nieuws

‘Alexander de Grote had op zijn 24e de wereld al veroverd¼’

Archief

DOOR LIA VAN ENGELEN

“Het clichébeeld van de strenge expert met zijn rode potlood klopt niet helemaal, want de meeste experts willen toch graag mensen helpen. Dat sprak me altijd erg aan en zo ben ik begonnen”, vertelt Jeroen Fröhlich, directievoorzitter van GAB Robins Benelux. Het vak van schade-expert is hem met de paplepel ingegeven door zijn vader.
“Het is allemaal een groot sodom en gomorra, die hele expertisewereld”, grapt Fröhlich over de overnames en splitsingen in zijn branche, terwijl hij in vogelvlucht de ontstaansgeschiedenis van GAB Robins in Nederland doorneemt: “Het begon voor mij met taxatiebureau Bijl, dat samenging met SVS en dat ging weer samen met Takkenberg-Groot. Er volgde een splitsing in een taxatiepoot en een expertisepoot. De expertisepoot (Takkenberg) is op een gegeven moment door Robins gekocht. De taxatiepoot (Bijl) is uiteindelijk verkocht aan Troostwijk, omdat sommige opdrachtgevers het vervelend vonden dat we taxatie en contra-expertise deden en tegelijkertijd voor hen acteerden. Mijn vader, Wim Fröhlich, is toen samen met Bijl richting Troostwijk gegaan.”
Momenteel heeft GAB Robins vier kantoren in Nederland, in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven en Hoogeveen. Gecombineerd met een kantoor in Mechelen (België) maakt dat bij elkaar GAB Robins Benelux. “Dat is het complete plaatje wat we van hieruit bestieren”, vertelt Fröhlich in zijn kantoor in hartje Rotterdam.
Krimpende markt
Net als in 2004 kende GAB Robins in Nederland vorig jaar een teruggang in de omzet als gevolg van de krimpende markt. Zowel de omzet als het aantal ontvangen opdrachten daalde met 5%. Maar het tij lijkt te keren, want de dalende trend is in de loop van dit jaar omgebogen in een lichte stijging. In de Benelux is de omzet gestabiliseerd rond _ 12 mln, meldt Fröhlich. Wereldwijd steeg de omzet al in 2005, voornamelijk als gevolg van natuurrampen, zoals de orkaan Rita.
Drie disciplines
Momenteel telt het bedrijf ruim honderd medewerkers, onder wie zo’n zestig experts. Er zijn grofweg drie afdelingen: Property, Aansprakelijkheid/CAR en Personenschade. Binnen elke vestiging zijn deze drie disciplines aanwezig. “Het aandeel van Aansprakelijkheid/CAR in onze omzet is ongeveer 40%. En de andere twee takken van sport vullen de rest op.”
GAB Robins Benelux wordt aangestuurd door een driekoppige hoofddirectie, met daaronder een team van negen managers. Iedere productgroep kent een manager kwaliteit, geflankeerd door een commerciële en een operationele manager. “Dus we zijn niet meer echt per vestiging georganiseerd. Dat is iets minder efficiënt, omdat je als manager meer moet reizen tussen de locaties, maar aan de andere kant leer je veel meer van elkaar en versterk je elkaar ook meer. Dat is onze grote kracht, denk ik: de multidisciplinaire aanpak. Onze insteek is technische kwaliteit en hoogwaardige expertise leveren, maar ook proberen zoveel mogelijk facetten in één huis te hebben, zodat klanten niet hoeven te shoppen.”
Deelgebieden
In een periode waarin bij bedrijven de eigen risico’s omhoog zijn gegaan en verzekeraars zelf een heleboel disciplines en vakinhoudelijke kennis in huis hebben, richt GAB Robins zich ook op ondersteuning op deelgebieden: “En dan krijg je in één keer een heel ander scala aan mogelijkheden. Dan doen we niet alleen meer de expertise op schadeopdrachten, maar we richten ons ook op het verlenen van vakkundig inzicht, het coördineren van bepaalde zaken, preventiemaatregelen, et cetera. Risico’s kun je nooit helemaal uitsluiten, anders was het ook niet leuk in de wereld. Dan ging er helemaal nooit eens wat mis en dan hadden wij ook geen werk meer… Maar je kan er natuurlijk wel de hele rare dingen tussenuit halen”
Preventie
Met het oog op verbreding van de activiteiten is GAB Robins de laatste jaren uitgebreid met een drietal zusterbedrijven, vertelt Fröhlich. Eén daarvan is G-RAS (GAB Robins Risk Analysis Services). “Het in kaart brengen van allerlei mogelijke dingen die mis zouden kunnen gaan en tot schade leiden. Daar richt G-RAS zich op. Dezelfde kennis en kunde die we al in huis hebben voor schade-expertise wordt daar toegepast op ‘de voorkant’: voor preventie, dus. In algemene zin treden we op voor zowel verzekerden als verzekeraars, maar ook voor partijen die eigenlijk helemaal niet verzekerd zijn en gewoon advies willen. Gemeenten bijvoorbeeld, die met een probleem zitten dat een politiek probleem kan worden, maar nog niet goed weten wat ze ermee aan moeten. Dan praat je bijvoorbeeld over gebouwen die misschien niet stabiel zijn, zoals laatst in Bos en Lommer in Amsterdam. Welke inspecties moeten er worden uitgevoerd? Daarin speelt G-RAS een adviserende rol.”
Hamburgers
De twee andere ‘zusters’ zijn GSN (GAB Robins Schadeservice Nederland), een claimshandling-bedrijf en GLS (GAB Robins Legal Services) voor juridisch advies.
“GSN kan een achtervang zijn voor verzekeraars die de eigen schadeafdeling op de een of andere manier wat onderbemand hebben. Maar ook voor multinationals die met een hoog eigen risico zitten, een hoge schadefrequentie hebben, maar met een relatief laag gemiddeld bedrag. Dat doen we bijvoorbeeld voor McDonald’s, wereldwijd. Dat zijn natuurlijk vrij veel schades die op al die locaties kunnen voorkomen: mensen die uitglijden of op de parkeerplaats ergens tegenaan rijden. Het is wel belangrijk dat zoiets goed wordt verzorgd. Zo’n bedrijf kan niet zeggen: ‘laat maar zitten, dan kopen ze de hamburgers maar ergens anders’.”
Imperium
GLS is gespecialiseerd in juridisch advies aan bedrijven: “Bijvoorbeeld ten aanzien van jurisprudentie over een zaak, om te kijken of er betaald moet worden en zo ja, hoeveel. Externe advocaten moeten zo’n dossier opnieuw inlezen en rekenen hogere tarieven. Terwijl bij ons van de zestig experts er toch tien juridisch geschoold zijn en in de advocatuur hun sporen hebben verdiend. Ze kennen de dossiers, kunnen voor lagere tarieven werken dan een externe advocaat, dus de voortgang in het dossier is sneller en het is wat efficiënter. Dus zo hebben we met onze drie ‘zusters’ een klein imperium opgezet…”
Inhaalslag
GAB Robins is een samenvoeging van het aloude Robins, dat een Engels bedrijf was, en het General Adjusters Bureau (GAB) uit Amerika. Het concern heeft vestigingen in veertig landen, met een personeelsbestand van zo’n 3.500 mensen. Het overgrote deel van hen werkt in de Verenigde Staten. “We zijn momenteel bezig met een inhaalslag, zodat het internationaal allemaal wat meer hetzelfde ‘smoelt'”, vertelt Fröhlich.
“Om ervoor te zorgen dat we als één bedrijf opereren. De afgelopen tien jaar viel daar nog wel het een en ander in te verbeteren, maar het positieve is dat dit nu in gang is gezet. Daar verwacht ik wel veel van, dat we gewoon een veel sterkere commerciële slag kunnen maken op het internationale vlak. Het is belangrijk dat je daar één centrale unit voor hebt, die zorgt dat wat je afspreekt met een klant op één plek in de wereld, ook door de rest van het bedrijf wordt nageleefd. Het zijn misschien kleine dingen, maar ze hebben wel veel impact op je klantbenadering in internationale netwerken.”
Overgangsjaar
Fröhlich beschouwt 2006 als een overgangsjaar, zowel voor de verzekeringsbranche als voor zijn bedrijf: “We hebben de afgelopen jaren, sinds 2000, een daling gezien in het aantal opdrachten, maar dat lijkt nu voorbij. Inmiddels hebben wij te weinig mensen voor de hoeveelheid werk die we binnen krijgen. Dat merken we op dit moment niet alleen in personenschade, maar ook in vaktechnische disciplines, in aansprakelijkheid en in bouwkunde, waar je toch wel wat verstand moet hebben van techniek. We zijn hard bezig om mensen te rekruteren.”
Door de versnippering in de expertisebranche is het steeds moeilijker om mensen op te leiden, vindt Fröhlich: “De verzekeringsmarkt schreeuwt om goede experts. Maar als een wat groter bureau leid je vaak mensen op, om ze vervolgens te zien vertrekken. Ze worden weggekocht of ze gaan voor zichzelf beginnen.”
Volgend jaar en het jaar daarop wil GAB Robins weer gaan groeien. En dat kan, denkt Fröhlich. “De markt is daar klaar voor en wij ook. Dat is het leuke van het moment waarop ik instap. Als het alleen maar fantastisch was gegaan de afgelopen tien jaar, dan kan het alleen maar minder worden. Als het allemaal kommer en kwel is en het hangt met plakband aan elkaar, dan is het ook niet leuk. Maar het is een gezond bedrijf met een heleboel deskundige mensen.”
Uithangbord
Een voor de hand liggende vraag die Fröhlich wel vaker wordt gesteld is: Ben je niet wat jong voor die baan? Dan is het bescheiden antwoord: “Alexander de Grote had op zijn vierentwintigste de wereld al veroverd, geloof ik. Maar je weet toch pas wat de functie van directievoorzitter inhoudt als je het echt meemaakt. Je zit soms gevangen tussen twee vuren: aandeelhouders willen een aantal zaken en je mensen willen een aantal zaken en die lopen niet altijd parallel. En je hebt natuurlijk ook in bepaalde mate een rol als het ‘uithangbord’ van je bedrijf. De impact ervan ervaar je pas als je die functie hebt. En ongeacht de leeftijd, daar zal je toch mee om moeten leren gaan”.
Fröhlich heeft vanuit de rangen van de experts binnen het bedrijf carrière gemaakt. “Dan merk je dat bepaalde dingen vroeger wel in de groep werden besproken en dat het nu soms een beetje stilvalt als je binnenkomt.”
het internationaal allemaal wat meer hetzelfde ‘smoelt’.”
[KADERTEKST]
Jeroen Fröhlich volgde in april dit jaar, 39 jaar jong, Henk Grootkerk op als directievoorzitter bij expertisebureau GAB Robins Benelux in Rotterdam. Na een studie Bedrijfskunde trad hij in 1991 in de voetsporen van vader Wim Fröhlich en kwam hij in dienst bij GAB Robins. De eerste drie jaar werd hij in de vestiging in Leeds gestationeerd, als ‘adjuster’ in opleiding. In 1994 keerde hij terug in Rotterdam, op de afdeling Internationaal, waar hij in 1996 leiding aan ging geven. In 2000 kreeg Fröhlich een stoel aan de directietafel van GAB Robins en dat resulteerde uiteindelijk in zijn benoeming tot directievoorzitter, begin dit jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.