nieuws

Amev opent extranet voor intermediair

Archief

Cockpit, zo heet het nieuwe extranet waarmee Amev het intermediair buiten het Verzekerings Atrium om gaat bedienen met informatie, nieuws en later ook transactiemogelijkheden. In feite is Cockpit te vergelijken het Digitaal Domein van Delta Lloyd.

Het extranet Cockpit (de toepassing staat geheel in het teken van de luchtvaart, vandaar ook de naam) is gebaseerd op Internet-technologie en werkt net als een gewone website, maar dan met extra mogelijkheden. De buitendienst van Amev gaat deze dagen tussenpersonenrelaties langs met een ‘simulator’, bestaande uit een demonstratie van de toepassing op CD-Rom.
Nadat de tussenpersoon zich heeft aangemeld voor het extranet krijgt hij een gebruikersnaam en een wachtwoord toegewezen (althans als hij behoort tot de groep van 1.500 Amev-kernrelaties waarvoor Amiv de Cockpit in eerste instantie bedoeld heeft). Het extranet biedt vervolgens toegang tot de subgebieden ‘Actueel’, ‘Producten’, ‘Diensten’ en ‘Organisatie’.
Aanbod
Onder het hoofdstuk ‘Actueel’ kan het intermediair nieuws vinden uit de Amev-organisatie zelf, maar ook uit de vaktijdschriften en dagbladen. Daarnaast is er beursnieuws te vinden, koersen van Amev-fondsen, actuele rentestanden en een nieuwsarchief.
Het hoofdstuk ‘Producten’ biedt productbeschrijvingen, polisvoorwaarden en verkoophulp. Achter de button ‘Diensten’ kan de tussenpersoon informatie vinden over fiscaal-juridische zaken, beleggingsinformatie, opleidigen, bestelformulieren, marketinginformatie en Amev info.
De knop ‘Organisatie’ geeft een beschrijving van de Amev-organisatie, info over de jaarcijfers en routebeschrijvingen naar de diverse vestigingen.
Amev wil zich volgens de nieuwe marketingmanager Ruud Dekker (ex-Falcon) niet beperken tot het simpelweg aanbieden van digitale, in plaats van papieren informatie. Cockpit moet de werkzaamheden van de tussenpersoon daadwerkelijk vereenvoudigen en lijnen met de verzekeraar aanzienlijk verkorten. Zo is er een e-mailfaciliteit met de contactpersonen binnen Amev en kunnen online brochures en andere materialen besteld worden bij het distributiecentrum. Ook kan er direct naar het ‘echte’ Internet doorgeschakeld worden.
Transacties
Tegen de zomer wordt het ook mogelijk via het extranet transacties uit te voeren. Dan is het mogelijk om offertepakketten op het scherm te openen, aanvragen en wijzigingen via Cockpit in te vullen en te versturen. Ook heeft de tussenpersoon straks rechtstreeks de beschikking over zijn eigen portefeuille en klantgegevens die in de systemen van Amev aanwezig zijn. Uit ervaring van de andere Fortis-dochter Falcon blijkt dat vooral deze toepassing het intermediair sterk aanspreekt.
Nu er Amev-informatie en transactiemogelijkheden voortaan aangeboden worden via Cockpit, heeft de verzekeraar besloten de Amev-site op het VerzekeringsAtrium te sluiten.
Ruud Dekker geeft toe dat verzekeraars met de komst van transactiegerichte toepassingen buiten het VerzekeringsAtrium een deel van de werkzaamheden van ABZ de nek omdraaien. Dat is opmerkelijk, aangezien ABZ een organisatie is die eigendom is van verzekeraars zelf. “Voor een aantal gebieden draaien wij ABZ inderdaad jammer genoeg de nek om, maar dat is onvermijdelijk. In zo’n grote club waarbij vrijwel iedereen betrokken is, dreig je namelijk al gauw te verzanden in eindeloze gesprekken. Daar kunnen we niet op wachten. Individuele verzekeraars zijn hierdoor helaas genoodzaakt om los van elkaar kostbare systemen zoals Cockpit te bouwen”.
Gestructureerde berichten blijven overigens gewoon via ADN verstuurd worden.
Eisen
Wil het intermediair van Cockpit gebruik maken, dan moet de automatisering op kantoor wel aan een aantal minimum eisen voldoen: een 100 Mhz pc met 24 MB intern geheugen, Windows 95 of hoger en een monitor die 256 kleuren aankan. Uiteraard behoren een modem en een Internet-aansluiting eveneens tot de vereisten. Volgens Amev beschikken veel tussenpersonen reeds over dit soort apparatuur.
Amev promoot het nieuwe extranet Cockpit met een CD-Rom, waarbij de gebruiker het idee krijgt in een vliegtuigsimulator te zitten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.