nieuws

Amedia verliest fors marktaandeel

Archief

Systeemhuis Amedia heeft een marktaandeel van 40,4% volgens het jongste onderzoek van bureau D&O: ‘Systeemhuizen onder de loep’. In het onderzoek van oktober 2003 hadden ACT en ASN samen een marktaandeel van 56%.

“Na de fusie tussen ACT en ASN heeft er een forse ontdubbeling plaatsgevonden van klanten. Daarnaast is tijdens de fusie de blik meer naar binnen gericht geweest dan naar buiten”, verklaart Amedia-directeur Louk Pinckaers het verlies aan marktaandeel.
Het marktaandeel van Anva is licht gedaald naar 18,4% (20%). Ook CCS verliest licht en komt uit op een marktaandeel van 13,6% (14%). Het Nijmeegse systeemhuis Online verliest eveneens 0,4% en gaat van 9% naar 8,6%. Een grote winnaar is niet aan te wijzen.
Alhoewel Amedia de slag om het marktaandeel op kantoorniveau wint, is het Anva die het best vertegenwoordigd is op de werkplek met gemiddeld 21,8 installaties tegen 5 voor Amedia, 10,8 voor CCS, 3,4 voor Online en 3,2 voor Assistent. D&O merkt wel op dat er een kantoor tussen zit met 350 werkplekken. “Als dat buiten beschouwing wordt gelaten, komt Anva uit op 16,6 werkplekken waarop het Anva-pakket geïnstalleerd is binnen een kantoor.”
Cijfer
D&O stuurde de vragenlijst toe aan 3.000 assurantiekantoren. Daarvan hebben er 368 de moeite genomen het formulier te retourneren. Drie jaar geleden waren nog 523 kantoren daartoe bereid. Volgens onderzoeker Steven van Elderen is het onderzoek daarmee nog wel representatief.
Aan de kantoren is gevraagd hoe tevreden zij zijn over hun systeemhuis en het geleverde pakket. Hieruit blijkt dat de systeemhuizen gemiddeld een 7,0 scoren. Anva scoort een 7,1, evenals Online. CCS zit met een 7,0 precies op het gemiddelde en Amedia scoort een 6,7. Het kleinere systeemhuis Assistent komt uit op een waardering van 7,9.
De meeste waardering spreken de kantoren uit voor de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit en bereikbaarheid van de verschillende helpdesks.
Hypotheken Data Netwerk
De kantoren is gevraagd of het Hypotheken Data Netwerk (HDN) wordt gebruikt. Zo nee, dan werd gevraagd naar de reden.
Het merendeel gebruikt HDN niet, want – zegt 6,4% – “een aanvraag gaat vaak fout”; 13,2% zegt dat het per fax of mail sneller gaat en 41,5% geeft andere redenen op om HDN niet te gebruiken. Door 38,9% wordt HDN wel gebruikt. Een op de vijf laat weten het HDN niet te gebruiken vanwege de onduidelijkheid over de toegevoegde waarde van het systeem. In de toekomst zegt 12,1% gebruik te gaan maken van HDN, 36,8% doet dat misschien en 4,6% gaat HDN alleen gebruiken als de responstijd voor een offerteaanvraag wordt bekort. Vervolgens zegt 46,6% van degenen die HDN nu niet gebruiken, dat in de toekomst ook niet te gaan doen.
GIM-koppeling
Het onderzoek van D&O bevestigt het beeld dat de GIM-koppeling nog niet vaak wordt gebruikt voor het contact leggen met de extranetten van verzekeraars. Mijn NN en Meetingpoint scoren daar het hoogst met respectievelijk 42,9% en 42,6%. Met het Aegon Servicenet wordt door maar 9,9% van de respondenten via de GIM contact gelegd, 48% maakt wel gebruik van dit extranet maar niet via de GIM. Ook Leopoint van Generali scoort hier niet hoog. Slechts 9,8% maakt contact via de GIM-koppeling en 7,5% maakt contact op een andere manier. Bij intermediairverzekeraar Avéro Achmea maakt slechts 7,4% contact via de GIM en 35,8% doet dit op een andere wijze. “Met dit percentage zijn wij heel blij omdat er nog geen GIM-koppeling was. Die hebben wij pas sinds eind mei. Daarnaast hanteren wij een selectief beleid ten aanzien van de aansluiting op het extranet”, verklaart Avéro-woordvoerder Bertwin Tiemersma de lage plek op de GIM-ranglijst. “Die 35,8% laat zien dat men voor de onderdelen Hypotheken, Leven en Zorg het extranet goed weet te vinden.”
Ondanks dat de GIM nog niet optimaal wordt gebruikt, ziet het merendeel wel het economisch voordeel van het gebruik van de ketenintegratiemodule. Zeer veel voordeel wordt gezien door 5,3%, volgens 24,6% levert het veel voordeel op en 40,9% ziet een beetje voordeel.
Internetmogelijkheden
Aan de kantoren is gevraagd welke mogelijkheden zij via hun website aan hun klanten bieden. Uit de antwoorden blijkt dat 31,3% het online sluiten van een reisverzekering aanbiedt en 17,3% het sluiten van een schadeverzekering. Daar staat tegenover dat bijna 64% zegt niet over te gaan tot het online kunnen sluiten van een schadeverzekering. Voor de reisverzekering geldt dit voor 51,3%. Het sluiten van overige producten wordt door 13,5% aangeboden. Ook het muteren van gegevens wordt maar mondjesmaat aangeboden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.