nieuws

Amev niet enthousiast over premiumacties intermediair

Archief

Fortis-dochter Amev staat niet te trappelen om te participeren in premiumacties van het intermediair; verkoopacties waarbij een cadeautje wordt weggegegeven als de post wordt gesloten. “Het mag niet zo zijn dat de consument straks alleen nog voor Amev kiest om de cadeaus die we weggeven”, zegt directeur Marketing Ruud Dekker in het kwartaalblad PromZ.

Volgens Dekker is de branche sinds de opheffing van het verbod op retourprovisie niet overspoeld door promotionele acties en premiums, waarvoor aanvankelijk zo werd gevreesd. Een massaal beroep door tussenpersonen op verzekeraars voor ondersteuning bleef uit.
Over het stunten met arbeidsongeschiktheidsverzekeringen waarbij de helft van de provisie werd teruggegeven, is Dekker niet enthousiast. “Wij geven in principe geen toestemming voor gigantische discount-acties met Amev-producten. Die passen niet bij ons imago. Wel moeten we meer accepteren dat de verzekeringsmarkt veel meer een vechtmarkt is dan tien jaar geleden. Daar horen dit soort acties bij. Ik schrik daar niet van.”
Goed verhaal
Dit betekent niet dat Amev nooit aan premiumacties zal meedoen. De maatschappij zegt weliswaar te kiezen voor een marktpositionering op basis van kwaliteit en niet op de laagste prijs of het duurste cadeau, maar wil desondanks kortingsacties niet zonder meer afwijzen. Dekker: “Als de tussenpersoon er een goed verhaal bij heeft, zouden we best goedkeuring kunnen geven. Het hangt erg van de situatie af. Maar het cadeaucircuit willen we absoluut vermijden.”
Volgens Dekker zullen het aantal premium- en kortingacties gaan toenemen, maar zijn veel maatschappijen afwachtend wie de eerste steen zal werpen. “Dat zal, gezien onze strategie, niet Amev zijn, maar dat wil ook niet zeggen dat we onze koers niet zullen verleggen in de richting van meer actiemarketing. We zijn al een aantal jaren bezig het imago van braafste jongentje van de klas af te schudden. En premiumacties sluiten goed bij dit nieuwe imago aan.”
Zoals de incentive-actie in samenwerking met tussenpersonen vorig najaar, waarbij het aantal verkochte polissen bepalend was voor de prijzen die konden worden gewonnen. De verkoopactie was ondanks de kritiek van standsorganisaties een succes, aldus Dekker. “De actie heeft een aanzienlijk extra omzetgroei opgeleverd.”
Speelruimte
Om premiumacties door het intermediair mogelijk te maken, heeft de maatschappij haar administratie- en offertesoftware aangepast om de speelruimte met betrekking tot provisie inzichtelijk te maken. Zelf beperkt de maatschappij zich tot het opzetten van twee of drie promotionele acties per jaar. “Meer acties doen we niet, omdat het dan te duur wordt. De meeste acties kosten ons meer dan ze opleveren. Een sluitende actie is moeilijk te realiseren. Er gaat veel geld zitten in de conceptontwikkeling, het meesubsidiëren van de actie voor het intermediair en de massamediale ondersteuning van campagnes.”
Toch zijn premieumacties zinvol vindt Dekker, omdat niet alleen naar het getal onder de streep moet worden gekeken. “Dergelijke acties dragen bij aan ons imago, ze bevorderen de klantenbinding en onderstrepen voor het intermediair onze rol als partner in business.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.