nieuws

Afab voegt Financiële Service Desk toe aan dienstentak

Archief

Afab Holding neemt per 1 januari de Financiële Service Desk (FSD) over van de directeuren Egbert Hendriks en Tom der Kinderen. Het bedrijf (circa twintig medewerkers) omvat de labels Financiële Inkoop Desk, HypotheekDesk Nederland, Morint en Innofin.

Bij FSD zijn in totaal driehonderd tussenpersonen aangesloten. Binnen het onderdeel Afab Service Providing gaat FSD nauw samenwerken met het eerder dit jaar door Afab overgenomen Xtensive. Gezamenlijk tellen beide onderdelen, die zelfstandig actief blijven, 850 aangesloten kantoren en een hypotheekvolume van _ 7,5 mld. Zowel Xtensive als FDS richt zich op het middelgrote tot grote intermediair.
Op zoek
FSD was zelf al een tijdje op zoek naar een overname: “We deden zaken met Finsys als backofficebedrijf, maar wilden er zelf ook een opzetten. Het zijn toch vaak de maatschappijen die bepalen wat er gebeurt. Als je iets wilt veranderen, moet je zelf groter worden. Daarom wilden we het liefst een groot bedrijf kopen”, zegt Hendriks. “Totdat we met Lars Spaan en Maasbert Schouten in gesprek raakten.”
Voor Afab kwam de mogelijke overname van FSD goed uit. “We hebben bij de overname van Xtensive al aangegeven dat we verdere schaalgrootte wilden bereiken in service providing”, zegt Schouten.
Volgens Xtensive-directeur Lars Spaan komt de werkwijze van FSD overeen met die van zijn bedrijf. “We werken hetzelfde op het gebied van marketing, inkoop en opleiding. We kunnen binnen Afab onze eigen manier van werken gewoon voortzetten. Ik durf te stellen dat onze manier van samenwerken de meest synergetische is in de markt. Onze autonomie is gewaarborgd; Afab blijft op afstand.”
Centraal
Vanaf 1 januari presenteert FSD zich meer onder die naam in de markt. Alle inkoopactiviteiten worden bij een centraal punt in de organisatie ondergebracht; bij de labels Innofin, Hypotheekdesk, Financiële Inkoop Desk en Morint komt dan meer de nadruk te liggen op de aanvullende niet-inkoopgerichte diensten. “We willen met name op het gebied van P&O en ICT diensten bieden waarmee we onze deelnemers sterker maken”, zegt Hendriks.
Verder heeft FSD plannen om een pensioentak op de zetten. Sinds enkele jaren wordt samengewerkt met de Pensioendesk, maar die samenwerking wordt begin volgend jaar gestaakt. “We willen zelf een inkoopformule in pensioenen gaan aanbieden.”
Niet in te halen
De service-providingtak van Afab is inmiddels de grootste van ons land. “We zijn niet meer in te halen op dat gebied”, zegt Schouten. Na Xtensive/FSD brengt NIA met _ 1,8 mld het grootste bedrag aan hypotheken onder bij geldverstrekkers. “Van de tachtig inkoopcombinaties blijven wij er met vier andere over.” Concentraties binnen Afab Holding zelf zijn volgens Schouten voorlopig niet aan de orde.
Nieuw product
Onder het label Innofin is voor de deelnemers van de Financiële Service Desk een eigen woonlastenpolis geïntroduceerd. Deze Innofin Woonbeschermer is naar eigen zeggen “de eerste hybride woonlastenverzekering van Nederland”. Het hybride element bestaat eruit dat de klant kan kiezen tussen dekking op basis van passende arbeid of op basis van het UWV-criterium van gangbare arbeid. Opvallend is verder de maximale uitkeringsduur van dertig jaar, waarbij geen maximum is gesteld aan het uitkeringsbedrag.
De polis is dagelijks opzegbaar en dekt psychische klachten en rugklachten zonder extra voorwaarden. Per polis kan worden gekozen voor doorlopende of afsluitprovisie. Wie de risicodrager is voor de woonbeschermer, wil Innofin niet zeggen.
Vincent Laan, Lars Spaan (beiden directeur Xtensive Franchising), Egbert Hendriks (directeur Financiële Service Desk) en Willem van der Ploeg (directeur Xtensive Franchising). Staand v.l.n.r.: Maasbert Schouten (bestuursvoorzitter Afab), Henk van Doorn (Financieel directeur Afab) en Tom der Kinderen (manager operations Financiële Service Desk).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.