nieuws

Audatex Nederland houdt proef met electronische opkoop schade-auto’s

Archief

Audatex is een proef gestart met electronische opkoop van schade-auto’s, aangeboden door verhuurbedrijven, verzekeraars, experts, en leasemaatschappijen. De proef, die de concurrentie tussen opkopers sterk bevordert, loopt door tot 1 december van dit jaar.

Jaarlijks worden er in ons land 100.000 auto’s, caravans, en motorfietsen technisch of economisch total loss verklaard. Deze ‘autowrakken’ worden doorgaans verkocht aan handelaren, van wie er drie een bod mogen uitbrengen. Daarin gaat verandering komen.
Audatex Nederland, waarin o.m. autoverzekeraars, experts, en organisaties van schadeherstelbedrijven samenwerken, heeft een electronisch biedingssysteem opgezet (Audatex Restwaarde Beurs, ARB) waarvan in principe beroepsmatige ‘opkopers’ (Stiba, Bovag en Focwa) en gelegenheidsbieders gebruik kunnen maken.
Markt doorzichtiger
Tijdens de proeffase melden 100 experts van Aegon, Generali, NN, Univé en 5 expertisebureaus (CED Bergweg, Iteb, Sarex, van Braam, en Het Noorden) hun schade-auto’s aan via het datanet Audacom.
De 38 opkopers, geselecteerd uit een groep van 150 bedrijven, moeten binnen 5 dagen een bod op één of meer auto’s uitbrengen, eventueel na inspectie van de ‘wrakken’ bij het schadeherstelbedrijf.
Productmanager J. van de Meulenreek betoogt, dat het open karakter van het electronisch biedingssysteem de markt van schade-auto’s doorzichtiger maakt, en de concurrentie tussen opkopers bevordert. “Er komt meer inzicht in de structuur en werking van de markt. Stilzwijgende afspraken, c.q. het vormen van kleine kartels, is niet meer mogelijk. Ook de positie van de expert wordt onafhankelijker. Verzekeraars kunnen profiteren van een hogere restwaarde en mede daardoor een lagere schadelast.”
Doorlopende kosten
De doorlopende kosten voor autoverzekeraars bedragen f 7 tot f 10 per aangeboden schade-auto. Opkopers betalen f 100 per maand aan vaste aansluitkosten en daarnaast 90 cent per schade-auto.
De autoschadeherstelbedrijven, onder meer aangesloten bij de Bovag en de Focwa, zijn niet erg blij met het nieuwe biedingssysteem. Zij verwachten een grotere toeloop van opkopers, meer onderbrekingen in hun bedrijfsvoering en daardoor hogere bedrijfskosten. “Verzekeraars hebben in principe al toegezegd de meerkosten voor hun rekening te nemen. Gedacht wordt aan een kostenvergoeding van f 75 per schade-auto”, aldus Van de Meulenreek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.