina.nl.
Achter deze internetsites schuilen een aantal ondernemende tussenpersonen, die op internet een andere identiteit aannemen en in ieder geval veel beter zichtbaar zijn dan veel van hun concurrenten op internet. In tegenstelling tot deze ondernemers, lijkt het er sterk op dat weinig tussenpersonen concrete inspanningen verrichten om een substantieel deel van hun portefeuille te beschermen c.q. winstgevend uit te bouwen. De achterdeur staat wagenwijd open en er zijn heel weinig mensen bezig een dranger op die deur te monteren.
Ook zien we weinig initiatieven van intermediairverzekeraars om hun distributiekanaal hierin te ondersteunen. De praktijk leert dat dit wel nodig is. Fortis ASR speelt hier als een van de eerste maatschappijen op in en gaat binnenkort met de webapplicatie ‘Dubbelklik’ haar tussenpersonen hiermee helpen. Maar de trend is nog prematuur. Het spel komt nu echt op de wagen en de hamvraag zal zijn: wie mag die wagen in de toekomst via internet gaan verzekeren?
met Erik Broekhuis (Google).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.