nieuws

Amev stopt nieuw product in schoenendoos

Archief

Amev hield in september de actie ‘De Nationale Schoenendoosdagen’. De consument kon met zijn schoenendoos vol polissen naar een Amev-tussenpersoon om gratis, tot op de laatste polis, te laten uitzoeken of er iets ontbreekt, of er geen dingen dubbel zijn verzekerd en of het slimmer en goedkoper kan. De actie werd ondersteund met een speciale website (www.schoenendoosdagen.nl) en een radiocampagne.

Door Bert Both
Je hebt Dierendag, u weet wel, op 1 oktober. Weet u dat het dan ook de Nationale Dag van de Ouderen is? Je hebt zo nog veel meer nationale dagen. Een Nationale dag voor de Geestelijke Volksgezondheid is nog niet zo vreemd, maar bij de Nationale Dag van het Gelders Paard en De Nationale Dag voor het Accountmanagement in de Levensmiddelenbranche begin ik toch wel de kriebels te krijgen.
Nu zijn er ook Nationale Schoenendoos Dagen. “Als we nu toch voor zoiets kiezen om een nieuw product aan de man te brengen”, zo heeft men vast gedacht, “dan kunnen we het na al die moeite net zo goed voor een maand opzetten”. Maar ja, Nationale Maand voor de Schoenendozen klinkt zo kabouterachtig, dus werd er fors ingezet op Nationale Schoenendoos Dagen. Drie ferme woorden die een beetje doen denken aan de Drie Dolle Dagen van de Bijenkorf. Dit kan jarenlang herhaald worden en met ‘nationaal’ wordt meteen hoog ingezet. Blijkbaar kan elke splinter het zich veroorloven om ergens een nationale dag van te maken.
Nostalgie
De genius achter het idee is Amev, zo blijkt uit de website. Amev wil eigenlijk gewoon een nieuw product op de markt brengen en heeft daarvoor het cliché van de oude schoenendoos vol verzekeringspapieren uit de mottenballen gehaald.
Ja, de maatschappij geeft op de site ook wel toe dat veel mensen de verzekeringspapieren tegenwoordig gewoon keurig in een ordner of map bewaren, maar aan de schoenendoos kleeft nog die heerlijke nostalgie. Het ruikt naar vroeger, de jaren vijftig, dat doet het vast wel goed bij een grote groep mensen.
Bovendien, en dat is een prettige bijkomstigheid, kun je met een schoenendoos in de beeldvoering van de reclame meer dan een ordner. Je kunt het nieuwe product natuurlijk ook zonder schoenendoos verkopen en gewoon op een normale manier met de klant communiceren, maar daar zijn ze deze keer niet opgekomen. Normaal is zo gewoontjes, zoals iedereen het doet, dan val je niet op en dat is toch wel het minste wat je wilt bereiken.
Nieuw product
Terug naar de roots van het product, waarom is het ontwikkeld? Op de site www.schoenendoosdagen.nl is het zoeken geblazen. De openingspagina begint met een verwijzing naar het onacceptabel en nalatig gedrag van de verzekeringsnemer: “Bent u ook zo iemand die z’n verzekeringen elk jaar stilzwijgend verlengt? En gooit u de premienota’s daarna snel in een doos of map die dan verdwijnt op de bovenste plank van uw kast?” Als je hier als bezoeker ‘nee’ op antwoordt, kun je dus direct verder surfen. Deze site en de Nationale Schoenendoos Dagen zijn namelijk speciaal en enkel en alleen voor die mensen opgezet. Ergens verstopt in een zinnetje staat ook nog dat verzekeren misschien “slimmer en goedkoper kan”. Dat is alles over de reden dat Amev met een nieuwe product op de markt is gekomen.
Dit is een doorgeschoten uitwerking van een communicatie-idee, met volstrekt overbodige zinnetjes als: “Maar ja, zo’n doos of map op z’n kop zetten, is net zoiets als het inplakken van de vakantiefoto’s.” en “Dan kent u ook dat stemmetje wel als u die doos of map tegenkomt: ik moet er eens voor gaan zitten.” Het staat wel leuk, maar het verkoopt niet en daar gaat het toch om. De tekstschrijver en communicatieadviseur hadden zwaar op hun vingers getikt moeten worden door de marketeers en productontwikkelaars. Allemaal leuk en aardig hoor, die schoenendoos, maar wat heeft dat met ons product te maken?
Etalage
Je moet als consument op de site echt de moeite nemen alle vragen door te nemen om iets over het nieuwe product te weten te komen. Daarvoor moet de vraag worden aangeklikt: “Waarom doet alleen Amev mee aan deze actie en niet al die andere verzekeraars?” Daar staat dan eindelijk het antwoord: “Amev heeft recentelijk een nieuw product ontwikkeld: Het Amev Multivoordeel pakket”. Dit pakket combineert meerdere soorten schadeverzekeringen, wat tot lagere premies leidt. Verzekeren kan dus “beter” en “goedkoper”.
In een tijd dat het consumentenvertrouwen laag is en men weer extra op de kleintjes gaat letten, had dit natuurlijk volop in de etalage moeten staan. Gewoon zonder al te veel poespas laten weten dat je een goed en voordelig product op de markt brengt. Volgens de site is Amev de eerste grote maatschappij die dit aanbiedt, dus dan mag dat nog eens extra aangedikt worden.
En dan nog informeren. Geen woord over het soort verzekeringen waar het hier om gaat. Valt de autoverzekering eronder, de inzittendenverzekering, ziekenfondsverzekering, brandverzekering, diefstal, opstal, et cetera? Het is toch ongekend dat hier met geen woord over wordt gesproken, dat dat als bekend verondersteld wordt als er gesproken wordt over een ‘schoenendoos’? Niemand in het hele proces van productontwikkeling naar marketing en communicatie die zijn gezond verstand heeft gebruikt en een ram op de knop heeft gegeven.
Standaardpakket
De tussenpersoon moet het doen met het standaardpakket: een mailing, een poster en wat displaymateriaal. Hij kan een schoenendoos in de etalage zetten en radiocommercials ondersteunen de actie. De poster roept de lezer op langs te komen tijdens de Nationale Schoenendoos Dagen. Daaronder staat het zinnetje: “Regel uw verzekeringen voorgoed goed en bespaar tientallen euro’s.” Kijk, daar kan het dus wel. Waarom staat die slagzin niet prominent op de site? Waarom wordt daar begonnen met “Laat uw verzekeringspapieren gratis uitpluizen”?
Het enige goede aan de site is dat daar direct verwezen wordt naar de meewerkende kantoren.
Absurd
Sommige vragen en antwoorden op het websiteonderdeel ‘veel gestelde vragen’ zijn behoorlijk paternalistisch. De lezer wordt er toegesproken alsof hij een beetje van gisteren is. “Ik heb mijn papieren niet in een doos, maar in een map bewaard, mag dat ook?” Je voelt je als lezer behoorlijk belazerd als je dit leest.
Dat ‘het aanbod’ geldt tot 1 oktober is ook ongeloofwaardig. Over welk aanbod gaat het dan precies? Natuurlijk maakt een tussenpersoon ook na 1 oktober tijd vrij! Dit is dus het nadeel van deze wat gezochte insteek: alsof het product niet buiten de periode van Dwaze Dagen verkocht kan worden.
Het meest absurde is echter dat met deze Schoenendoosdagen-aanpak het product niet centraal staat en er nauwelijks geappelleerd wordt aan de grootste prikkel bij de consument om inderdaad die map met polissen maar eens te pakken en een afspraak te maken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.