nieuws

Achmea haalt expertise weer in huis

Archief

Tegen de trend in heeft het Achmea-concern besloten de schade-expertise voor alle merken zoveel mogelijk intern uit te voeren. Hiertoe zal de voormalige expertisedienst Brand/Varia van Interpolis worden uitgebreid met 27 mensen. In de toekomst wordt uitsluitend nog het surplus van werkzaamheden uitbesteed. Op 1 oktober moet duidelijk zijn met welke expertisebureaus Achmea verdergaat en met welke niet.

“Wij vinden het heel belangrijk dat een klant in alle stappen van het schadebehandelingsproces zoveel mogelijk geholpen wordt door een eigen medewerker van Achmea en dat geldt dus ook op het moment dat expertise wordt verricht”, verklaart manager Schadeservice Brand & Varia Roland de Groot het besluit.
“Wij roeien daarmee inderdaad volledig tegen de stroom in als je naar de rest van verzekerend Nederland kijkt, maar je moet je ook realiseren dat het aantal klantcontacten de afgelopen jaren steeds geringer is geworden. Op het moment dat wij contact kunnen krijgen met onze klant, willen we dat optimaal benutten. En je kunt de ‘look & feel’ van het merk bij de verzekerde nu eenmaal het beste overbrengen met eigen mensen. Maar ook kosten0verwegingen en beperking van de schadelast hebben een rol gespeeld bij dit besluit.”
De activiteiten inkoop, expertise en dienstverlening bij en om een schade zijn inmiddels voor geheel Achmea gebundeld binnen Achmea Schadeservice, dat op zijn beurt weer deel uitmaakt van de divisie Directe Distributie. Vanuit deze divisie bedient Achmea Schadeservice, en daarmee ook Schadeservice Brand & Varia, alle merken van het concern: Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en Avéro.
Nieuwe experts
Het nieuwe beleid heeft als consequentie dat per ultimo 2008 zo’n 27 nieuwe experts moeten zijn aangetrokken: 14 in 2007 en 13 in 2008. “We hebben nu 38 experts binnen de club. Die worden met name ingezet voor de grote en specialistische klussen. De nieuwe experts die we gaan aantrekken zetten we vooral in het particuliere -segment en het midden- en kleinbedrijf in”, aldus De Groot.
Inmiddels is een wervingsprocedure in gang gezet. Daarnaast zijn dertien met het nieuwe Achmea Schadeservice samenwerkende expertisebureaus en een aantal opdrachtgevers eind 2006 ingelicht over de nieuwe koers van het concern op het vlak van schade-expertise. “We halen voor 41 fte’s aan werk uit de markt. Dat is veel, dus we gaan zorgvuldig om met de ‘afbouw’ van de samenwerking met een aantal bureaus”, aldus De Groot. “We hebben onszelf daarnaast tot 1 oktober 2007 de tijd gegeven om het expertisenetwerk – dus de bureaus waar we voor de overflow uiteindelijk zaken mee blijven doen- goed in kaart te brengen. Daarbij zullen we primair letten op kosten, schadelast, service en kwaliteit. Maar ook naar zaken als de specialismen die wij nodig hebben en of er sprake is van landelijke dekking.”
Laconiek
De reacties in de expertisewereld op de nieuwe koers van Achmea zijn enigszins laconiek. De bureaus zeggen nog niet goed te kunnen inschatten wat op termijn de consequenties zullen zijn op de bedrijfsvoering. “Het is afwachten wat er vanaf 1 oktober gaat gebeuren. Ik schat in dat de specialistische markt er het minste last van zal hebben en wij zitten niet in het bulksegment”, zegt Rens Kramer van GAB Robins.
Ook bij Lengkeek, Laarman & De Hosson maakt men zich nog niet zoveel zorgen. “Daarvoor hebben we gewoon nog te weinig informatie. Er is hier voldoende natuurlijk verloop om de gevolgen op de lange termijn te kunnen opvangen”, aldus een woordvoerder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.