nieuws

AFM gaat harder optreden bij misleidende kredietreclame

Archief

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat kredietverstrekkers die zich schuldig maken aan misleidende reclame hard aanpakken.

Op een overtreding volgt direct een boete en de toezichthouder nagelt de kredietverstrekker door een publicatie aan de schandpaal.
Dat zei minister Gerrit Zalm van Financiën vorige week tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Volgens de VVD-bewindsman gaat de AFM over tot een lik-op-stukbeleid, omdat veel reclame niet blijkt te voldoen aan de regels. Bovendien wordt gewerkt aan hogere boetes en aanscherping van de reclameregels.
Zalm bleef zich verzetten tegen een verbod op tv-reclame voor persoonlijke leningen, hoewel een meerderheid van de Kamer daarop had aangedrongen in een motie.
Zalm kreeg daarbij steun van de VVD en de Partij Voor de Vrijheid. Bovendien ontmoette hij begrip bij het CDA voor zijn argument dat een tv-verbod op gespannen voet staat met Europese regels.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.