nieuws

Audatex krijgt concurrent in autoschadecalculaties

Archief

Softwarebedrijf Eurotax Olyslager in Amersfoort brengt het online autoschadecalculatiesysteem Eurotax Repair Estimate (ERE) op de markt. Het bedrijf wil hiermee de concurrentie aangaan met Audatex, het systeem waarmee ABZ sinds jaar en dag het monopolie heeft op het gebied van autoschadecalculaties.

“De markt heeft nu behoefte aan een tweede aanbieder”, aldus Eurotax-directeur Louis Ploegmakers, die zegt dat autoherstellers met zijn systeem veel goedkoper kunnen calculeren dan met e-Calc van Audatex.
De Eurotax-tarieven zouden voor de gemiddelde schadehersteller een kwart tot een derde bedragen van de prijzen die Audatex rekent. Op jaarbasis is daarmee voor schadeherstellers een besparing tot _ 20.000 haalbaar. Voor veel bedrijven in de herstelbranche, waar de druk op de marges de laatste jaren alleen maar toeneemt, is dat geen onbelangrijk argument. Daarnaast zou het systeem gebruikersvriendelijk en relatief gemakkelijk in te bouwen zijn. Ploegmakers stelt dat een ict-er daar één werkweek mee bezig is.
PRO-tijden
De uitkomsten van de calculaties die met ERE worden gemaakt, verschillen volgens Ploegmakers nauwelijks van die van e-Calc, hoewel ze op verschillende gegevens zijn gestoeld. ERE baseert de calculaties op de verwerkingstijden die de autofabrikanten opgeven, terwijl het systeem van Audatex uitgaat van de zgn. PRO-tijden, zoals die zijn vastgesteld door de Technische Advies Commissie (TAC) waarin vertegenwoordigers uit de verzekerings-, expertise- en automobielbranches zitting hebben.
Eurotax heeft wel een aanvraag lopen bij de TAC om ook de beschikking te krijgen over de PRO-tijden, maar daarover nog geen uitsluitsel gekregen. Volgens Ploegmakers staan de PRO-tijden echter steeds meer ter discussie: “Nederland is het enige land in Europa dat ermee werkt.”
Terughoudendheid
Het (nog) niet beschikbaar zijn van de PRO-tijden is de reden waarom ERE voorlopig alleen toepasbaar is voor de niet gestuurde schadestroom (30% van de markt). “Daarnaast zijn de systemen bij verzekeraars volledig gebaseerd op Audatex en die zet je ook niet zomaar even om”, verklaart Ploegmakers de terughoudendheid van de verzekeringsbranche.
Het Verbond van Verzekeraars beaamt dat de branche met ERE wel even de kat uit de boom zal kijken. “Natuurlijk zijn we voorstander van concurrentie en de marktwerking die daarvan uitgaat. Maar de praktijk zal moeten uitwijzen hoe het systeem werkt. Voor ons is het belangrijk dat de uitkomsten van de twee systemen niet wezenlijk van elkaar verschillen, want noch verzekeraars, noch schadeherstellers zitten daarop te wachten.”
Marktaandeel
Nederland is overigens een van de weinige landen waar tot nu toe maar met één autoschadecalculatiesysteem wordt gewerkt. Ploegmakers zegt zich in dit opzicht een Jehova’s getuige te voelen, die nu zijn voet tussen de deur probeert te krijgen: “Op 1 januari 2007 verlopen de contracten met Audatex leverancier ABZ en dan is de markt in feite open.”
Over een te behalen marktaandeel wil hij echter geen uitspraken doen. “We beginnen met nul en we willen langzaam groeien. Maar ik verwacht eerlijk gezegd wel een behoorlijk marktaandeel te kunnen realiseren. In de rest van Europa hebben we inmiddels in een jaar tijd 4.300 applicaties verkocht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.