nieuws

Abonnementenformule Finion niet van de grond gekomen

Archief

De franchise-organisatie Finion is opgeheven. Te weinig intermediairs voelden zich aangetrokken tot deze formule, waarbij de klanten een verzekeringsabonnement bij de tussenpersoon zouden nemen in ruil voor retourprovisie.

Finion was een initiatief van Paul Schoo, van het Rhedense assurantiekantoor Platter & Schoo. Naast hem fungeerden individuele personen en bedrijven uit de e-commerce als aandeelhouder.
Finion werd vorig jaar oktober met veel publiciteit in de markt gezet. Zo verscheen er een zestien pagina’s tellend magazine, dat aan alle professionele tussenpersonen werd toegestuurd. In dat magazine stonden vertrouwenwekkende interviews met onder anderen voormalig NVA-directeur John Pennink en Ivo Valkenburg van de Wildbaan Groep. Laatstgenoemde groep zou Finion-adviseurs gaan ondersteunen met kennis; het zou dé vraagbaak voor genoemde adviseurs moeten worden. Volgens scheidend Wildbaan-directeur Ivo Valkenburg, is er uiteindelijk zeer weinig van terecht gekomen.
Verbaasd
Onlangs is door de aandeelhouders besloten verder geen geld meer in Finion te steken, omdat de animo bij het intermediair zeer gering was. Op de internetsite prijkten inmiddels veertig namen van kantoren die zich bij de formule zouden hebben aangesloten. Maar lang niet alle vermelde kantoren waren zich van die aansluiting bewust.
Tal van assurantiekantoren hadden uit belangstelling of louter nieuwsgierigheid via de site van Finion informatie aangevraagd, maar waren (nog) niet toegetreden. Enkele kantoren die wij belden, waren verbaasd over hun vermelding, zoals de Van Velthuysen Adviesgroep in Weesp en assurantiekantoor J. van Riet in Rotterdam.
Financieel adviseur René Visser uit het Zuid-Hollandse Rhoon was zich wel bewust van zijn vermelding op de Finion-site. Maar direct noch indirect had de Finion-formule hem ook maar één nieuwe klant opgeleverd. Zijn relatie met Finion was vrijblijvend van aard. Pas op het moment dat zich een kandidaatverzekeringnemer voor de abonnementformule zou aandienen, zou hij geld steken in een extra beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Het opmerkelijke magazine waarmee Finion werd gelanceerd.
Om goodwill te kweken,kondigde Finion aan, dat uit het abonnementsgeld 5% van de winst, met een minimum van # 1000, jaarlijks zou worden afgedragen aan Unicef, het Kinderfonds van de Verenigde Naties.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.