nieuws

AssurMada 1999 begint vorm te krijgen

Archief

AssurMada 1999 begint vorm te krijgen

Wellicht tien of meer ‘assurantie-zeilboten’ zullen op donderdag 10 juni de Noordzee opvaren om deel te nemen aan de tweede editie van AssurMada. Net als vorig jaar gaat het om een oversteek naar Lowestoft aan de Britse oostkust, een verblijf aldaar van enkele dagen, en vertrek voor de thuisreis op zondagmiddag 13 juni. “De naam ‘AssurMada’ is niet zomaar een naam. Het is een samentrekking van ‘Assurantie’ en ‘Armada’ en het is zeker geen toeval dat de letters ‘A’ en ‘M’ ook staan voor ‘Assurantie Magazine’, dat onze tocht zal gaan sponsoren”, aldus de initiatiefnemers in hun deze week verschenen eerste bulletin aan de tot nu toe bekende deelnemers. Aad Remkes (Aon Nederland) en Jean van Oosterhout (Royal Nederland) lichten toe: “Voorafgaand aan AssurMada 1998 hebben wij al diverse malen een dergelijke tocht ondernomen met één zeiljacht en een zo gevarieerd mogelijke ‘assurantie-bemanning’. Na afloop is het frappant te ontdekken hoe gemakkelijker en leuker men zaken doet met elkaar. Daarnaast geeft de tocht de gelegenheid om onder geheel andere omstandigheden kennis, ideeën, ervaringen of gewoon aardige anekdotes uit te wisselen.” Personen uit de assurantiewereld die willen (mee)varen kunnen contact zoeken met Aad Remkes (010-448.73.04) of Jean van Oosterhout (010-454.14.27 of 06-55.73.44.13).
Pensioenvoorziening kan als sneeuw voor de zon verdwijnen
Huub Hamers, werkzaam bij BLG Hypotheken, wees ons op een advertentie van de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Ou Mutual Groepskemas. De advertentie is gericht op mensen die huishoudelijk personeel in dienst hebben. Zelf hebben zij waarschijnlijk een goede regeling voor de oudedag, maar hoe is het gesteld met hun kinderoppas, kok of tuinman? Daarom kent Ou Mutual het ‘Domestic Loyalty Plan’. Dit is een beleggingsproduct waarmee de huiseigenaar kan sparen voor het huishoudelijk personeel, wat gezien moet worden als een beloning voor hun jaren van loyaliteit. Men kan al vanaf 25 Rand per maand (circa f 7,50) sparen voor elke gewenste periode tussen tien en vijftig jaar. Aan het eind wacht een belastingvrije som in contanten. Maar vanaf vijf jaar na het begin heeft de huis-tuin-en-keukenwerkgever gemakkelijk toegang tot het spaargeld, aangezien de pensioenpolis op zijn naam staat en de premies door hem worden betaald. En dan komt de fraaie toelichting van Ou Mutual: “Dit verseker dat, indien jou huiswerker jou huishouding skielik verlaat en nie by die plan baat nie, jy genoeg geld gespaar sal he om vir ’n nuwe huiswerker voorsiening te maak’. En mocht je dan besluiten geen personeel meer in dienst te nemen, dan is er geen nood. “Indien jy besluit om niet jou huiswerker te vervang nie, sla jy, as die polishouer, steeds daarby baat.”
Veulenfonds kwam, ging en kwam terug
Alles komt ooit wel weer een keer terug. Dat valt bijvoorbeeld te leren uit de geschiedenis van het Onderlinge Paarden Verzekeringsfonds Doetinchem e.o. Dit fonds stamt uit 1899 en vierde onlangs zijn eeuwfeest. Daaraan werd aandacht besteed in het maandblad De Onderlinge. In het betreffende artikel lezen wij, dat in 1917 als uitbreiding van de activiteiten een veulenfonds werd opgericht. Dit fonds hield slechts vijf jaar stand. Ondanks een premie van niet minder dan 12,5% van de waarde, bleek zo’n verzekering van jonge dieren toen nog te riskant. Een mensenleeftijd later, in 1990, werd de veulenverzekering opnieuw ingevoerd en deze kent nu betere resultaten dan destijds. Conclusie: als je maar lang genoeg bestaat, komt alles wel een keer terug.
Reünie (I)
Soms word je gek van een televisiereclame. Er zit dan een passage in, die veel te raden laat. Je wilt weten wat er aan de hand is. Neem die nieuwe reclame van AXA (nee, niet van die slotenfabrikant maar van de gelijknamige verzekeraar). Je ziet eerst videobeelden van enkele tientallen jaren terug, waarin een juffrouw de schoolkinderen vraagt om te vertellen wat ze willen worden. Vervolgens zie je dat het bewuste filmpje wordt gedraaid tijdens een reünie van de bewuste schoolklas. Iedereen heeft veel lol om die beelden. Nou ja, iedereen… er zit één klasgenote in een mentaal isolement. Wat is haar overkomen? Wie helpt ons uit de brand?
Reünie (II)
Over reünies gesproken. Dat zijn voor sommigen hoogtepunten in het leven. De Amersfoortse haakt daarop in met een nieuwe aanpak van een personeelsadvertentie. Ze zoekt op deze wijze via de Haagsche Courant een accountmanager buitendienst.
Bij jullie nog wat gebeurd rond 1 april?
Gisteren was het de eerste april. Uit ervaring weten wij dat er elk jaar op tal van plaatsen in de bedrijfstak aprilgrappen worden uitgehaald. In veel gevallen ‘verzuimt’ men in de euforie van het succes om Jus d’Assurance daarvan in kennis te stellen. Dus bel even (0172-466.571), fax 0172-422.892 of e-mail naar amred@sbi.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.