nieuws

Alleen met Quickquote is NN er nog lang niet

Archief

door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop

Deze zomer start Nationale-Nederlanden (NN) met een virtuele tussenpersoon. Het idee voor deze E-broker is afgekeken van het Amerikaanse bedrijf Quickquote, waarvan ING sinds eind vorig jaar eigenaar is. Reden voor AssurantieMagazine om www.quickquote.com eens nader onder de loep te nemen.
“The advice is free, the service is priceless”, en “Ranked 1”. Laat dat maar over aan de Amerikanen, ze zijn in staat om overal van alles te verkopen, te beginnen met zichzelf.
Quickquote is een trechter tussen een aantal verzekeraars, een aantal tussenpersonen en de potentiële verzekeringnemer op het Internet. Tussenpersonen kunnen zich aanmelden als cyberagent. De belangstelling is zo groot dat de inschrijving tijdelijk is stopgezet, als we Quickquote (wat een mooie naam is het toch) mogen geloven.
Tabak
Quickquote nodigt de bezoeker op de homepage uit ‘to choose a file’, één van de vele rubrieken op de site. Het totale aanbod is zo divers dat we eerst uitwijken naar de sitemap. Hier blijkt dat de site is onderverdeeld in ‘Products’, ‘Services’ en ‘Information’.
Quickquote biedt levens- en ziektekostenverzekeringen aan, waarbij van bijna alle producten een ‘quote’ is te berekenen. De quote-berekenaar staat ook onderaan pagina’s vermeld. Met behulp van een scroll-menu kunnen we aangeven van welke verzekering we een berekening willen maken. We kiezen een levensverzekering uit.
Quickquote vraagt naam, e-mailadres, de staat in de Verenigde Staten waar we we wonen, hoogte, gewicht en geslacht in te vullen. De volgende vraag betreft het gebruik van tabak. Hoe lang geleden heeft u een tabaksproduct gebruikt? En ook na meer dan vijf jaar wordt het etiket roker opgeplakt. Vervolgens moeten we (o.a. voor de levensverzekering) een uitgebreide lijst vragen over de gezondheid beantwoorden.
Om de vergelijking te maken, kunnen we zelf verzekeraars uitkiezen of de computer een keuze laten maken. Ook het aantal aanbieders dat we er in willen betrekken, mogen we aangeven. De vraag is of we kunnen kiezen uit álle aanbieders uit de VS.
Afhandeling
Het resultaat van de berekening toont de jaarlijkse premie, het totale spaarbedrag, de maatschappij en de naam van de polis die van toepassing is. Daarbij nog de keuze voor een uitgebreidere vergelijking of een laagste-premieberekening.
De button ‘Apply for insurance’ leidt tot een nieuw formulier waar al enkele velden met eerder achtergelaten gegevens zijn gevuld. Onderaan mogen we een wachtwoord ingeven om de afhandeling online te volgen.
Quickquote belooft een snelle afhandeling van de polisaanvraag. We krijgen, vergelijkbaar met de koeriersdiensten, een tracking number voor eventuele vragen. In principe ontvangen we binnen een werkdag antwoord per mail en de benodigde formulieren ter ondertekening. Voor alle levensverzekeringen is een medische controle vereist. Een afspraak wordt telefonisch gemaakt.
Naast de snelle premieberekeningen biedt Quickquote ook services aan. In de rubriek ‘Customer service’ kunnen we de polisaanvraag volgen, het ingegeven wachtwoord opzoeken of wijzigen en aanmelden voor een e-mail met nieuwsberichten. Daarnaast mogelijkheden om de ‘application’ aan te passen, zoals wijzigingen in adresgegevens, het bedrag of begunstigden van de verzekering.
‘Information’ van Quickquote bestaat onder meer uit een rubriek ‘What’s new’ met berichten uit de branche en een ‘Message from the president’. Ook over de organisatie Quickquote is hier informatie te lezen. In het ‘Resource Center’ diverse rubrieken met uitgebreide informatie over de aangeboden producten en aanverwante onderwerpen.
Cyberagents
Quickquote werkt samen met zogenaamde cyberagents. Als we Quickquote mogen geloven is de selectie om hiertoe te mogen behoren streng. De cyberagents zijn (op Amerikaanse tijden) online bereikbaar via een chat-module. De agents hebben een besloten deel op de site waar specifieke programma’s en informatie voor hen te vinden zijn.
Onafhankelijk
Het idee is net zo mooi als de uitvoering ervan; aan tussenpersonen wordt de mogelijkheid gegeven om mee te doen, verzekeraars idem. Nadrukkelijk wordt het principe van Customer First gehanteerd.
Sites als Quickquote werken alleen als er een fors commitment is van een aantal grote verzekeraars en een respectabel aantal intermediairs, die de scherpte van het aanbod garanderen, net zoals de kwaliteit van de afhandeling.
En daaraan lijkt Nationale-Nederlanden nog een forse kluif te krijgen. NN heeft heel veel tijd en aandacht besteed aan gesloten netwerken als het VerzekeringsAtrium waar een extranet voor tussenpersonen is ondergebracht. Met de virtuele tussenpersoon op Internet zet NN nu de turbodrive in.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group te ‘s-Hertogenbosch.
www.quickquote.com
Plussen en minnen
+ Het begint al steeds meer te lijken op een traditionele polisaanvraag: Op deze site kan de bezoeker verzekeringspremies berekenen, vergelijken en afsluiten. Vervolgens via dezelfde site de status volgen en wijzigingen doorgeven.
+ De instructies op de site zijn duidelijk. De mogelijkheid om live te kunnen chatten is een mooie aanvulling, in ieder geval voor de weifelende bezoeker.
+ Cyberagents ontvangen specifieke informatie in een besloten deel van de site.
– Er staan oude berichten in de rubriek ‘What’s new’. De president heeft sinds 1 januari 2000 niks meer te melden en ook de informatie uit de branche is sinds die dag niet meer geactualiseerd. Hopelijk geldt dit niet voor de afgegeven quotes.
– Er zijn heel veel keuzes te maken, vooral op de homepage. De navigatie wordt dieper in de site nog uitgebreider.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.