nieuws

ABN Amro wil marktaandeel verzekeringen vergroten

Archief

ABN Amro wil zijn marktaandeel in verzekeringen sterk vergroten. Niet alleen door autonome groei, maar ook door overname wil de bank in de verzekeringsmarkt een positie veroveren die bij zijn omvang past.

Deze strategische visie, neergelegd in het plan ‘Op weg naar 2000’ lichtte lid van de raad van bestuur mr R.W.J. Groenink toe op de Jaardag voor 500 managers van de Divisie Nederland van het bankconcern.
In het plan is aangegeven, dat ABN Amro de ‘complete bank voor iedereen’ moet worden, hetgeen zichtbaar zal zijn in een samenhangend en kwalitatief hoogwaardig bank- en verzekeringsassortiment voor alle (potentiële) klanten in ons land. “We moeten elke klant serieus nemen: zakelijk en particulier”, aldus Groenink.
Niet langer bijprodukten
Voor de verzekeringsactiviteiten van ABN Amro brengt de nieuwe koers enkele wijzigingen met zich. Zo wil de concernleiding af van de heersende gedachte dat ‘verzekeringen’ als bijproduken zouden kunnen worden beschouwd. “Verzekeren is van hoog tot laag een kernactiviteit en moet een gelijkwaardige positie naast bancaire diensten en produkten hebben”, stelt Groenink. “Verzekeringen, en met name levenpolissen zijn maatwerkprodukten. Bovendien zijn er combinaties mogelijk tussen verzekeren, sparen, en beleggen.”
Met een premie-inkomen uit levensverzekeringen van f 292 (106) mln en een bruto resultaat van f 9,0 (4,3) mln vorig jaar, is ABN Amro een kleine marktspeler. Vooral in de branche leven wil het bankconcern zeer substantieel groeien naar een meer ‘natuurlijk’ marktaandeel, zegt Groenink. “Als er een serieuze partner is, zullen we er goed naar kijken, maar we bouwen het assurantiebedrijf ook zelf verder uit.”
Micromarkt-concept
Om dit doel te bereiken omarmt de bank het zogenaamde micromarkt-concept: het indelen van ons land in 250 tot 300 homogene, geografische gebieden waarin mensen wonen, werken, en winkelen.
In elk micromarkt-gebied is een volwaardige ABN Amro-bankkantoor aanwezig voor alle financiële diensten en produkten (verzekeringen). De overige 700 kantoren blijven bestaan, maar worden een onderdeel van de micromarkt-vestigingen. Boven de micromarkt komt een derde (bestuurlijke) laag: de regio. Elk van de in totaal 15 regiokantoren bevat 15 tot 25 micromarkt-vestigingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.