nieuws

Aegon: ‘Branche moet nu stem laten horen in levensloopdebat’

Archief

Aegon houdt maandagmiddag 19 november het Nationale Levensloopdebat. De maatschappij vindt dat politiek Den Haag ten onrechte twijfelt over de levensloopregeling. “Als werkgevers actief meewerken, is de deelnamegraad heel hoog.”

Het kabinet wil komend voorjaar de regeling gaan aanpassen; volgens Aegon reden om nu als branche de stem te laten horen. “Het landelijke deelnamepercentage zit rond de 6% en daar wijken wij niet veel van af”, aldus woordvoerder Ronald Kooren. “Maar als werkgevers actief aandacht aan de regeling besteden, zijn werknemers veel meer geneigd om deel te nemen. Zo hebben wij contracten met Akzo, waar 85% van de werknemers een levenslooprekening heeft lopen, en met Dow Chemical, waar zelfs 95% deelneemt. Deze bedrijven hebben een interne levensloopcampagne gevoerd en dat loont dus.”
Aegon heeft in totaal ruim 1.200 collectieve contracten gesloten. Levensloopproducten leverden de verzekeraar in het derde kwartaal _ 31 mln aan nieuw geld op. De levensloopportefeuille omvat inmiddels _ 199 mln.
Oproep
Volgens Kooren is de levensloopregeling nu op het punt beland dat na de ‘early adapters’ de grote massa moet gaan meedoen. “Dat gebeurt echter nog niet, mede door praktische bezwaren bij bijvoorbeeld bedrijven met drie mensen in dienst. Die zien niet graag iemand een jaar ertussenuit gaan. Daar moet een oplossing voor worden bedacht.”
De levensloopbijeenkomst start om drie uur in de Amsterdamse RAI en is vrij toegankelijk. “Nu is het moment om onze invloed uit te oefenen”, zo doet Aegon een oproep aan de branche. Voor meer informatie: www.hetnationalelevensloopdebat.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.