nieuws

‘Aegon als reddende engel van de verzekeringsmarkt?’

Archief

In AM 23 (pag. 43) licht Aegon-directeur Henk de Jong de plannen toe om bonusprovisie af te schaffen bij de verkoop van nieuwe beleggingsverzekeringen. Dat heeft bij Frans Griffioen, directeur van Hoekstra en Van Eck Employee Benefits in Purmerend, de wenkbrauwen doen fronsen.

“In AM van 14 december 2007 legt de heer De Jong uit hoe Aegon de beleggingsverzekering van de ondergang gaat redden. Hij geeft aan dat Aegon op drie fronten zijn producten gaat verbeteren: een andere beheerskostenvergoeding, verlaging van de provisie en afschaffen van de bonusprovisie. Kortom: twee van de drie maatregelen worden gefinancierd door de tussenpersoon! Kennelijk is hij het kwaad van alle ellende als het gaat om de (terecht) aan de kaak gestelde kostenloading in dit soort producten.
Verborgen kosten
De transparantie in de levenmarkt wordt door mij persoonlijk ontvangen met groot gejuich. Eindelijk is het zover! Misschien herkennen enkele van mijn collega’s de jarenlange worsteling met verzekeraars om de volledige kostenstructuur helder te krijgen, maar telkens blijkt dit weer het best bewaarde geheim in de financiële wereld.
Natuurlijk snappen we allemaal ook wel dat de aanstaande transparantie nog een aantal jaren zal leiden tot schijnopenheid, omdat de meeste verzekeraars de kunst van de “verborgen kostenstructurering” geweldig beheersen. Immers: zij zijn het zelf die de transparantie moeten leveren door ‘alle’ kosten te vermelden in offertes et cetera.
Inmiddels hebben wij de eerste overzichten al voorbij zien komen die van geen kant kloppen en dat zal nog wel even zo blijven. Dat is levensgevaarlijk natuurlijk, want wanneer het intermediair niet alert is, gaat het straks zelf deze foutieve overzichten verzenden waarbij vooral de provisie duidelijk beschreven staat (regelmatig zelfs te hoog ingerekend!) en de kosten van de verzekeraar, u begrijpt het al, te laag.
Vleesgeworden arrogantie
De heer De Jong profileert zich in dit artikel als de vleesgeworden arrogantie van verschillende verzekeraars: op een alternatief voor de bonus hoeft het intermediair niet te rekenen en ‘wij gaan investeren in de kwaliteit van het advies’. Kortom: wij stoppen met die geldklopperij van het intermediair en in plaats daarvan zullen wij die lui (eindelijk) gratis eens flink gaan opleiden. Kennelijk kunnen wij er dus helemaal niets van. Leuk, zo’n ‘partner in business’. ‘Ik ben nog steeds onder de indruk van de kwaliteit van het intermediair….’. Ja, toedeledokie meneer De Jong!
Natuurlijk werd Aegon helemaal niet gevoed door alle commotie rondom de transparantie. Zij waren immers allang al bezig om de kostenstructuur transparant te maken… Goede tekst hoor, maar dit gelooft helemaal niemand. De eerste vijf jaar alle kosten ineens onttrekken, een systematiek die toch echt door verzekeraars is bedacht, lijkt nu niet meer van deze tijd, zo luidt de tekst. Nu zit ik pas 25 jaar in het vak, maar ook in 1985 klaagden verzekerden al steen en been over te lage afkoopwaarden. Die klacht was toen nog tegen dovemansoren gericht. Het heeft toch wel erg lang geduurd voordat deze structuur werd gewijzigd.
Spreiding van de kosten heeft overigens helemaal niets met afsluitprovisie te maken. Ook nu wordt nog steeds afsluitprovisie uitbetaald, maar verzekeraars kunnen desondanks opeens wél de kosten gelijkmatig spreiden. Wat indringende media-aandacht toch teweeg kan brengen.
Andere planeet
Ik kan niet wachten op de eerste correcte kostenoverzichten van beleggingsverzekeringen. Dat wordt smullen wanneer we nu eens duidelijk hebben hoeveel kosten de verzekeraar over dertig jaar inhoudt en welk deel daarvan slechts richting het intermediair vloeit.
Misschien kan de krantenbezorger bij Aegon dit soort publicaties ook eens naar de 29e etage brengen, waar de heer De Jong zijn kantoor heeft, want hij lijkt even op een andere planeet te verkeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.