nieuws

Achmea wil deelnemen in Meeting Point

Archief

Avéro, onderdeel van Achmea, wil deelnemen in Meeting Point; een virtuele marktplaats voor autoverzekeringen waat intermediair en verzekeraars elkaar kunnen ontmoeten (zie AM 13, pag. 1). De verzekeraar heeft al gesproken met de initiatiefnemers Stad Rotterdam, Amev en Delta Lloyd.

“Avéro Achmea heeft een positieve grondhouding ten aanzien van Meeting Point. De afspraak is dat er op korte termijn uitsluitsel zal komen hoe Meeting Point op de eigen systemen van Avéro kan worden aangesloten. Als dat duidelijk is, gaan we praten over de voorwaarden van deelname. Daarbij moet je denken aan de prijs en de producten die in meer of mindere mate in aanmerking komen, aldus Achmea-woordvoerder René Visser. Al in een eerder gesprek gaf Visser aan “dat Meeting Point een goede stap op weg is naar ketenintegratie, maar dat het nog beperkt is qua omvang en functionaliteit”.
De interesse van Avéro wordt bevestigd door Jos Baeten, directievoorzitter van Stad Rotterdam en een van de initiatiefnemers. “Er is een aantal maatschappijen dat geïnteresseerd is, waaronder Avéro. We zijn met deze maatschappijen in gesprek. Daarna kijken wie in welke mate kan aansluiten.”
Baeten is tevreden over de gang van zaken. “Alle pilot-kantoren zijn nu aangesloten. Zoals te verwachten was, waren er wat aanloopproblemen. Maar inmiddels zijn de eerste nieuwe verzekeringen geheel geautomatiseerd geaccepteerd en weer in de systemen bij de tussenpersoon terecht gekomen. Technisch loopt het nu allemaal goed. Het geloof dat het gaat lukken, neemt toe”, aldus Baeten.
Afwachtend
AssurantieMagazine belde met de andere verzekeraars die deelnemen aan het e-businessplatform en informeerde naar de mening en visie op dit initiatief. De reacties waren vooral afwachtend en de uitspraak “we kijken er met interesse naar”, werd vaak opgetekend.
Nationale-Nederlanden vindt dat Meeting Point de bedrijfsvoering van de tussenpersoon makkelijker maakt: “En dat juichen wij toe”. “Ongeveer drie jaar geleden hebben een aantal verzekeraars, waaronder Nationale-Nederlanden, al gesproken over een gezamenlijke productdefinitie. Toentertijd vond men dat geen goed plan. Daar waren drie redenen voor. Allereerst was men van mening dat het de commerciële slagkracht van verzekeraars zou inperken. Ten tweede was men van mening dat met zo’n eenduidige productdefinitie het onderscheidend vermogen van verzekeraars zou afnemen. En op de derde plaats ontstaan door de vereiste afstemming langere ontwikkeltijden en doorlooptijden. Inmiddels zijn we drie jaar verder en ligt dit initiatief van onze concullega’s er. Wij zien de voordelen voor de bedrijfsvoering van onze tussenpersonen en dat juichen wij toe. Wij kijken met interesse naar dit initiatief, en hebben inmiddels ook een uitnodiging ontvangen”, zegt NN-woordvoerder Koos Woltjes. “We hebben nog geen beslissing genomen over deelname. We zijn er mee bezig.”
Verzekeraar Generali wil nog niets zeggen over het initiatief. “Wij wachten eerst de resultaten af.” Verzekeraar Aegon zegt bij monde van woordvoerder Ben Wouter altijd open te staan voor “creatieve en innovatieve ontwikkelingen”. “En zeker als het in het belang is van onze klanten en tussenpersonen, dan zullen wij dat met een positieve blik bekijken”, aldus Wouters.
De Goudse onderschrijft het belang van e-business. “We zijn niet voor niets deelnemer aan het E-businessplatform. We ondersteunen ook zeker dit Meeting Point-initiatief. Echter, auto is voor ons geen speerpunt en we hoeven dus niet met alle geweld hier aan mee te doen. Er is ons wel veel gelegen aan het beter en efficiënter met elkaar werken en of dat nou op gebied van auto, brand of wat dan ook is, doet er niet zo veel toe”, zegt marketingmanager Peter Kruyt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.