nieuws

Aon ziet advisering particulier en kleinbedrijf als kernactiviteit

Archief

Aon Nederland is enthousiast over zijn prestaties in het lopende boekjaar 2006. Volgens directievoorzitter Lex Geerdes koerst de assurantiemakelaar af op autonome groei, niet in het minst dankzij groei in de particuliere portefeuille en die van het midden- en kleinbedrijf.

“Particulieren en het MKB behoren tot onze kernactiviteit”, zegt Geerdes. “Dat is internationaal één van de pijlers van de groeistrategie van Aon.” Daarmee wijkt die strategie af van die van concurrent Marsh. Die richt zich volledig op de grootzakelijke markt. In ons land leidde dat onder meer tot de verkoop van de particuliere portefeuille aan Kröller Assurantiën (Unirobe Groep).
Geerdes benadrukt echter dat Aon de particuliere en kleinzakelijke markt wel het liefst bewerkt met collectiviteiten. “Via koepelorganisaties en werkgevers”, verduidelijkt hij. Op die manier houdt ook Marsh zich nog met particulieren bezig.
Volgens Geerdes ontwikkelt het particuliere en kleinzakelijke deel van het makelaarsbedrijf (Aon Verzekeringen) zich sterk. “We blijven nadrukkelijk actief met affinities.” Aon Risico Management, dat zich ook bezighoudt met assurantiebemiddeling voor (middel)grote bedrijven, blijft echter het grootste bedrijfsonderdeel.
Meevaller
Geerdes voorspelt voor 2006 groei. “We hebben dit jaar een hoog retentiecijfer van bestaande klanten gerealiseerd. Veel klanten zijn dus bij ons gebleven. En we groeien goed met nieuwe business.”
De groei is een meevaller, getuige de terughoudende verwachting in het meest recente jaarverslag. “De autonome groei zal in 2006 beperkt zijn als gevolg van dalende premies in diverse verzekeringsmarkten en de harde concurrentie”, luidde die verklaring.
In 2005 steeg de omzet met een kleine 4% tot _ 192,9 (185,8) mln. Bijna _ 10 mln omzet werd ‘gekocht’, via overnames van Dorhout Mees Assurantiën, Assurantie Advies Nederland (Sligro) en beursmakelaar Henkes. Begin dit jaar is de Tuinbouwverzekeringsbank in het Westland aan de rij acquisities toegevoegd.
Winst
De operationele kosten van Aon stegen vorig jaar met 3,7%, waarvan vijf procentpunten zijn toe te schrijven aan de acquisities. Het personeelsbestand nam (in fte) met veertien toe tot 1.406. De aankopen droegen hier 57 arbeidsplaatsen aan bij.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op _ 28,4 (21,0) mln. Onder de streep bleef er netto _ 25,8 (16,3) mln, wat is toegevoegd aan de reserves. “Maar zo’n winstcijfer wordt mede bepaald door afschrijvingen en eenmalige zaken”, zo nuanceert Geerdes de winstgroei van meer dan 50%.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.