nieuws

Assurantiebedrijf Agea in Eindhoven richt zich specifiek

Archief

Assurantiebedrijf Agea in Eindhoven richt zich specifiek”>

Assurantiebedrijf Agea in Eindhoven richt zich specifiek
op de Turkse gemeenschap in ons land. Vorig jaar had het bedrijf van Mehmet Özdemir een provisieomzet van _ 4,2 mln en telde het vijf kantoren en vijftig werknemers. De ambities van Agea zijn groot: voor dit jaar staan nieuwe kantoren in Oss, Venlo en Nijmegen op de rol. “Ik vind dat ik de morele plicht heb om naar mijn doelgroep toe als rolmodel te fungeren. ”
Door Gerrit Lijffijt
Mehmet Özdemir preekt Turkse passie
Mehmet Özdemir heeft strategisch marketingmangement gestudeerd, met als specialisatie etnomarketing voor een Turkse doelgroep. “Etnomarketing is een containerbegrip”, zegt Özdemir. “Ik vind dat je dingen moet doen waar je kaas van gegeten hebt en waar je passie ligt. Marketing is fingerspitzengefühl, ik las die boeken echt als romans, het zit gewoon in mijn bloed. Voor je afstudeeropdracht kun je een paar dingen doen. Je kan een fictieve opdracht maken, of met je studiegroep een conglomeraat onder handen nemen. Wat ik heb gedaan, is mijn eigen bedrijf oprichten. Daar is Agea uit voortgekomen. Agea is eigenlijk niks anders dan mijn uitgewerkte scriptie, met passie, overtuiging en liefde. Liefde voor het vak, en liefde voor de medemens.”
Hypersegmentatie
Özdemir treedt dit jaar voor het eerst nadrukkelijk naar buiten met zijn bedrijf Agea. Dat valt samen met Sparck Hypotheken dat een netwerk voor etnische intermediairs heeft opgezet en AXA dat met een allochtonendesk komt. “Ja, het is hot”, zegt Özdemir. “Maar het is niets nieuws en gewoon gekopieerd. In Amerika heb je al dertig jaar producten voor Latijns-Amerikanen, Afro-Amerikanen, Polen en Aziaten. Het is ook geen toeval of een briljant idee. Het gebeurt omdat er hypersegmentatie toegepast dient te worden om rendement te halen, denk ik. Als een markt verzadigd dreigt te raken, kun je een aantal dingen doen. Je kan eruit treden of nieuwe markten proberen te ontdekken. Productmodificatie en het product aanpassen, is ook een mogelijkheid. Dat werkt in Europa niet meer, omdat zowel de markt als de productontwikkeling verzadigd is. Dus kan je ook de bestaande markt verfijnen. Dan ga je kijken naar selectiecriteria: leeftijd, sekse, religie, geografische ligging, afkomst, et cetera.”
Een van de interessantste selectiecriteria van dit moment is de Turkse markt. Die is 450.000 mensen groot, telt 136.000 huishoudens en 7% is jonger dan 35. Dat is een aardige leven-, hypotheek- en pensioenmarkt.
Verzekeringsbewuszijn
Nederlanders zijn opgegroeid met het feit dat als je op jezelf gaat wonen, je verzekerd moet zijn. Volgens Özdemir hebben Nederlanders, op Amerikanen na, het grootste verzekeringsbewustzijn. “Wij geven jonge doelgroepen mee dat het belangrijk is. Maar het was geen deel van hun leven. Daar zijn we mee bezig. We voeden mensen op. Ik ben een wereldverbeteraar. Daarom ben ik voor mezelf begonnen. Ik vind dat ik de morele plicht heb om naar mijn doelgroep toe als rolmodel te fungeren. Want uiteindelijk zijn wij een onderdeel van deze samenleving. Om dat in de mindset van mijn doelgroep te realiseren, duurt echter geen twee maar twintig jaar. En ik zie mezelf als uitverkorene om ze dat bij te brengen. Oh ja, en om te zorgen dat ze – eigenlijk heb ik een hekel aan dat woord – integreren.”
“Dat betekent ook binnen de Turkse samenleving iedereen op één lijn krijgen, waarbij we niet discrimineren op geloofsovertuiging, etniciteit of politieke kleur. En daar staat ons bedrijf voor. Daar verdienen we geld aan. Maar dat investeren we terug in de doelgroep door uit te blinken in wat wij doen. Wij investeren in ons bedrijf, om de dingen waar we op het moment mee bezig zijn, nog beter te kunnen doen. Je moet jezelf altijd verbeteren.”
Interne organisatie
Het eerste verbeterpunt bij Agea voor 2007 is het verfijnen en complementeren van de interne organisatie. “We moeten het nu waar gaan maken. De goed gesmeerde machine moet gaan draaien. Dat gaat gepaard met procesbeschrijving en aanvulling van personeel op basis van ontstane functies. Ik neem mensen aan op gaten in het productieproces. Degene die bij me werkt, moet de juiste waarden en normen kennen en moet een wereldburger zijn. Hij of zij moet ambitie hebben en kracht en passie uitstralen. Kennis kun je erbij gieten. Dat doen we zelf wel op onze eigen Agea Business School. Wij willen alleen maar mensen met minimaal hbo-werk- en denkniveau. Ook al hebben ze aardrijkskunde gedaan, verzekeringen brengen wij ze wel bij.”
Visvijver
Een tweede doelstelling is uitbreiding van het aantal distributiepunten met nieuwe filialen in Oss, Venlo en Nijmegen. Agea zit nu in Eindhoven, Rotterdam, Bread, Tilbirg en Amsterdam. “Maar ook de buitendienst willen we uitbreiden”, zegt Özdemir. “We hebben een visvijver waarin we in twee jaar acht potentials opvoeden. Daar maken we zowel zakelijk als privé rolmodellen van. Die hebben dat in zich en staan open om die verandering mee te maken. Daar hebben we een eigen opleidingstraject voor, ze worden theoretisch gedrild, krijgen training on the job, er wordt huiswerk meegegeven om te kijken of ze stressbestendig zijn en er wordt gekeken of ze leidinggevende capaciteiten hebben. Om de twee jaar komen daar potentiële filiaalhouders uit.”
Passie
Özdemir is er niet bang voor dat de investering in zijn mensen tevergeefs is, dat ze de bij hem opgedane expertise meenemen naar een grote verzekeringsmaatschappij. “De selectiecriteria om bij ons te komen werken zijn heel streng. Je gaat echt door het slijk. Een sollicitatieperiode duurt al twee tot vier maanden, voordat je bij ons überhaupt echt aan iets mag beginnen. Waar ik heel erg trots op ben, is mijn bedrijfscultuur. Deze willen we koesteren en bewaken. Die cultuur komt door de mensen, maar kan ook kapot gemaakt worden door mensen. Dus zijn we heel behoedzaam.”
“Het is passie, de liefde voor elkaar en de zaak waarvoor we staan. Ik denk dat een mens in zijn werkomgeving zelf wel aanvoelt of hij daar past of niet. Tweeënhalf jaar geleden heb ik een manager Hypotheken bij ons binnen gehaald, die komt bij mij elke dag lachend naar kantoor. Terwijl hij daarvoor al een carrière van dertig jaar achter de rug had bij een andere werkgever. Met het managementteam hebben we het proberen te benoemen; wat een collega, medewerker of leidinggevende zo raakt dat hij bij ons werkt. Is het de professionaliteit, kwaliteit, snelheid, prijs-kwaleitverhouding? Dat hebben andere ook. Wat is het dan? Waar we op uit kwamen, is: ieder moment dat er voor jou toe doet, is Agea je partner voor het leven. Maar dan ook onvoorwaardelijk en zonder koppijn. We staan er gewoon voor je. Maar ik sta er ook voor mijn medewerker. Dat is onze bedrijfscultuur. En dat is gaaf hoor, als je dat kan zeggen.”
Agea heeft niet alleen Turkse mensen in dienst. Het bedrijf heeft elf Nederlandse, twee Marokkaanse en één Hindoestaanse medewerker. De rest is Turks. “Ik maak daar een bewuste keuze in. De buitendienst is Turks. Voor de binnendienst maakt het niet uit. Bedrijfsbreed wil ik een cultuurmix zijn. Dat we zelf in ieder geval in levende lijve het bewijs leveren dat mensen met elkaar kunnen leven en werken.”
Wereldburger
“Agea doet dit om de identiteit te bewaken zoals de grondlegger van de Turkse staat, in 1923 ook heeft gedaan”, zo communiceert Özdemir zelfs zijn bedrijfsfilosofie. “Niet in die zin dat ik een nazaat van Atatürk ben of zo, maar hij heeft wel heel veel goeds kunnen doen voor het huidige Turkije. Hij heeft het schrift gewijzigd van Arabisch naar Europees, heeft een parlement neergezet, de wetgeving geschreven. Hij heeft de pijlers neergezet om een samenleving te laten evalueren. Iedereen was gelijk voor hem, op dat moment.”
Dat geldt voor wat Özdemir betreft ook voor Armeniërs en de Koerden. “Dat is een lange tijd geleden en ik was er niet bij, wat er toen is gebeurd. Ik kan alleen zeggen dat ik heel veel lach met mijn Armeense vrienden in Istanbul. Ik ben getrouwd met een vrouw van Koerdische afkomst, van wie ik veel hou. Ik denk ook als je het aan een gemiddelde Turk zou vragen in Nederland, dat we ons daar niet meer druk over maken. Ik was laatst bij de Turkse ambassade toen die Armeense schrijver was neergeschoten. De vlag hing halfstok. Dat zijn ook mensen van de Turkse staat.”
Moskeeën
Na de moord op Theo van Gogh hadden de moskeeën in Nederland het probleem dat ze maar moeilijk aan een brandverzekering konden komen. “Ik heb dat voor 150 moskeeën geregeld. En lokaal hè, want dat was eerst naar Lloyd’s in Londen gegaan en daarna naar New York bij Marsh en Aon. Maar ik heb dat na vijfenhalve maand onderzoek met Interpolis afgerond. Dat zijn wij. Niet mooier voordoen dan je bent, en hoe lossen we dat samen op. Maar het is ook niet alleen die brandverzekering ergens onderbrengen. We zijn ook al drie jaar bezig het risico aan de moskeeënkant te verkleinen: brandpreventie, bekabeling, beveiligingspreventie, doen wij ook. Puur om het vertrouwen niet te beschamen.”
Voorlopig blijft Agea zich puur richten op zijn Turkse doelgroep. “Laatst had ik een interview met de Turkse media en die vroegen: ‘Hoe leg je nou uit dat je Turks bent?’ Ik zei: ‘Je moet, denk ik, niet meer aan etikettering doen met je afkomst, je moet gewoon je menselijke verplichting doen’. Als jij je feesten, je speciale dagen, je verjaardagen gewoon deelt met je buren en kennissen die toevallig niet dezelfde afkomst hebben, maak je ze al bekend met jouw eigen waarden en normen. En dan doe je eigenlijk niets anders dan je eigen menselijke moraliteit naleven. En dat willen wij. Dus ja, in de eerste plaats de Turkse markt, want daar is de behoefte het grootst. Daar zijn we nog lang niet klaar mee. Maar de autochtone markt, laat ik het zo maar even noemen, sluiten we niet uit.”
Concurrent
De allochtonenmarkt is in trek, maar als er meer tussenpersonen in die markt springen, wordt de spoeling dunner. “Dat klopt. En met de betrekking tot de concurrentie, kan ik dit zeggen. Natuurlijk willen wij graag meerdere professionele spelers op de markt. Dat houdt ons scherp. Maar het zal voor andere spelers niet gemakkelijk zijn om toe te treden, gezien de ontwikkelingen die de bedrijfstak momenteel ondergaat. De investeringskosten die wij de afgelopen vier jaar hebben gehad, gun ik nu mijn concurrent van harte.”
In de nabije toekomst ziet Mehmet Özdemir zichzelf dan ook nog steeds de wereld verbeteren. “Ik weet echter niet of alleen Nederland dan nog aan mijn ambitie voldoet. Ik studeer nu strategic bussiness development en ik zit in Eindhoven. Als ik 130 kilometer naar boven ga, zit ik in Amsterdam, naar beneden in Brussel en naar het oosten in Keulen. Er wonen anderhalf miljoen Turkse mensen in dat cirkeltje. Ik wil gewoon een wereldbedrijf neerzetten. Misschien zal mijn leven daar niet voldoende voor zijn. Misschien zal mijn kennis daar niet voldoende voor zijn. Maar het is wel mijn ambitie.”
[KADER]
Op 1 oktober 1996 stapte Mehmet Özdemir (34) bij RVS de verzekeringswereld binnen. Hij werkte daar aan het project Palet (allochtone jongeren). In 1999 besloot hij om voor zichzelf te beginnen en richtte hij Agea op, een assurantiebedrijf gericht op de Turkse gemeenschap in ons land. “Ik ben een mooi product van twee culturen. Mijn moeder woog nog 27 kilo toen ik ter wereld kwam. Dus er moest iemand anders voor mij zorgen. Ik ben bij Nederlandse mensen opgegroeid in Sint Oedenrode. De weekenden kwam ik thuis. Tot mijn achttiende heb ik twee culturen gehad. Ik weet wat de tekortkomingen zijn maar ook wat de overdrevenheden zijn. Dat is een rijkdom .”
Mehmet Özdemir: “Na de moord op Theo van Gogh hebben we voor 150 moskeeën een brandverzekering geregeld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.