nieuws

Achmea doet proef met huisartsenlijn

Archief

Achmea is een proef gestart met een medische telefooncentrale die een schakel vormt tussen verzekerden en huisarts.

De telefoonlijn is bedoeld om huisartsen en hun assistentes te ontlasten. “Er is een groot tekort aan huisartsen, sommigen hebben daardoor een praktijk van wel vijfduizend patiënten”, zegt Frans Bierens, projectleider van de huisartsenlijn. Via een centrale in Zwolle die bemand wordt door ervaren en speciaal opgeleide verpleegster, wordt een aantal zaken namens de eigen huisarts afgehandeld.
De telefoondienst omvat vier onderdelen: spoedeisende zaken, waarbij de huisartsenlijn de eigen huisarts inschakelt of een ambulance of ziekenhuisopname verzorgt, een lijn voor (herhalings)recepten, een lijn voor de uitslag van testen en onderzoeken, en een lijn voor overige zaken. “De huisartsenlijn beschikt wel over de adresgegevens van de patiënten, maar niet over de medische gegevens”, zegt Bierens. “Alle vragen en antwoorden worden vastgelegd, zodat de eigen huisarts hiervan kan kennis nemen. Ook kan de huisarts bij het callcenter aangeven over welke patiënten hij zich zorgen maakt. Overigens heeft de patiënt altijd het laatste woord. Dat wil zeggen, dat hij altijd kan eisen dat hij de huisarts te spreken krijgt of een afspraak met hem kan maken.”
Volgens Bierens is dit niet het eerste Achmea-initiatief om huisartsen te ontlasten. Er loopt ook een proef met centrale bemiddeling voor verpleeghuizen. Huisartsen zijn namelijk soms uren bezig voor een patiënt een plaatsje in een verpleeghuis te bemachtigen. Aan de proef, die tot 1 juni duurt, doen 25 huisartsen in het gehele land mee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.