nieuws

Aov-concern Unum kan niet onder eigen naam opereren

Archief

Het Amerikaanse aov-concern Unum komt in ons land noodgedwongen onder een andere naam op de markt: Fundum.

Na de aankondiging (eind vorig jaar) dat Unum ook in ons land actief wil worden, trok AXA aan de bel. De in AXA opgegane UAP Nederland voert namelijk het Unim-label, een in het begin van de jaren tachtig ontwikkelde aov-formule. Omdat de naam Unum veel lijkt op Unim, tekende AXA bezwaar aan. En ook in het merkenrecht geldt ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’.
De Nederlandse vestiging van Unum, formeel een filiaal van Unum Limited in Engeland, krijgt als handelsnaam ‘Fundum’, afgeleid van het Latijnse begrip voor fundament. Dit gebeurt overigens wel in combinatie met het concern-beeldmerk: de vuurtoren van Portland in de Amerikaanse staat Maine, waar in het midden van de vorige eeuw de grondslag van het internationale bedrijf werd gelegd. Als slagzin kent Fundum: ‘Beschermen waar mensen voor werken’. Zie pag. 12 voor een interview met mr. Jan Oosterbroek, onder wiens leiding Unum de Nederlandse markt betreedt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.