nieuws

Amev kiest voor profiel financiële dienstverlener

Archief

Amev kiest voor profiel financiële dienstverlener

Met de introductie van nieuwe leven- en bankproducten heeft Amev haar profiel van verzekeraar ingeruild voor die van financiële dienstverlener. Een reclamecampagne die eind deze maand van start gaat, moet dit nieuwe imago kracht bij zetten.
Op een introductiebijeenkomst (‘The Clear Vision’) in een tot grand café omgetoverde hangar op Schiphol-Oost kregen zo’n 1.400 tussenpersonen een flitsende presentatie te zien en te horen. Het spits werd daarbij afgebeten door de voorzitter van de hoofddirectie, Co van Angelen. Na de flop met de onwerkbare business-units anderhalf jaar geleden, heeft Amev zich nieuwe doelen gesteld, vertelde Van Angelen. “We willen kwaliteit in primaire werkprocessen, goede bereikbaarheid, gemotiveerde en klantgerichte medewerkers en actieve marktbenadering onder één verkooplabel: Amev.”
Van Angelen maakte er geen geheim van onder een actieve marktbenadering ook te verstaan: grip krijgen op het distributiekanaal. Naast de keuze voor zo’n 1.400 kernrelaties wil de maatschappij nadrukkelijker financieel participeren in kantoren door middel van financieringen en deelnemingen. “Een groeiend aantal tussenpersonen komt langs bij ons”, laat een Amev-zegsman desgevraagd weten.
Primaire processen
Dat het met de primaire processen van verzekeraars beter kan, maakte marktonderzoeker Cees van der Geer van bureau IG&H in Woerden duidelijk. Tussen 1996 en 1999 is het gemiddelde rapportcijfer voor administratieve verwerking van levenpolissen door verzekeraars gedaald van 7,2 tot 6,4. “Dat houdt in, dat er ook maatschappijen zijn die een vier scoren, en daarop de komende jaren zullen worden afgerekend”, benadrukte Van der Geer.
Hij hield de zaal voor dat het intermediair nog steeds terrein verliest aan nieuwe verkoopkanalen, waaronder Internet, warenhuizen, franchiseketens en inkoopcombinaties. Uit defensief oogpunt zal het intermediair meer steun moeten zoeken bij een supportorganisatie, betoogde Van der Geer. “Van de nieuwe hypotheekproductie gaat nu al 28% naar de franchiseketens. In Groot-Brittannië heeft 30% van het intermediair aansluiting gezocht bij een supportorganisatie; dat gaat ook hier gebeuren.”
Ontwikkelingen als branchevervaging, terugtredende overheid (“Handhaving van artikel 13 en 15 Wabb zal onhaalbaar zijn”) en groeiend consumentisme leiden tot meer markt- en producttransparatie, zei Van der Geer. “Er moet meer duidelijkheid komen voor de consument. De Code Rendement & Risico is een farce. De nieuwe Issuecommissie van het Verbond van Verzekeraars zal met aanvullende maatregelen komen met betrekking tot afkoopwaarde, kosten en rendement van levensverzekeringen.” Grotere transparantie dwingt de tussenpersoon tot een transformatie van productverkoper naar huisadviseur voor kernklanten, aldus Van der Geer.
Levenslijn
Die transparantie komt onder meer tot uiting in de levenmarkt, waarin Amev met f 8,2 mld aan belegd vermogen tot de grote spelers mag worden gerekend, aldus hoofddirectielid Erik Jan Visser. Behalve het ABC Spaarplan – en de jongste variant ABC Koopsom – worden alle andere producten vervangen door nieuwe Levenslijn-polissen. Deze producten zijn opgebouwd uit het beste van alle onderdelen en er zijn ook functionaliteiten aan toegevoegd. Visser: “Er zijn nu drie hoofdvormen met heldere Nederlandse namen: de Beleggingsverzekering, de Garantieverzekering en de Risicoverzekering, zowel voor de particuliere als voor de zakelijke markt.”
De universal lifepolissen van Amev kunnen worden gekoppeld aan zes Amev-fondsen en vier Fortis-fondsen. De beleggingspolis onderscheidt zich door tien flexibele overlijdensdekkingen naar keuze, en een variabele kostenstructuur. “Hoe hoger de jaarpremie, hoe lager het kostenpercentage”, zei Visser. Bij een jaarpremie tot f 2.400 jaarpremie zijn de kosten 4%, aflopend naar 1% bij f 6.000 en meer.
De flexibele garantieverzekering, voor het eerst beschikbaar voor particulieren, kenmerkt zich door twee systemen van winstdeling: winstplus (winst bovenop verzekerd kapitaal) en winsttransmissie, waarbij de winst wordt belegd. Ook kan gekozen worden voor een ‘sterdekking’, waarbij de winst wordt gebruikt als extra uitkering bij overlijden.
Door uitbreiding met twee extra keuzemodules (ziektekosten en aov) is het Levenslijn-product uit te breiden tot een totale inkomensvervangende voorziening (Ondernemersplan) voor zelfstandigen en directeuren/grootaandeelhouders. De combikorting die daarbij mogelijk is, kan oplopen tot 4%.
Het Levenslijn-concept wordt ondersteund met adviessoftware, ontwikkeld in samenspraak met het intermediair, en een provisie over de totale premie (inclusief aanvullende dekkingen). Per 1 juli wil Amev de provisieregeling “verregaand vereenvoudigen en flexibiliseren in samenhang met een verbetering van afkoopwaarden”, aldus Visser.
Amev Bancair
De transformatie van verzekeraar naar allround financiële dienstverlener geeft Amev cachet door introductie van een nieuwe beleggingshypotheek naast de vorig jaar ontwikkelde Effecthypotheek.
Hoofddirectielid Jos Rovers, begin vorig jaar overgekomen van Interpolis, kondigde de Financial Planning Hypotheek aan, waarvan het materiaal deze week bij het intermediair in de bus valt. Van dit product heeft Rovers hoge verwachtingen, gezien het succes van de Effecthypotheek. “Met dat product heeft Amev onbedoeld een nieuwe doelgroep aangeboord: klanten met grote vermogensposities. Met tonnen per klant bent u bij ons aangekomen”, liet hij de zaal weten. De nieuwe hypotheek kan aflossingsvrij worden gesloten, maar kan verder worden gekoppeld aan een beleggingspolis (maximaal f 272.000). Een hypotheeksurplus kan fiscaalvrij worden gespaard op een beleggersrekening, die ook apart is te openen. “Het intermediair kan zo boksen met het nieuwe belastingstelsel”, grapte Rovers.
Nieuw is dat Amev alle premies van aanverwante woonhuisverzekeringen (opstal, inboedel, avp en rechtsbijstand) voor vijf jaar tegen koopsom aanbiedt. “De klant krijgt dan 12,5% korting op de jaarpremie”, aldus Rovers.
Verder heeft Amev nieuwe spaarproducten ingevoerd, waaronder de Klasse Spaarrekening zonder enige beperkingen en een variabele rente. Op het gebied van consumptief krediet heeft de maatschappij het Saldokrediet en Rentekrediet ontwikkeld, varianten op het bestaande doorlopend kredietproduct. Kader
TV-campagne opnieuw over ‘Durf te leven’
Met vier nieuwe televisiecommercials borduurt Amev verder op het inmiddels vertrouwde thema: ‘Durf te leven’. “Met dat thema hebben we een gevoelige snaar geraakt, hebben we gemerkt”, verklaarde directeur Marketing en Communicatie Ruud Dekker. “Wel waren de tv-spots nog te abstract; de nieuwe commercials zullen meer vertellen over Amev zelf.”
De reclameboodschappen die vanaf 28 maart op de buis te zien zijn, worden praktischer ingevuld. Ook wordt er inhoud gegeven aan het profiel van financiële dienstverlener, lichtte Dekker toe aan de hand van een korte preview. Nieuw is dat er is gekozen voor een tweetrapsraket: een langere boodschap over Amev, na één of twee andere spots gevolgd door een kortere boodschap waar producten van Amev verkrijgbaar zijn: bij de tussenpersoon.
In de eerste helft van dit jaar beperken de spots zich tot spaar- en beleggingsproducten, pensioenen en hypotheken; in de tweede helft zal meer worden ingestoken op employee-benefitsproducten.
De Anthony Fokker hangar, tijdelijk ingericht als ‘grand cafe’.
Co van Angelen: “We willen meer grip krijgen op het distributiekanaal”.
De bomvolle zaal kreeg een flitsende show voorgeschoteld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.