nieuws

‘Adviesbalie van Postbank in postkantoren heeft succes’

Archief

Grotere postkantoren hebben in 1993 meer een adviesrol gekregen. Ze kregen een adviesbalie van de Postbank en balies voor reisbureaus en uitzendbureaus. “De introductie van de Postbank Adviesbalie bleek succesvol, met name voor produkten als sparen, beleggen, verzekeringen en persoonlijke leningen”, schrijft Postkantoren BV in haar jaarverslag over 1993. Omzetcijfers over de Adviesbalie vermeldt het jaarverslag niet.

Postkantoren BV is in februari 1993 van start gegaan. De vennootschap omvat alle postkantoren en is een gezamenlijke onderneming op 50/50-basis van PTT Post (KPN) en Postbank (ING Groep).
Ruim 2.000 vestigingen van Postkantoren BV worden vóór 1997 gemoderniseerd om van het postkantorennet een rendabel klantgericht distributiekanaal te maken. De loketten worden daarbij vervangen door open balies. De klant kan daarbij alleen geld krijgen met zijn pincode.
Cross-selling
“Het contact aan de open balie verloopt plezieriger, waardoor tevens een klimaat ontstaat waarin getrainde medewerkers technieken als cross-selling kunnen toepassen”, aldus het jaarverslag.
Voor de postagentschappen is een franchise-formule ontwikkeld die aansluit op de nieuwe commerciële formule. Voor het beheer en de verdere uitbouw van de franchise-keten werd een aparte BV opgericht: Postkantoor-Winkel BV, een joint venture tussen The Read Shop en Postkantoren BV (51%).
De nieuwe franchise-winkels krijgen het basisassortiment van het postkantoor plus wenskaarten, kantoorartikelen, verpakkingsmateriaal en lectuur. Het is de bedoeling om in de komende jaren een groot aantal vestigingen om te zetten in franchise-winkels.
Eind 1993 telde het netwerk van Postkantoren BV 2.210 vestigingen: 911 eigen vestigingen; 1.265 postagentschappen; 12 franchise-winkels; 7 mobiele postagentschappen; 15 minipostagentschappen.
Het netwerk zal uiteindelijk ruim 2.000 postkantoren omvatten (inclusief postagentschappen en franchise-winkels), namelijk een groot aantal basispostkantoren en enige honderden postkantoren met een uitgebreidere dienstverlening in advisering en informatie.
De basispostkantoren bieden een assortiment financiële diensten voor de Postbank en communicatiediensten. Een groot deel van deze groep zal er een uitgebreide postwinkel bij hebben met onder meer wenskaarten, kantoorartikelen, verpakkingsmateriaal en lectuur.
De grotere vestigingen zullen naast de standaard dienstverlening en de postwinkel een adviesbalie van de Postbank krijgen, een reisbalie en een balie voor uitzendbureaus.
Eind 1996 moet de operatie afgerond zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.