nieuws

AFM hamert op klantprofiel

Archief

Een klant met een defensief risicoprofiel kan geen product met een 100% aandelenbelegging worden verkocht. Dat heeft toezichthouder AFM in een brief nog eens duidelijk gemaakt aan de Stichting Financiële Dienstverlening.

In de brief hamert de Autoriteit Financiële Markten op het belang van het opstellen van klantprofielen en het daarop laten aansluiten van productadviezen. “Wij zullen de achterban attenderen op dit fenomeen”, zegt NVA-directeur Niels Mourits. Met achterban doelt hij op koepels voor tussenpersonen, verzekeraars en banken.
Mourits: “Er is nu met regelmaat een discrepantie tussen de prognoserendementen van geldverstrekkers of de NHG en de beleggingen die voortvloeien uit het risicoprofiel van de klant. De leden moeten weten dat het rendement in een offerte moet aansluiten op het klantprofiel.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.