nieuws

Amsterdamse kredietbank op Internet, een typisch geval van Crediammer

Archief

De Kredietbank Amsterdam besloot enkele jaren terug het roer om te gooien en een meer commerciële koers te gaan varen. Consumptief krediet was het toverwoord, waarmee de kernactiviteiten zoals schuldsanering en sociale kredietverlening ondersteund moesten worden. Natuurlijk hoorde daar ook een nieuwe flitsende naam bij: ‘Crediam’. Sinds kort vinden we Crediam zelfs op Internet.

Door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
www.crediam.nl
Soms wordt ons gevraagd hoe wij de sites die we bespreken uitkiezen. Welnu, wij kiezen ze niet uit. De titel van een site wordt aan ons opgegeven door de redactie van AM. Behalve in deze zomermaand. Dus gingen we zelf op zoek naar een nieuwe site, en gebruikten daarbij als bron de onvolprezen AM-hotlist (www.am.sbi.nl). De eerste nieuwe site aldaar is Aegon; nog steeds “wegens technisch onderhoud” gesloten. De jokkebrokken. De volgende nieuwe: Avéro. Ook interessant: “Momenteel is Avéro intensief bezig een uitgebreide publieke site te ontwikkelen. In het eerste kwartaal van 1999 zal deze operationeel zijn.” Het derde kwartaal is inmiddels aangebroken. Dat belooft veel goeds, daar bij Avéro. En zo kwam het dat we uitkwamen bij Crediam.
Kleine letters
Bij kredietverschaffer Crediam houden ze van kleine lettertjes. De ondertitel in het logo is op de site zelfs zó klein dat we deze in het geheel niet kunnen lezen. Ook de rubrieksaanduiding in de navigatiebalk vergt goede ogen. Nu kunnen bezoekers op Internet normaal gesproken zelf hun lettertype en Bgrootte instellen. Maar Crediam maakt het ons lastig. De navigatie, trouwens de hele homepage, blijkt te bestaan uit plaatjes. En die krijg je gepresenteerd zoals ze gemaakt worden. Daar valt niks aan in te stellen.
Op de homepage worden we begroet met de kreet: “Realiseer nu uw dromen met een uiterst lage rente.” En in die ultieme droom komen blijkbaar nieuwe Kevers, caravan’s en keukens voor. Het is maar dat u het ook weet.
Monopoly spelen
In de bovenste rubriek ‘Organisatie zonder winstoogmerk’ lezen we achtergrondinformatie over deze Amsterdamse kredietbank. Ter afsluiting kunnen we kiezen uit een formulier om een aanvraag in te dienen, of onze adresgegevens achter te laten. Het blijkt hetzelfde formulier te zijn. Het formulier gaat er standaard vanuit dat we nog niet online willen communiceren.
De rubriek ‘Een passende kredietvorm’ geeft in een paar zinnen enkele belangrijke huisregels van Crediam weer.
In de rubrieken ‘Doorlopend Krediet’ en ‘Persoonlijke lening’ mogen we premies berekenen. Na een korte toelichting kunnen we aan de slag. Crediam biedt de mogelijkheid om maandlasten of een totaal kredietbedrag te berekenen. Dat nodigt uit om met verschillende bedragen te spelen. Hoe lager de gewenste maandelijkse last, hoe hoger het rentepercentage wordt. In de rubriek ‘Overzicht rentetarieven’ kunnen we goed zien dat de rente daalt naarmate je meer leent.
Nog meer formulieren met berekeningen om tot een ideaal maandbedrag te komen, vinden we onderaan in het menu. Ook hier weer volop ruimte voor de bezoeker om Monopoly te spelen.
‘Beschermd Lenen’ geeft korte informatie over problemen met kredieten bij ziekte of werkloosheid. De rubriek ‘Geld lenen en de fiscus’ vertelt dat de overheid de financiering stimuleert dankzij de aftrekregeling.
‘Persoonlijk Advies’ leidt tot de telefoonnummers waarmee Crediam te bereiken is. Een financieel adviseur kan zorgen voor enige uitleg, indien dat gewenst is. “Tevens zijn wij 24 uur per dag bereikbaar voor het opvragen van saldo, laatste betaling, rente opgave voor de fiscale aangifte, ophogen van de kredietlimiet en opname van Doorlopend Krediet.” Het zou zo mooi ook via de site kunnen. Geef de klanten een inlogmogelijkheid, ontwikkel een beveiligde procedure en zij kunnen de benodigde gegevens opvragen op een voor hen gewenst tijdstip. En dat bespaart veel tijd en dus kosten van die (extra?) boodschappendienst. Ook een kredietbank mag best telebankieren.
Tot slot vinden we bij ‘Indienen/toezenden aanvraag’ het formulier om een offerte aan te vragen en onze gegevens achter te laten. Ruimte om een opmerking of vraag naar Crediam te sturen is er niet.
Verbazingwekkend is de ‘non-keuze’ die Crediam ons voorlegt bij het invullen van het formulier. “U kunt nu kiezen om een aanvraagformulier thuis gestuurd te krijgen, of de aanvraag online in te dienen. Indien u een aanvraagformulier thuis gestuurd wilt krijgen, hoeft u de rest van dit formulier niet in te vullen. Vergeet u niet het formulier te verzenden middels de knop onderaan.”
Hoe je dit ook leest, Crediam: uiteindelijk komt ons aanvraagformulier altijd via de traditionele post bij ons op de mat terecht.
Conclusie
Als we streng zouden zijn dan zouden we zeggen dat het nog weinig met Internet te maken heeft. Het staat er allemaal wel op, je kunt wat berekeningen maken, maar dan word je keihard teruggeworpen op de oude wereld. ’s Avonds kun je het 0800-nummer niet bellen, en het nummer in Amsterdam voor rekeninghouders helpt klanten een heel eind op weg, maar nieuwe geïnteresseerden zullen nog een nachtje moeten slapen alvorens die prachtige slaapkamer te kunnen belenen.
Als we wat meer coulance zouden betrachten, zouden we onze waardering voor de poging van deze organisatie zonder winstoogmerk kunnen uitspreken. Ze doen het toch maar, en het heeft vast heel wat voeren in de organisatie vereist, voordat het digitale ei was gelegd. Vreemd genoeg is het adres van Crediam nergens te vinden. Verder dan de Dam te Amsterdam komen we niet.
Crediammer? Niet als dit de aanzet is voor een site waarbij de gehele afsluiting over Internet kan geschieden. En doen zij het niet, dan doet een ander het.
Beoordeling Crediam
Vormgeving
Veel standaardfoto’s die bovendien nog fraaier moeten lijken met het ‘doezel-effect’. Voor degene die begrijpt wat de relatie is tussen sommige getoonde foto’s en het bijbehorende onderwerp, loven wij interessante prijsjes uit. Wat doet een foto van een biljart bij de rubriek ‘Een passende kredietvorm’; wat doet de duiker bij ‘Organisatie zonder winstoogmerk’; de slaapkamer bij ‘de persoonlijke lening’? Wie het weet, mag het zeggen.
De navigatiebalk oogt als een plastic afstandsbediening.
Inhoud
Het is kort en duidelijk. De meest noodzakelijke informatie staat op de site.
Mediumgebruik
De mogelijkheden om bedragen te berekenen zijn aantrekkelijk. Het geeft de bezoeker een duidelijk idee van zijn bestedingsruimte. Het verbaast ons dat er niet om een e-mailadres wordt gevraagd, ook niet als we aangeven dat we het formulier online gaan verzenden. We verdenken Crediam er van dat ze liever nog met de traditionele postbus werken, gezien ook de standaardinstelling ‘Ik wil een formulier thuis gestuurd krijgen’. En waarom moeten we onze adresgegevens en vooral ons telefoonnummer invullen als we er voor kiezen om onze aanvraag via Internet te versturen?
De gezinssituatie blijkt bepalend voor het te lenen bedrag. Het formulier denkt mee: bij een éénoudergezin wordt het inkomen van de partner niet meegeteld. Daarvóór moet je aanklikken dat het gezin volledig is. Crediam houdt blijkbaar nog van het doorsneegezin.
De hele site luidt thans nog in guldens, terwijl het in de financiële wereld toch niet ongebuikelijk is om alvast te wennen aan de euro.
Prikkel
Even snel rekenen hoeveel centen je kunt lenen. Dat zal ongetwijfeld veel gedaan worden.
Betrokkenheid
We hebben een aanvraagformulier verstuurd. Diezelfde week kwam er per post een briefje met het verzoek de afdeling Relatiebeheer te bellen, tussen 9.00 en 17.00 uur te Amsterdam. Het formulier ‘behoefde namelijk nog nadere toelichting’.
Group in ‘s-Hertogenbosch.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.