nieuws

Achmea continueert proef met medisch callcenter

Archief

Achmea continueert de proef met zijn medisch callcenter tot volgend jaar juni. Of het callcenter daarna zijn activiteiten nog kan voortzetten, hangt af van de mogelijkheden die de overheid dan biedt.

In april startte Achmea de medische telefooncentrale Huisartsenlijn, die een schakel vormt tussen verzekerden en huisarts. Bij dit callcenter worden door speciaal opgeleide verpleegsters een aantal zaken namens de eigen huisarts afgehandeld (zie AM 9,pag. 37). Aan de proef doen 25 huisartsen mee.
Of het initiatief na volgend jaar juni wordt voortgezet, is volgens Achmea afhankelijk van de financieringsmogelijkheden. Achmea moet het callcenter nu uit eigen zak betalen omdat de voorziening buiten het reguliere, door de overheid gestuurde, geldcircuit (Budgettair Kader Zorg) valt.
Ook andere verzekeraars willen initiatieven ontplooien om het tekort aan huisartsen op te vangen en stuiten daarbij op financieringsregels. Amicon en Univé hebben aangekondigd alle rompslomp van huisartsen die niet tot hun kerntaken behoort (o.m. werkgeverschap en automatisering) over te willen nemen. Zorgverzekeraars Nederland heeft de kabinetsinformateur laten weten dat de nominale ziekenfondspremie buiten het BKZ moet vallen, zodat verzekeraars dergelijk soort zaken kunnen financieren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.