nieuws

Allianz start internetverzekeraar

Archief

Allianz Nederland begint in het eerste kwartaal van 2008 met het rechtstreeks verkopen van polissen via internet aan consumenten. Daartoe wordt een direct writer in de markt gezet onder de naam Allsecur. Onlangs werd al bekend dat Fortis na de zomer met de internetverzekeraar Ditzo aan de slag gaat.

Steeds meer verzekeraars die zich voor hun distributie van oudsher tot tussenpersonen wenden, starten initiatieven om polissen óók via internet te kunnen verkopen. Grote concerns kennen al jaren directe poten als Ohra (Delta Lloyd), Postbank (ING), Spaarbeleg (Aegon) en Proteq (SNS Reaal), terwijl Avéro in Achmea-verband wordt omringd door direct writers (onder meer Centraal Beheer en FBTO). Levensverzekeraar Zwitserleven verkoopt sinds twee jaar rechtstreeks polissen onder eigen naam en het Zwitserse Zurich werkt ook aan een pan-Europese internetverzekeraar Zurich Connect (zie pag. 27). Fortis en Allianz kiezen duidelijk voor een afwijkend internetlabel.
“Allianz staat voor selectieve distributie via het intermediair. Wij respecteren de distributiekanalen en zullen ook alleen concurreren met andere direct writers en niet met ons intermediair”, belooft Allianz. Overigens is het project intern bekend onder de werknaam Allianz Direct.
Het concern is duidelijk over de motieven voor oprichting van Allsecur. “Gezien het toenemende belang van rechtstreekse verkoop van standaard verzekeringsproducten heeft Allianz besloten een direct writer op te starten. Rechtstreekse verkoop van autoverzekeringen is al een significant kanaal. Daar willen wij de concurrentie aan met direct writers.”
Voorbeelden
De nieuwe organisatie valt onder Allianz Nederland, maar staat er tegelijkertijd ook weer los van. “Het krijgt een eigen management, een eigen ICT-systeem en een aparte locatie.” Wie het management gaat voeren, wil Allianz nog niet zeggen. “We zijn er mee bezig.” De projectorganisatie zetelt nu nog in Rotterdam maar verhuist vrijwel zeker naar Den Bosch.
Allsecur heeft binnen Allianz internationale voorbeelden in Genialloyd (Italië), Allianz24 (Duitsland) en Fénix Directo (Spanje). Zo zal Allsecur het ICT-systeem van Genialloyd gaan gebruiken, dat geschikt is voor verkoop via internet en callcenters. Een callcenter zal ook in Nederland deel uitmaken van de organisatie. “Het hergebruiken van bewezen systemen, drukt ook de kosten”, aldus de woordvoerder.
Prijs
Volgens Allianz zal de nieuwe direct writer vooral reclame voor zichzelf maken door scherpe prijzen neer te zetten. “Je hoeft van ons geen agressieve reclame-aanpak te verwachten.” Het gerenommeerde reclamebureau BBDO is betrokken bij de campagne.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.