nieuws

Amev zet via Cockpit deur naar backoffice iets verder open

Archief

Amev zet met een vernieuwde versie van het extranet Cockpit de deur naar de eigen backoffices iets verder open. Tussenpersonen kunnen nu via Cockpit rechtstreeks premies berekenen, offertes maken en verzekeringen aanvragen voor de producten auto, motor, inboedel, woonhuis, aansprakelijkheid en rechtsbijstand.

Op het extranet Cockpit is eveneens een inkijkfunctie voor individuele levenpolissen gerealiseerd. Het was al mogelijk om rekening-courant en incassogegevens van alle klanten te bekijken. Cockpit werd twee jaar geleden geïntroduceerd en bood toen vooral informatiemateriaal, nieuws, rentestanden en de waarde van de Amev-beleggingsfondsen. Bij 250 tussenpersonen was een offline transactiegedeelte geïnstalleerd.
Naast de nu gerealiseerde online transactiemogelijkheden kunnen tussenpersonen zich online opgeven voor opleidingen. Nieuwe versies van software kunnen gedownload worden. Polisvoorwaarden en tarieven zijn online te raadplegen. Tussenpersonen kunnen zelf aangeven wie van hun medewerkers welke bevoegdheden heeft op Cockpit.
Daarnaast heeft Amev de serviceverlening uitgebreid. Iedere tussenpersoon die ingelogd is op het extranet kan in één oogopslag zien bij welke afdelingen en/of contactpersonen hij te rade kan gaan. Een zoek- en helpfunctie ontbreekt niet en er is ook een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden te raadplegen.
De vernieuwde Cockpit is ontwikkeld samen met een aantal tussenpersonen en de afdeling Marketing & Sales van de Fortis-dochter. “Pas toen we helder hadden hoe de tussenpersoon wilde navigeren op de site, is de afdeling automatisering ingeschakeld”, vertelt Amev-directielid Edzo Doeve. “De tussenpersoon staat aan het stuur, hij bepaalt wat belangrijk is. Vandaar dat we nu ook komen met deze nieuwe mogelijkheden van Cockpit.”
Mutaties
Het wachten is op de mogelijkheid dat de tussenpersoon ook mutaties uit kan voeren op bestaande polissen. “Wij realiseren ons dat dat is wat de tussenpersoon daadwerkelijk wil. In de release van komende februari worden van alle productlijnen de meest gebruikte aanvraag- en mutatieformulieren online beschikbaar gesteld in Cockpit. Dat is in ieder geval al een stap in de goede richting. Verder wordt de inkijkfunctie op het schaderegistratiesysteem gerealiseerd. Dat betekent dat de tussenpersoon net als bij de levenpolissen, via het polisnummer de actuele stand van zaken kan bekijken en dat kan gebruiken in zijn adviesmogelijkheden naar de klant”, zegt Doeve. In volgende versies van Cockpit zal de mutatiemogelijkheid geïntroduceerd worden.”
Doeve verwacht dat bij volledig elektronisch berichtenverkeer de administratieve achterstanden bij de verzekeraar tot het verleden zullen behoren. “Er zouden dan alleen nog achterstanden kunnen ontstaan bij lastige acceptatievragen die wat meer tijd vragen.”
In februari wordt eveneens de koppeling met de GIM (Generieke Interface Module) gerealiseerd. “De GIM werkt dan aan onze kant; het wachten is vervolgens op de systeemhuizen die de GIM moet inbouwen in hun pakketten.” Via de GIM wordt een directe koppeling gerealiseerd met het automatiseringspakket van de tussenpersoon. Deze ‘schil’ heeft als voordeel dat binnen één module kan worden gewerkt met de verschillende softwarepakketten van de verzekeraars, zodat niet steeds het extranet van de verzekeraar opgezocht hoeft te worden. “Dat is iets waar de tussenpersoon echt op zit te wachten.”
Nog later, maar wel komend jaar, zullen de backoffices van de levenproducten verder opengesteld worden. Tussenpersonen kunnen met de nieuwe versie al wel de actuele status van levenpolissen bekijken.
De backoffice-systemen voor de zorgproducten blijven voorlopig nog gesloten. Via Cockpit heeft de tussenpersoon wel toegang tot Amesys. Dit systeem biedt tussenpersonen de mogelijkheid de werknemers van hun klanten bij langdurige ziekte ziek te melden. Alle mutaties in de sfeer van employee-benefits kunnen met dit systeem afgehandeld worden.
Of ook klanten van de tussenpersoon in de gelegenheid gesteld worden hun portefeuille bij Amev te bekijken, is aan de tussenpersoon om te bepalen, stelt Doeve. “De tussenpersoon staat aan het stuur. Maar technisch gezien, behoort het tot de mogelijkheden.”
“Cockpit is vooral bedoeld als portal”, legt Doeve uit. “Al onze e-businessactiviteiten zullen uiteindelijk in dit portaal hun plek vinden. Het mooiste zou zijn als er voor alle tussenpersonen één portaal zou zijn, waarin zij verder hun weg kunnen vinden. Die rol zou weggelegd zijn voor ABZ, maar die hebben dat vooralsnog niet kunnen waarmaken”, zegt Doeve.
Draadloze muis
De vernieuwde versie van Cockpit is half oktober aan de nu 1.250 gebruikers aangeboden. “We hebben in augustus een mailing uitgestuurd naar 1.500 Cockpit-gebruikers, omdat ze zich opnieuw moesten aanmelden in verband met de uitgebreidere beveiligingsmaatregelen van Cockpit. Ongeveer 1.250 tussenpersonen hebben daarop gereageerd. Wat zeer bevredigend was. Binnenkort gaat er een mailing uit naar 3.500 Amev-tussenpersonen, waarvan een groot deel nog niet is aangesloten op Cockpit. We gaan er vanuit dat de uitgebreidere mogelijkheden van het extranet aanleiding is om Cockpit te gaan gebruiken”, aldus marketing-directeur Ruud Dekker.
Onder het motto ‘Voor online zakendoen met Amev heeft u nog maar één ding nodig!’, worden de tussenpersonen lekker gemaakt met een draadloze muis. Deze krijgen ze bij de eerste schadepolis die online gesloten wordt.
Meeting Point
Doeve geeft aan dat de deelname van Amev aan Meeting Point, het internetinitiatief voor autoverzekeringen van Stad Rotterdam, Amev en Delta Lloyd, los staat van de ontwikkelingen bij Amev zelf. “Cockpit is gebonden aan het label Amev, Meeting Point juist niet. Het zou natuurlijk wel gek zijn als we niet over en weer met de ontwikkelingen bij elkaar rekening houden. Het is niet de bedoeling dat we twee totaal verschillende systemen bouwen. Meeting Point zou via een button prachtig in Cockpit kunnen hangen. Tussenpersonen kunnen namelijk in Cockpit hun ‘Favorieten’ aangeven. Dit zijn overigens favorieten die alleen binnen Cockpit gelden.”
Edzo Doeve: “Bij volledig elektronisch berichtenverkeer zouden administratieve achterstanden tot het verleden moeten behoren”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.