nieuws

Achmea stopt vroegtijdig met geheim winkelconcept

Archief

Dit voorjaar heeft het verzekeringsconcern Achmea de Haarlemse verzekeringswinkel ‘Right’ gesloten; nog geen half jaar nadat de zaak in alle stilte haar deuren had geopend. Volgens een woordvoerster van Achmea betrof het slechts een proef met een nieuw concept, die gestaakt is wegens gebrek aan belangstelling van consumenten.

De verzekeringswinkel in het Haarlemse winkelcentrum Schalkwijk was een activiteit van Achmea-dochter Blue Peter, en adviseerde financiële diensten, waaronder hypotheken en spaarproducten. Onduidelijk is of de winkel hierbij een onafhankelijke rol had of uitsluitend Achmea-producten aan de man bracht. Ook niet duidelijk is waarom de zaak reeds na een half jaar werd opgedoekt.
Geruchten
Eind april verwees Achmea-topman Gijs Swalef in AM de geruchten over de opbouw van een eigen keten van assurantiekantoren nog naar het rijk der fabelen. “Mochten er plannen bestaan, en ik hou directieleden niet tegen om zulke ideeën te ontwikkelen, dan komen ze een keer bij de raad van bestuur op tafel voor het krijgen van de benodigde investeringen. En dan zal onze boodschap zijn: nou, laten we dit toch maar niet doen”. Enerzijds zou deze uitspraak van Swalef de voortijdige sluiting van de verzekeringswinkel kunnen verklaren, anderzijds is het opmerkelijk, aangezien de nieuwe formule vlak onder zijn neus werd ontwikkeld.
De verzekeringswinkel ‘Right’ staat bij de kamer van koophandel ingeschreven als ‘financieel adviesbureau, optredend als assurantietussenpersoon in combinatie met de verkoop van detailhandelproducten ter ondersteuning van de assurantie-aciviteiten’. Achmea wil geen toelichting geven op de manier waarop in Haarlem het advies in financiële producten gecombineerd werd met de verkoop van andere handelswaar.
Geheimzinnig
Tegelijk met het stopzetten van de mislukte winkelformule in Haarlem is volgens Achmea een eind gemaakt aan de werkzaamheden van het dochterbedrijf Blue Peter, de in 1997 opgerichte ‘denktank’ voor het ontwikkelen van producten en diensten.
Het concern heeft nooit eerder willen prijsgeven welke geheimzinnige activiteiten dit Amsterdamse bedrijfje (zes medewerkers) ontplooide. Volgens een Achmea-woordvoerster zijn de activiteiten van de ‘denktank’ en de verzekeringswinkel gezamenlijk gestopt omdat de werkzaamheden van Blue Peter voornamelijk bestonden uit het opzetten en begeleiden van de proef in Haarlem.
Blue Peter, gevestigd in het Amsterdamse WTC, stond onder leiding van Joep Nuissl (59), oud-marketingdirecteur van Fairgo Leven. De telefoon van Blue Peter stond begin vorige week nog doorgeschakeld naar het hoofdkantoor van Achmea in Zeist. Enkele dagen later was het nummer opgeheven.
‘Niet gestaakt’
Joep Nuissl, die momenteel thuis zit maar nog wel in dienst is als directeur bij Achmea, wil geen enkele toelichting geven op het stopzetten van de aan hem toevertrouwde werkzaamheden. Vreemd is wel dat hij beweert dat de activiteiten van Blue Peter helemaal niet zijn gestaakt, dit in tegenstelling tot de officiële lezing van Achmea. De woordvoerster van het concern kan geen verklaring geven voor het afwijkende standpunt van Nuissl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.