nieuws

Aetax werft personeel via promotieteams

Archief

De Utrechtse bemiddelingsorganisatie Aetax heeft in de strijd om nieuw personeel ‘promotieteams’ ingezet, die in diverse steden mensen op straat warm proberen te maken voor de verkoop van verzekeringen aan particulieren.

De promotieteams werden gevormd door de eigenlijke adviseurs (in totaal ruim honderd) en regiomanagers (circa 15) van Aetax zelf. Doel was om mensen op straat aan te spreken en hen uit te nodigen voor de personeelswervingsdag begin deze maand. De ‘stadsteams’ zochten met name naar jonge (25-30 jaar), representatieve mensen, in bezit van een rijbewijs.
Op zaterdag 2 mei verschenen uiteindelijk ruim honderd belangstellenden op het Utrechtse Aetax-kantoor. Als een potentiële kandidaat daadwerkelijk in dienst komt bij Aetax, wordt de ‘aanbrenger’ beloond met f 1.000.
Gekwalificeerd
Volgens Aetax-directeur Philip Phelig was dit de eerste keer dat zijn kantoor een dergelijke personeelswervingsdag organiseerde. Aetax had overigens voor opvang en vermaak van partners en kinderen gezorgd. “Wij groeien sterk en hebben dringend goed gekwalificeerd personeel nodig. Daarom hebben we een actie als deze opgezet. De opkomst was zeer bevredigend. De rechtstreekse benadering van mensen op straat blijkt goed te werken.”
Alvorens een kandidaat aan het werk gaat voor Aetax volgt eerst een drie weken durend opleidingstraject met product- en verkooptrainingen. De Aetax-adviseurs verkopen alleen Aegon-producten, bij voorkeur de SpaarBeurs of de PensioenBeurs. Phelig: “Het productenkader van Aegon past bij ons. Met de naam Aetax liften we mee op het sterke Aegon-label.” De producttrainingen worden volgens Phelig niet door Aegon verzorgd.
Aetax is overigens een zusterbedrijf van het eveneens exclusief met Aegon samenwerkende AdviesPunt/SpaarAdvies uit Amersfoort. Aandeelhouders zijn R. Bennink en A.P. Wedekind. De wieg van Aetax stond in september 1996 ook in Amersfoort, maar het bedrijf timmert pas sinds de verhuizing naar Utrecht (mei 1997) nadrukkelijk aan de weg.
Werving onder collega’s
Met het oog op de beloning van f 1.000 voor het aanbrengen van een geschikte kandidaat is één van de regiomanagers van Aetax wel erg creatief te werk gegaan. Hij vroeg de in zijn regio actieve adviseurs om gesprekken te arrangeren met adviseurs van verzekeraars (zoals RVS, Reaal en Amev) en collega-tussenpersonen (zoals de Spaarbelegger en Noorderkroon). Bij die gelegenheid zou de concurrent-adviseur gewezen moeten worden op de personeelswervingsdag van Aetax.
Phelig zegt geen weet te hebben van een actie voor het werven van personeel onder branchegenoten. “Zo werken wij niet. Dat past niet bij een bedrijf dat kwaliteit voorstaat. Ik kan niet uitsluiten dat een regiomanager dit op eigen houtje heeft opgezet. Als dat zo is, dan betekent dat ontslag.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.