nieuws

Achmea ‘topscorer’ in reclamebestedingen

Archief

De financiële dienstverleners besteedden vorig jaar gezamenlijk e 300 mln aan reclame in de publieke media, zo blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van het vakblad Adformatie en het reclame-instituut BBC. Koploper is Achmea, die vorig jaar maar liefst e 25 mln neertelde aan reclamekosten.

Met een gezamenlijk budget van e 300 mln aan plaatstingskosten in de publieke media neemt de branche de vierde plaats in op de lijst van mediabestedingen. Alleen de detailhandel en de branches telecom/ICT en voedingsmiddelen hebben een groter budget.
Behalve de e 300 mln aan de publieke media geven de financiële dienstverleners nog eens e 265 mln uit aan de zogenaamde geadresseerde brievenbusreclame. Hoeveel daarnaast nog wordt gespendeerd aan andere reclame-uitingen zoals brochures en bijvoorbeeld sponsoring, is niet bekend.
Verdeling
In het rapport van Adfo/BBC is ook gekeken naar de verdeling van de mediabestedingen over de soorten verzekeringen. Bijna 50% van het totale budget is niet in te delen in Schade of Leven, maar betreft een algemene uiting van de verzekeraar. Bijna 30% van het budget wordt besteed aan schadeverzekeringen en 24% aan levensverzekeringen. Van de reclames over schadeverzekeringen gaan de meeste over ziektekostenverzekeringen, melden de onderzoekers. Het budget van de ziektekostenverzekeringen is volgens hen vorig jaar aanzienlijk uitgebreid.
Tv favoriet
Verzekeraars blijken een voorkeur te hebben voor audiovisuele media: bijna tweederde (65%) van het budget gaat daar naartoe. De televisie is veruit favoriet met een aandeel van 51%. Per jaar neemt het aandeel televisie toe met 3 tot 4%. In 2001 werd 14% van het mediabudget besteed aan de radio. “Verzekeraars willen meer emotie uitstralen en dat lukt bij uitstek via radio en televisie”, zo luidt de verklaring in het rapport.
Grote verliezers waren de printmedia die hun aandeel fors zagen dalen: van 37% in 2000 naar 31% in 2001. Het verlies zit ‘m vooral bij de vakbladen die in 2000 nog goed waren voor 10% van de mediabestedingen en vorig jaar zakten naar 6%. De tijdschriften kregen ook minder toebedeeld: zij zakten van 8% naar 6%.
Achmea is verantwoordelijk voor maar liefst 25% van alle mediabestedingen door verzekeraars. In 2001 was het concern goed voor een jaarbudget van e 25 mln. Niet verwonderlijk, want Achmea startte vorig jaar met de positioneringscampagne ‘Achmea ontzorgt’, het sluitstuk van het merkenbeleid van de afgelopen jaren.
Tussen nummer één en nummer twee, Delta Lloyd, zit een gat van maar liefst e 15 mln. Net als bij de banken zijn de tien grootste concerns goed voor ruim 70% van de mediabestedingen in de totale branche.
Top-10 mediabestedingen verzekeraars (x e 1.000) 1998 1999 2000 2001 Aandeel in % 1 Achmea 16.286 13.546 12.878 24.911 25% 2 Delta Lloyd 6.198 8.578 8.193 10.396 11% 3 ING Groep 11.399 10.703 13.717 10.047 10% 4 Rabobank Groep 3.830 4.424 2.465 7.403 7% 5 Fortis 8.166 5.959 7.201 6.181 6% 6 AXA 499 3.636 3.696 5.047 5% 7 SNS Reaal 4.757 4.291 2.935 3.122 3% 8 Aegon 2.331 2.315 5.160 3.048 3% 9 Agis 786 633 752 1.473 1% 10 Amicon 1.732 1.347 1.512 1.335 1% Top 10 55.985 55.433 58.509 72.962 74% Totaal verzekeringen 75.740 74.100 77.913 98.811 100% Top 10 in % van totaal 74% 75% 75% 74% (Bron: BBC)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.